Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! Fra nyttår hoppet jeg over på denne siden, da vi har prøvd et år. Har bare et spørsmål til andre som har vært på utredning. Fikk henvisning av bedriftslegen min for meg og samboer til gynekolog. Sendte den til gynekologen, men innkalling kom kun til meg. På henvisningen sto det jo: "henviser samboerparet for utredning av infertilitet". Skal ikke han være med første gang? Eller får jeg kanskje bare beskjed om hvor han kan levere sæd prøve? Jeg kan jo selvfølgelig bare ringe å høre altså. Men terskelen for å ta kontakt er litt høy. Hadde håpet så veldig at vi skulle slippe å oppsøke hjelp. På en anne måte er det godt å komme i gang også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du. Det er ganske vanlig at jenta starter utredninga først,siden mannen din mest sansynlig ikke skal til gynekolog i det hele tatt. Først tar fastlegen/bedriftslegen blodprøver av deg,så blir du henvist til gyn. der du tar en vanlig undersøkelse,tar celleprøve fra livmorhalsen(dersom det ikke er gjort på en stund) og en innvendig UL. Dersom dem ikke kan se noe gærnt,så kan mannen din be om å få en henvisning for sædprøve,den leverer han selv,antagelig på sykehus-lab.(er ikke sikker på den,for det har vi ikke gjort)

Dersom du har normal,regelmessig syklus,og du vet du har EL,samt at svømmerne til mannen din er ok,så henvises du antageligvis til enten kontrastrøntgen av egglederne(trolig ikke,om du har EL),eller en laparoscopi/hysteroscopi(de sjekker også egglederne med kontrast her)

Om du ikke har testet med eggløsningstester,og målt temperaturen over en periode,så kan det være at du får beskjed om å gjøre det før du henvises til laparoscopi. e.l Evt. kan legen din ta blodprøver av deg på bestemte dager i syklusen for å sjekke om du har EL.

Dersom noe med EL ikke er normalt,eller syklusen er på en snurr,så kan det være du får utskrevet pergotime.tabletter,som hjelper kroppen din å få eggløsning. (dette prøves isåfall før du må til lap.)

Har selv prøvd på barn i 2 år snart,og har vært gravdi og mistet 2 ganger(uke 5 og 11) Jeg har normale prøver,normal EL og jeg har hatt lap.,hvor alt var normalt. Fjernet litt endometriose,men det var så lite at det ikke telles som et problem. Mannen min er ikke sjekket,på bakgrunn av at vi har blitt gravide 2 ganger.(jeg hadde lap. fordi de mistenkte endometriose,noe som kan gjøre det vanskelig og bli gravid)

Håper dette gjorde deg litt klokere,om ikke må du bare spørre! (jeg er mest inne på "bli gravid")

Lykke til!

Skrevet

dette var et utfyllende svar som hjalp meg litt også, så jeg ville bare si takk Eli-karamelli :) klem klem

Skrevet

Hei!

Vi fikk beskjed om å komme begge to første gangen, da jeg ringte for å høre. Kan jo hende det er forskjellig praksis.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar! Var på innvendig ultralyd i sommer og den legen mener jeg sa at han kunne se at jeg hadde hatt eggløsning for et par dager siden. Så tror kanskje det er i orden ihvertfall. Har også vært gravid en gang da jeg var 19 (ikke samme mann). Det er nå 10 år siden. Det var et "uhell" og jeg valgte og ikke beholde det. Har aldri hatt problemer med den beslutningen før, men nå gnager det ordentlig på samvittigheten. Lite å gjøre med valg man tok når man var ung og uerfaren. Nei jeg får se fremover, og håpe de kan finne ut noe på utredningen. Vi skal jo klare dette til slutt!!! :0)

Ønsker deg all lykke til og!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...