Anonym bruker Skrevet 31. januar 2007 #1 Skrevet 31. januar 2007 Hjelpe meg. Har lånt amme-videoen laget av Gro Nylander, fra 1994, Fikk tilfeldigvis låne den eng. versjonen (JM hadde ikke den norske akkurat da) og satte den inn i videoen. Herregud, jeg trodde jeg var mentalt innstilt, jeg, men det ble litt "too much." Tydelig at ammepolitiet regjerte på sykehuset, pleierne dro og slet bla. i den nyfødtes pupp for å hjelpe til, bare det gir meg noen sperrer. Og fikk man det ikke til, ja, da var det bare å klemme og stimulere og styre til krampa tok deg og til det plutselig sprutet ut i stråler, som fra ei moden ku.Ante ikke at det var sånn det så ut når mor feks. melket melken i et par kopper, så helt vilt ut. Likeledes når melkemaskinene sto på og pumpet mor. (dette MÅ da være en litt gml. film ift dagens metoder? den melkemaskinen skremte vettet av meg, skulle det forestille en el.brystpumpe, tro?) Vet jeg høres umoden ut. Har til nå hatt et greit forhold til det meste som venter meg som førstegangsfødende, men dette ble altså litt voldsomt. Flere som har sett videoen og reagert på samme måte?
mayaya Skrevet 31. januar 2007 #2 Skrevet 31. januar 2007 Hehe, jeg har sett den jeg også, og den er ikke SÅ utdatert som man skulle tro... Gro Nylander driver og lager en ny versjon i disse dager, men det er ikkehelt de store endringene som har skjedd siden da.. Utstyret ser litt mer behagelig ut nå, ja, men de verste klippene i den gamle filmen, var jo også for å illustrere hvordan det var før :-) Når det gjelder hva som setter fart på melkeproduksjonen, er det ganske det samme :-)
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2007 #3 Skrevet 31. januar 2007 Jordmødre er forskjellige som alle andre mennesker. Noen tar seg til rette og tror at puppene dine plutselig er blitt offentlig eie. Mens andre spør hva som er greit for deg. Selv fikk jeg min første gutt på intensivavd og måtte begynne med pumpe siden jeg ikke hadde han hos meg. og måtte lære å håndmelke. Ihvertfall litt. Og får å demonstrere måtte jo jordmora gjøre dette på meg. Før jeg fødte hadde jeg nok dødd av tanken på slik "klåing" men det ble ikke slik. Hun spurte meg først om det var greit. Og så viste hun meg veldig forsiktig og så gjorde jeg ting stort sett selv. Men jeg ble hele tiden spurt om hva som var greit for meg. Og fikk masse skryt for de få ml jeg klarte å få ut. Men etter en fødsel er vi kanskje på det mest følsomme, og den jordmora jeg hadde viste ihvertfall full forståelse, men vet at ikke alle er likedan. Men husk at det fortsatt er din kropp og du har lov å si nei. Men får du ikke hjelp kan det desverre være mye som blir vanskelig etterpå.
Mamsebumsen- med gutt og jente Skrevet 31. januar 2007 #4 Skrevet 31. januar 2007 Jeg har ikke sett den videoen. Om det ikke er den som går på tv på barselhotellet på Ullevål? Men jeg har noen "kjære" bilder i hodet mitt som er utrolig morsomme! Jeg hadde allerede melk før fødselen, så alt var klart. Men brystspreng gjorde at babyen ikke fikk tak i brystvorten. FIkk først forklaring av to forsiktige jordmødre om hvordan jeg kunne tømme brystet litt. MEN det var da jeg fikk en grepa finsk dame inn på rommet at jeg fikk sus i ting!! Først "melket" hun meg... men det fungerte ikke noe særlig. SÅ hentet hun den " værste" melkepumpen jeg hadde sett, det nærmeste jeg hadde sett tidligere var på ei ku. Endelig fikk jeg til. Kjennte fort at brystet tømmtes, og at trykket lettet. Jeg var så lettet. Pustet ut og ble litt mer oppmerksom på omgivelsene mine.. Det morsomste med det hele var at samboern fulgte med hele seansen. Da jeg endelig tittet lettet opp fra puppen mine som ble halet og dratt i av pumpen, så jeg rett inn i to øyne på størrelse av tinntallerkener. Han var sjokkert! Magen vraltet etter fødselen, jeg var fettete i håret og brystene mine større enn hodet mitt. Duringen av pumpen overdøvde alt annet... Tror han har fortrengt bildet av meg og puppene mine. Tror han gjorde rett i å fortrenge hele episoden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå