Gå til innhold

Jeg blir tullete av detta matproblemet... (sukk)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff og uff og uff..

Blir så fortvilet over lille snuppa.

Hadde for en stund siden akseptert at hun ikke er den enkleste angående mat - men nå er det ennå verre. Får nesten ikke i henne en middagsskje lenger jo!!!

Hun må holde på med noe, lokk, skjeer etc for at vi kan mate -og det er imot ALLE prinsipper jeg har.

Hun bare rister på hodet -

Hva gjör man? Kan man "droppe" maten og la henne si ifra selv? Jeg vil jo at hun skal oppdage at denne fölelsen i magen (sulten) går over når man spiser? Men vil jo ikke gjöre feil. Vil at maten skal väre noe positivt.

Det har vel blitt en neg trend pga at jeg stresser meg opp og blir forvilet når hun ikke spiser - hun merker jo det på meg..

Råd mottas med takk!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som min lille tass du beskriver. Han må også få ett eller annet å fikle med. Andre ganger så går det fint hvis han får en skje også,

og kan spise litt selv mens jeg mater. Noen ting er av interesse kun kort tid om gangen, så må jeg finne noe annet.

Han spiser mye så lenge han får holde på med noe,

men når han er mett så snur han hode vekk uavhengig om han fikler med noe eller ikke. Har tidligere prøvd å droppe maten som du sier,

men det var ikke vellykket for vår del. (Ble urolig, litt sutrerte og sov dårlig, ville omtrent ikke spise noe i det hele tatt.)

Tidligere så stresset det meg også, men som du sier så merker de det.

Så nå tar jeg det helt med ro, og prøver å være kreativ med ting som kan fange hans interesse.

Jeg er heller ikke så begeistret over denne situasjonen, men tenker som så at det er nok bare en fase. Når han mestrer å spise selv, så håper jeg det endrer seg, og at han syns det er mer stas siden han spiser selv.

Skrevet

Hun er snart 15 måneder, så hun hanterer ikke det å spise selv.

Vi gir henne alltid en skje så hun kan röre og greie i maten, og pröver å läre henne hvordan man spiser. Det fungerer en skje eller to, men hun holder den ofte opp ned eller noe :)

Man blir jo så urolig at hun ikke skal få i seg nok näring, men hun er jo i normale fall veldig glad og fornöyd. Virker som det er et par jeksler på gang også, så håper og ber at det er litt forklaring til hvorfor det er matnekt om dagene..

Skrevet

Da jeg begynte som dagmamma var snuppa mi ett år. Da vi skulle spise kunne ikke jeg sitte hos henne hels tiden å mate hu, for jeg måte hjelpe de andre å. Hu satt å røra mye med maten, det ble mye søl, men etterhvert fikk hu det til. Jeg lurtei henne mat inimellom slik at hu fikk i seg noe.

Kanskje du kan prøve noe av det samme.

Lettest å begynne med brødmat.Bruk lang tid på måltidene du har tid til, la hu holde på selv, hu skjønner fort åssen skjea skal brukes.

Ikke for å rakke ned på andres metoder, for dette kan være veldig vanskelig og frustrerende, men jeg synes det er dumt at barn får noe å leke med samtidig som de spiser, slike tingen blir de fort vant til.

Skrevet

jenta mi er 16 mnd. Hun får ikke til å spise med skje, men gir henne i stedet en gaffel. Også hjelper jeg å feste bitene,da får hun til å spise selv og blir veldig stolt. Eller er det avledning som gjelder her også, bøker og evnt noen leker. Men pleier å ta fram leke-kopper og fat også leke-spiser vi litt samtidig som hun da spiser på ordentlig. Tror de vokser det av seg, man får heller venne de av med det ettersom de blir større,tenker jeg. Ja,man blir veldig bekymret for spising,men det går jo litt i rykk og napp. Man må bare bestemme seg for at de små faktisk ikke svelter av å hoppe over et måltid. Ikke gi mat mellom måltidene heller,men gi heller en halv banan eller et eple etter middag hvis det ble lite spising. Men det viktigste er: ikke få "panikk", ikke stress,barnet merker det og vegrer seg bare enda mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...