Gå til innhold

DODGE:leter etter nattavvenning tråden din...

Anbefalte innlegg

Skrevet

du skreiv en laaaaang tråd for ei stund tilbake. tenkte å lese den. før æ blir gal av å være meieri kun på natta!!finn den ikke....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmmmm. Den ligger på ammedebatten under navnet "Da prøver vi å snu matdøgnet til snuppa". Skal vi se. *lete litt*

Skrevet

tuuuusen takk!!!!:)

Skrevet

Lykke til, det er hard jobbing, men det funker. Det kom tenner på vår lille snuppelure midt i nattprosjektet vårt, så vi måtte ta en liten pause. Men nå som tennene er oppe og hun har det bedre, har vi faktisk fått henne til å sove mye bedre. I natt satte vi ny rekord - hun sov fra 7 om kvelden til 2 om natta uten pupp. Riktignok våknet hun og knirket litt et par ganger, men puppen trengte hun faktisk ikke.

Dersom poden din ikke sover i egen seng allerede, så ta gjerne det prosjektet i samme slengen. Det passer bra å kombinere det, fant vi ut.

Skrevet

PS: Hold meg oppdatert!

Skrevet

min er 7,5 mnd. var 10 kg da han var 6 mnd og trenge rikke nattpupp.. han sovner i egen seng. men kommer over når han våkner. jeg er så trøtt at jeg ikke merker dette. jeg tror ikke på at han skal godta å ikkef å pupp. vet at det er helt teit. men føler at det er kun jeg som duger på natta. pappaen er fantastisk.. så det er sikkert bare tøv.

jeg blir gærn snart..seriøst.. han henger seg fast..

har du noen gode tips?? bare hoppe i det kanskje??

føler at det er på natta vi har tid å kose. men han er blitt så aktiv at han sparker og kliper og lugger osvosv.. og leeeeer! en liten apekatt!! åååååååååå av og til tenker jeg at jeg bare lar han være hos oss når han våkner på natta i egen seng. en dag slutter han kanskje selv å våkne, ellers får han bare være der!!! kanskje til han er 10 år:s

Skrevet

Samme her, vi har også kjempestor baby som ikke egentlig trenger nattpupp. Men så er det jo godt og kos, da. :)

Jeg begynte å sette meg opp og amme på sengekanten (ammepute) for så å legge baby tilbake i sin egen seng når hun var mett. Hun var så sløv når hun var ferdig med å spise at hun bare sov videre uansett. Dette var første steg for oss, å få henne til å fortsette å sove i egen seng. Men hun våknet jo like ofte som før, så resultatet var at jeg bare ble enda trøttere, siden jeg nå måtte stå opp for å amme hver gang. Så prøvde vi å bare la henne ligge og sutre litt uten å ta henne opp. Oppdaget at det tok ca 1-2 minutter med sutring før hun sovnet igjen av seg selv og sov enda en time eller to. Dermed klarte vi å drøye det lenger og lenger. Da hun merket at hun ikke ble tatt opp, sluttet hun etter hvert (et par netter) å sutre og våkne også. Vi konkluderte med at hun tok det som stimuli, ros og belønning hver gang vi tok henne opp og koset eller ga henne mat, det vil faktisk si at vi premierte et uønsket mønster. Nå sover hun i perioder på 4-5 timer to ganger om natta, pluss en kortere periode på 2 timer om morgenen. Denne perioden sover hun som oftest i vår seng, siden jeg er fryktelig trøtt da og bare MÅ sove litt til. Men det er desidert bedre enn før! :) Lykke til, det er bare å starte rett på. Men husk å være heeeelt enig med pappaen i hvem som skal stå opp før dere tar fatt, ellers blir det garantert deg hver gang. Hehe. Og så kan det være greit å sette seg nye delmål hver kveld, for eksempel "I natt skal poden sove i egen seng til klokka er minst 3". Og noter tidspunkt for nattammingene på mobilen eller noe slik at du kan se på det dagen etter. Lett å glemme det når man er halvveis i drømmeland.

