Gå til innhold

Veldig nybakt mor - ikke bare lykke i heimen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Off, føler meg litt dum og mislykka nå. Sønnen min er 5 dager, og vi kom hjem fra sykehuset på mandag. Har vel kanskje sovet to timer hvert døgn siden fødselen på fredag. Er dritsliten og lei meg hele tida. Er jo nå man skal være superlykkelig, er det ikke? Jeg sitter stort sett med puppen ute og ammer hele døgnet og må innrømme at jeg blir litt psyka ut av det hele. Er det sånn det er for alle i starten, eller er det noe jeg gjør veldig galt siden han ikke sover mer enn ca en time i strekk.

Litt negativ her nå, men ikke missforstå: jeg synes jeg har fått verdens nydeligste gutt som jeg er veldig veldig glad i !! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres kjent ut.. Det endrer seg snart..

Lykke til

Skrevet

Akkurat slik var det for meg også!! Følte meg som en idiot!!!! Men det blir bedre, helt sikkert! Det er jo masse ting og tang inni en baby som skal komme igang etter en fødsel, så alt er bare kaos i starten. Bare vent: det kommer til å bli supert etter hvert! Ikke vær redd for å søke råd til helsesøster, kiropraktor (vi var der 2 ganger, og plutselig sov snuppa!!!) osv..

Skrevet

Hei! Det må jeg si deg, dette kunne jeg ha skrevet!

Var veldig lykkelig å stolt, men lite søvn, såre brystvorter og gråten i halsen den første uken, og kroppen kjentes helt mørbanket! Men etter halvannen- to uker var alt mye bedre! :) Så bare prøv å hvile masse og ikke stresse, det blir bedre :)

Og Gratulerer så mye med den lille! :)

Skrevet

Ta en telefon til helsestasjonen og få hjemmebesøk av helsesøster så snart hun har tid - hun kan hjelpe dere med råd slik at dere kommer inn i en bedre rytme. Du MÅ få mer søvn! Prioriter det foran alt annet, så føler du deg bedre. Få pappaen til å ta babyen når du ikke gir ham mat. Prøv smokk - kanskje roer han seg bedre da. Håper det går bedre etterhvert!

Skrevet

Å takk!!! Hjelper å høre at det ikke bare er meg. Føler alt er skikkelig håpløst når jeg sitter og griner og ammer. Men det er godt å høre at det blir bedre :-)

Skrevet

kjenner meg veldig godt igjen. det er jammen ikke så rosenrødt som man tror. En føler seg bare kjempesliten, og en kan ikke sove når en vil , fordi det lille nurket er helt avhengig av deg,

hadde det som deg når jeg fikk første mann, kan trøste deg med at det går over. Etterhvert begynner du å bli kjent med den lille og vet mer om behovene hans sine. Han vil også få rutiner etter hvert.

Hvis du ammer hele tiden kan det godt være han bare små super når han spiser. Prøv og trekk det litt ut mellom hver gang du ammer så spiser han seg mer mett og behøver ikke så ofte mat. dette vil også gå seg til etterhvert. I starten føler en at en sitter ute med puppen bestandig. Gå tur med han i vognen kanskje du kan få han til å sove mer enn en time da.

Lykke til og husk dette er ikke bare noe du føler, alle nybakte mødre kjenner nok på den følelsen i forskjellig grad

,

Skrevet

Hei ;) Fikk sjokk da jeg kom hjem fra fødeavd. med min første, det var kjempeslit og jeg var utmattet den første uka, men det blir bedre. Det er en stor omveltning å komme hjem, og det kan man aldri være helt forberedt på, når man får den første. Kjenner meg selv veldig igjen i deg!!! Om to uker føler du deg mye bedre, og du kommer etterhvert til å se på denne tiden med et smil om munnen. Det blir garantert ikke slik med nummer to. Se lyst framover og lykke til!

Skrevet

Kjenner jeg igjen der ja!Med meg gikk det veldig opp og ned istarten, men det gikk seg til etterhvert:)

Skrevet

Hei hei,jeg vil bare si at det er IKKE unormalt å være deppa og sliten den første tiden.Jeg bare gråt og gråt den første uken etter fødselen jeg.Var så sliten fysisk og så overveldet av alle følelsene for den lille at alt var bare helt kaos.Søvnmangelen hjelper jo ikke akkurat på frynsete nerver heller...Fatt mot,det vil bli bedre!!!

