Gjest Skrevet 31. januar 2007 #1 Skrevet 31. januar 2007 Livmoren er en stor muskel formet som krukke. På slutten av svangerskapet begynner muskulaturen å øve seg opp til fødsel. Den begynner å trekke seg sammen allerede fra 6. svangerskapsmåned. Dersom du legger hånden på magen, vil du kjenne at magen blir hård i noen sekunder før den slapper av. Dette er muskelsammentrekninger eller kynnere. De blir mer og mer fremtredende og varer lengere og lengere etter hvert som du nærmer deg fødselen. Egentlig er kynnere forrier og noen kan være plaget av slike for-rier hele svangerskapet. Hvordan skal jeg så vite at jeg har ordentlige rier? De ekte fødselsriene er regelmessige og kommer med ca. 10 minutters mellomrom. De blir sterkere og sterkere og det blir kortere og kortere mellom riene. De stopper ikke opp, men fortsetter frem til barnet er født. Fødselsriene er også smertefulle i motsetning til kynnerne. Disse ordentlige riene virker på livmorhalsen og er med på å åpne fødselskanalen. Kontakt fødeavdelingen, hvis du er i tvil. Dersom undersøkelse nedentil viser at livmorhalsen er lukket sammentrekningene ikke hatt effekt. Da er det altså kynnere. Kynnerne forverrer seg ofte ved anstrengelse og ved fysisk aktivitet som f.eks. når du løper eller går. Dette er et tegn på at du kanskje bør ta det litt med ro, slappe av og hvile slik at ikke kynnerne går over til ordentlige rier og fører til for tidlig fødsel
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2007 #2 Skrevet 31. januar 2007 Kynnere kan komme før 6. svangerskapsmåned, det er det mange som kan skrive under på
Gjest Skrevet 31. januar 2007 #3 Skrevet 31. januar 2007 Kødde du eller.. begynnte i uke 15 hos meg... men ikke sikkert det som er mest vanlig..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå