Gå til innhold

Noen som har tips angående fødselen?

Anbefalte innlegg

Hvis man har fødselsangst -hvordan skal man komme seg gjennom fødselen?

Dere som har født før - hva bør man gjøre og hva bør man ikke gjøre under fødselen?

Jeg tenker på smertestillende, pusteteknikker osv...

Hilsen meg

Fortsetter under...

Det som jeg håper kan være en liten trøst for deg er at det ikke er så lett å si hva en bør gjøre og ikke gjøre under fødselen, en får ikke tid til å tenke på det uansett. En er så fokusert på det som skjer der og da at jeg er sikker på at mange av dine frykter får du ikke tenkt på engang: ) Ting går helt naturlig, å en har jo kontakt med jordmor hele tiden, så dere samareider om hva du synes er best! Fødselen går jo sin gang den, og det som er så rart er at ting bare skjer. Jeg hadde ikke den enkleste fødselen, men jeg husker veldig lite av den nå, en bare jobber seg gjennom den.. En bekymrer seg ofte for utrolig mye mer en det som er "nødvendig". Lykke til: )

Jeg har slitt med angst i hele mitt liv. Og trodde aldri jeg skulle føde!

Men nå skal jeg ha barn nr 4!

Hver fødsel er forskjellig, så ikke planlegg for mye. Det viktigste for meg har vært å lære å slappe av. Dette kan kroppen din. Ikke kjemp i mot, men lær deg å fokusere på positive ting når du har smerter. Ordne deg med musikk som får deg til å slappe av, eller andre ting som virker beroligende på deg. Snakk med jordmor, og fortell at du er engstelig. Jeg har forsøkt å ligge i badekar. Den beroligende følelsen jeg fikk når pappan stille plasket vann over magen min hjalp meg veldig godt. Det rant noen tårer, men jeg greide å holde panikken unna. Dette er jo ikke farlige smerter, hvis du skjønner hva jeg mener med det. Og ikke vær redd for å ikke være verdensmester. Du er ikke den eneste som kanskje vil forlange både det ene og det andre når det kommer til stykket :-)

Jeg er sikker på at det vil gå veldig bra!

• 2 uker senere...
Gjest Antarctica

Aller viktigst: IKKE DYRK angsten! Ikke sitt og les alle innleggene fra alle de hysteriske skribentene på dette forumet. Her får du "lære" om enda flere ting å være redd for - ting du ikke ante du var redd for.

Tips nr 2: la deg informere av fagfolk underveis. Ring jordmor mellom kontrolene, om så, hvis du må spørre om noe, eller avtal hyppigere kontoller enn det du ellers ville ha fått. Spør lege og jordmor, ikke alle mulige.

Tips nr 3: Ikke dyrk ANGSTEN. Igjen. Dyrk tanken på babyen i magen, og utenfor magen.

(og JA - før dere setter igang, jeg VEIT hva fødselsangst er, jeg VEIT hva jeg snakker om, jeg HAR lidd av det samme, jeg HAR født to ganger og veit hva DET også er, og til sist jeg ER gravid og skal føde igjen, og gleder meg ikke spesielt til akkurat det. Så før noen begynner å diskvalifisere meg fra debatten: JO, jeg har peil. Og JO, noen kan faktisk også få hjelp av å høre en vellykka historie om en OK fødsel, selv om enkelte på dette forumet trur det er forbudt å skrive om det.)

Tvi, tvi....man kan planlegge seg ihjel, ser du, men fødselen tar sin egen vei likevel. Det er i grunnen både spennende og interessant!

Kjenner at jeg blir litt provosert over det du skriver om å ikke dyrke angsten.... Det er helt sikkert riktig og viktig, og for deg har det vært mulig og fungert, men for andre er det slik at man ikke kan få den ut av tankene. Og så leser man kanskje innleggene her i håp om at noe kan hjelpe. Du kaller skribentene her for hysteriske, og det får meg til å tro at du har glemt hvordan det var å ha fødselsangst (siden du hevder med tyngde at du har vært der selv, så må du ha glemt det, det kan jo ikke være at du ikke vet hva du snakker om).

Annonse

Enig.

Jeg har også lagt merke til at Pashla har slengt med leppa både her og der på Barnimagen. Blir litt provosert.. Hun har jo fødselsangst selv, men samtidig er hun veldig nedlatende og arrogant overfor andre med angst.

Jeg skriver under på kommentarene om Pashla. Dette er ikke noen hat-aksjon, altså, men alle svar jeg får fra henne her inne er arrogante og til dels aggressive.

Lurer på om Pashla sliter mer enn hun tror selv. Uansett så håper jeg at Pashla forstår at hun ikke hjelper noen med denne holdninga si (ikke seg selv heller).

Det er det ingen tvil om at hun gjør.

Det ene stedet kjefter hun på damer med fødselsangst og kaller dem indirekte idioter fordi de har angst siden "fødsel er naturlig" osv.

I andre forum legger hun ut om sin egen angst.

Jeg blir provosert av at hun fordømmer damer som har angst når de prøver å snakke om hva de er redde for osv. Selv synes jeg dette hjelper, men det ødelegger veldig mye når en person kommer og kritiserer det JEG har angst for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...