Skrevet

Nå har ikke jeg det sånn og har ikke hatt det sånn, så kan ikke sette meg inn i hvordan du har det. MEN både jordmor som hadde hjemreisesamtale med oss og helsesøster som var på hjemmebesøk hos oss pratet om dette med barseltåret og fødselsdepresjon, og sa det var vanlig, og at hvis jeg fikk det måtte vi bare si fra sånn at jeg/vi kunne få hjelp i den forbindelse.

Så det er helt vanlig å ha det slik, så det er ikke noe galt med deg :) Er jo mange hormoner som blir satt i sving i forbindelse med en fødsel, så det er jo egentlig ikke så rart, selv om det ikke er alle som får det sånn.

For de fleste er det slik bare på begynnelsen, så gir det seg. Men det fins flere som får en alvorlig fødselsdepresjon også.

Prat med helsesøsteren din om dette, vil kanskje føles bedre å prate med en fagperson om det også :) Evt ta kontakt med barselklinikken, barselpoliklinikken eller noe slikt på sykehuset der du fødte. Fødselsrelaterte problemer kan du ta kontakt med de for, i et par uker etter fødselen.

Skrevet

Skulle trudd det var meg du skreiv om!!! MEn eg kan love deg at det blir bedre etterkvart som du får sove meir. En blir jo heilt gal av of lite søvn. Du får passe på å legge deg kvar gong lisje gullet søv. Så får du få pappaen til å ta en trilletur etc så du får kvile og søvn nok;-) Lykke til:-)

Skrevet

Jeg var totalt i sjokk når jeg dro hjem fra sykehuset med min førstefødte. Var ikke av de som var mest barnekjær før jeg plutselig hadde en selv. Hadde heldigvis en mamma som kom og besøkte meg etter 5 dager og ble i en uke. Kan ikke få sagt hvor deilig dette var! Vet ikke hvordan jeg hadde klart meg gjennom denne perioden ellers. Søk støtte og hjelp der du kan, enten det er venner, slekt eller helsevesenet. Så lenge jeg var åpen overfor andre om hvordan jeg følte det, møtte jeg ingenting annet enn støtte fra omgivelsene.

Skrevet

Akkurat det med å føle seg sliten og litt nedfor er veldig vanlig, men er det du eller ungen som sover så lite? Hvis han sover bare to timer i døgnet ville jeg undret meg om han får nok mat? Gå inn på ammehjelpen.no sine sider og se tips under lite melk...

Jeg er mor for tredje gang og har mistet melka tre-fire ganger allerede, gutten er tre mnd. Det er IKKE noe du gjør feil, det er bare sånn at det ikke bestandig er nok å handle på instinkt: man trenger råd og tips!

Ring helsesøster og ikke vær redd for å spørre henne til råds!!

Ps om du ikke bestandig syns du har fått verdens nydeligste så er det også normalt, he he.Støtter hun som skriver FÅ MER SØVN!

Skrevet

Dette er helt NORMALT, men utrolig kjipt!!

Jeg hadde også forventninger om en ekstrem lykkefølelse og mye energi. I stedet var jeg kjempesliten og tro meg, barseltårer kan komme flere ganger etter en fødsel.

Jeg var irritert på alle som spurte om jeg koste meg som nybakt mor, fordi jeg var alt for sliten til å føle at det var kos.

Synes at de første 3 mnd var utrolig tøffe, må legge til at mini også fikk kolikk. Etter dette gikk det bare bedre og bedre.

Da han var 6 mnd følte jeg at jeg virkelig var ovenpå og mestret å være mor. Da kom lykkefølelsen og jeg var også mer avslappet.

Gratulerer med den lille og masse lykke til!!

Husk å å ikke ha for strenge krav til hva du bør føle og hva du bør klare, ta en dag av gangen og prøv å hvile når du kan :o)

Skrevet

Sett på støvsugeren og se om han sover litt lenger! Det gjorde vårt lille gull! Hadde det akkurat som deg da jeg kom hjem. Ville ikke ha noe besøk og så hadde jeg ikke melk så ammingen gikk til dundas og! Men det blir bedre!!!! Tror vi venter på denne utrolige morsfølelsen og så kommer den ikke akkurat sånn som man har "planlagt"...

Skrevet

Spør du meg så er den første tiden etter fødselen den vanskeligste og tyngste tiden jeg har opplevd. Men hold ut - det blir mye bedre!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...