Skrevet

i hele går hadde han en typisk sovedag. styrte litt for 2 netter siden...

uansett, han våkna kl 2130 i går, litt uttafor seg selv. jeg tenkte at dette går ikke.. ga han litt pupp.han hadde ikke hatt tid å spise så mye på ettermiddagen. og normalt spiser han ikke før alt mellom 24 og 02. han kommer over da og blir!

de siste dagene har han fått senga si på eget soverom. tror kanskje at han sove litt bedre på natta. eller første delen av natta før han har kommet over til oss.

kl 02 våkna han. jeg løp på sofaen, pappa tar teodor. han griner og vil opp av senga. han nekter å ligge i senga. hyyyyyler. men vi var enige om fra kvelden av at hvis det blir for ille får han komme over til storsenga. etter 20minutter tar pappa med seg han og legger seg i senga med han. etter nye 15 minutter sovner han. mammaen ligger på sofaen og holder på å krepere. (tåler dårlig grining... og er totalt avhengig av hvert eneste min med søvn på natta). noen timer senere, trr det er i 0530 tiden hører jeg at teodor klynker litt. men sovner igjen. og kl 0745 går jeg inn til de for å se hva som skjer. hallo??? teodor våkner ALLTID rundt 7 med meg.. han får pupp og virker ikke å ha tatt skade av natta.

planen framover blir å fortsette med dette. siden han har fått eget rom og skal slutte med pupp på natta, OG skal sove mer i senga si føler jeg at vi ikke kan presse for mye på at han skal ligge i senga.

vi fortsetter med mamma på sofa. pappa prøver å få han lengst mulig i egen seng før han evt tar han over da. men veien får bare bli litt til mens vi går den.

gutten min har atopisk eksem som blir mye verre hvis han blir for varm, derfor er det kke særlig gunstig at han skal gråte i timesvis. og forsåvidt hadde jeg ikke klart det heller. vi gjør ikke dette for enhver pris.

ja det gikk jo ganske bra i natt da.. føler meg litt uthvilt i dag! pappa var også fornøyd og synes ikke dette var ille i det hele tatt!!!

Skrevet

Så bra jobba! Det ser jo ut til å ha gått kjempefint og at dette er en metode som fungerer for dere. Fortsett slik. Kan hende han vil ha seriøst masse pupp i dag, bare gi ham det, i så fall. Så sover han enda bedre når det blir kveld igjen. Vi merket en kjempestor overgang den andre kvelden, da sov hun plutselig 4 timer i strekk i stedet for max 1 time. Og hun spiste 9 ganger dagen etter den første natta. Kjempesulten og skulle ta igjen for det tapte. :) Stå på! Skriver du ned tidspunktene for amming og søvn på dagen? Det var en god ide for oss. Så ganske snart et mønster i alt sammen og ble i stand til å forstå hva som gjorde at ting ble sånn og slik.

Skrevet

ok..skal skrive opp. det var nok smart!! vi prøver jo å få i han større mengder vann også på dagen. han er ikke den største vanndrikkern. men det kan jo være at dette også retter på seg når han ikke super hele natta!

synes dette er helt sprøtt.at han godtar å ikke få puppen når pappaen er der. hehe.. hvor har det blitt av mammadalten.????

hvis han slutter med denne nattspisinga så skal jeg prise meg lykkelig. kanskje jeg kan få kommet meg mer ut. ikke fordi han ik har tatt flaske før, men fordi jeg har vært så jææævlig sliten hele tia av døgnåpent meieri.

*leter etter penn og papir*

takk for hjelpa så langt;)

Skrevet

Bare hyggelig å kunne dele erfaringer. Fortsett å fortelle hvordan det går, da. Og si fra hvis jeg kan hjelpe deg med noe.

Skrevet

natt 3 har også gått greit. dette går jo liksom litt over all foventning.

han sover på eget rom, faren klarer ALDRI å roe han i hans egen seng (prosjekt nr 2). han er jo tross alt vant til å komme til oss på natta.

en siden det blir litt styr med å først prøve å få han til å sove i senga si før han tar han inn til seg, så våkner han litt mer enn nødvendig - og er våken litt på natta. jaja..

ellers spiser han myyye bedre på dagen. er helt imponert. drikker mye mer vann også..

pupp får han etter hvert måltid. i går ble det bare 4 ganger. (det er vel som å banne i kirka det her.. men det var deilig å slippe tuuusen ganger om dagen!!

Skrevet
:D Så bra det går så fint!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...