Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke fått antibiotika pga at jeg kastet opp. Vet ikke om det er meningen jeg skal få tabletter etter hvert. Han sa ikke noe om det. Jeg har smertestillende, kvalmestillende (stikkpiller) og øredråper (med antibiotika). Vet ikke hvor effektive øredråpene er. Influensaen er jo ikke så mye å gjøre med. Tror ikke jeg har bihulebetennelse enda, men jeg kan nok være på god vei. Er ikke SÅ vondt enda. Har hatt det før, og da føler man jo at hodet skal sprenges. Håper du klarer å holde deg frisk. Jeg ble i hvert fall veldig syk av årets influensa, så det anbefales ikke å bli syk. Legen sa jo at jeg ville bli innlagt hvis jeg ble verre. Han sa at han hvert år legger inn en pasoent pga influensaen, men de var stort sett under 2 eller over 70 år... "Vi får behandle deg som en 2-åring da", sa han til meg. :o)

Den healingen hørtes spennende ut! Får håpe det funker! :o)

Vi reiser 2. mars. Gleder oss veldig! Det blir første gang vi er på kjæreste-storby-ferie! :o) Tror det blir koselig! Vi har reiseforsikring (Europeiske) gjennom jobben til mannen min. Får håpe den er god nok.

Guri Schanke (?), jaja. Det var ikke den verste, men heller ikke den beste. Tror ikke hun når opp i den internasjonale finalen. Heiet litt på haldenserne vi da! :o) Skjønner ikke hvordan Jannicke kunne komme på andreplass...

Skal kose oss så godt vi kan i morgen! :o)

God natt!

Fortsetter under...

Gratulerer med dagen til Kick-mannen:o))))))))

Det blir helt sikkert kjempekos med ferie!! Hvor lenge er det dere skal være??

Jeg fikk med meg Grand Prix-finalen i går, og jeg må ærlig innrømme at favoritten min vant:o) Jeg tror nok at av alle så er det henne som har størst sjanse internasjonalt....

Dagen i dag er litt bedre enn i går. Fortsatt helt slapp og energiløs, men ikke så ille som i går, da jeg måtte overtale armene til og la seg løfte:o) Har ikke så mange planer for denne dagen. Regner med og gjøre litt husarbeid, og så håper jeg vi får kommet oss ut og gått oss en tur. Sambo sliter med kjempevondt i den ene armen...det blir bare verre og verre. Håpløst og få han til legen. Lurer på om han har forstrekt den. Virker ikke som senebetennelse. Selv tror han det kan være en muskelbrist...

Ha en kjempefin dag!!

Takk for gratulasjonen! :o)

Jeg føler meg litt bedre i dag, for kvalmen har nesten gitt seg. Det er fremdeles litt vanskelig å spise, og jeg sover dårlig pga nesa, men det går fremover. Vi var på 7Eleven i sted og kjøpte to kakestykker. Jeg syntes bursdag uten kake var litt stusselig. Nå skal vi lage kyllingwok og se Ghost Whisperer og Gutter er Gutter.

Hørtes koselig ut å gå tur! :o) Det savner jeg. Gleder meg til jeg blir frisk nok til det. Hva er det mannen din har gjort med armen sin? Synes du skal tvinge ham med til legen. Mannen min skal til en spesialist i morgen med kneet sitt. Han har fått en "deling" (hva nå enn det betyr) i menisken, så han får veldig vondt innimellom og betennelser. Regner med at han må operere etter hvert. Håper han får operasjon fort nok til at han blir bra til sommerferien. Jeg har så lyst til at vi skal ta oss en fjelltur når vi er i Nord-Norge, med telt, fiskestang, egg og bacon, bading og full pakke! :o) Det er det beste jeg vet! Da føler jeg meg virkelig fri. Går bare og drømmer om det resten av året. Det er tre år siden sist vi var på fjelltur. Håper vi får det til i år.

Vi reiser til Tyskland på en fredag kveld, og så reiser vi hjem tirsdag kveld. Så det blir en slags lang-weekend. Vi skal bo på Berlin Mark Hotel. Det er ikke sånn dyrt luksushotell, men det virker veldig ok. Og frokost er inkludert. Gleder oss masse! :o)

Ha en fin kveld! :o)

Godt og høre at det går fremover, og kaker fra 7eleven er vel ikke så ille?? Har hørt rykter om at de kakene skal være gode:o))) Har ikke smakt de selv, men har stoooore planer om og gjøre det:o)

Sambo forstrekte armen en gang han skulle løfte meg opp. Var ikke så ille da, men en uke senere når han skulle løfte noe tungt på jobb kom smertene tilbake. Han har hatt kjempevondt, og det har bare blitt verre og verre...Nå er det heldigvis ikke så ille. Snakket med ei venninne som er turnuslege, og hun mente han kunne se det an. Dersom han ikke ble bedre til i dag/evt i morgen, så burde han ta kontakt med lege som og få noe smertestillende/betennelsesdempende. Det ser heldigvis ut for at han slipper det, da:o)

Den fjellturen du beskriver høres skikkelig idyllisk ut:o)))) Jeg har fiskestang, og har lyst til og dra mer ut på tur. Vi er nesten aldri på tur da sambo har vært så opptatt med avhandlingen, men nå er det ikke lenge igjen. Han disputerer 9. mars!!!!

Både Senja og Kvaløya har kjempefine plasser man kan dra til:o))) "Bestemoren" min døde jo mens jeg var i Brasil, og nå har det vært endel snakk om huset skal selges eller ikke. Jeg og sambo ønsker og beholde det, pusse det opp, og begynne og bruke det i ferier/evt helger. Ser ut for at det går i orden heldigvis. Regner med at vi starter oppussingen til sommeren sammen med søsteren min og hennes familie, samt mamma og onkel.

Ser forresten ut til at jeg får ønsket mitt om ferie i påsken oppfylt!!! Da blir det hyttetur!!!!! Jippi!!!!

Dere reiser til Tyskland dagen før sambo har bursdag, så den dagen klarer jeg nok og huske på slik at jeg får ønsket dere god tur:o))) Dere får sikkert en kjempetur:o)))

Jeg har forresten fått Metformin!!! Sambo har slik tro på at det skal hjelpe, og etter og ha lest innleggene til Kirsty kan det godt hende at jeg har insulinresistens....Nå er nok ikke det hele årsaken til problemene uansett, men en plass må man begynne:o) Jeg har tatt de målene hun har skrevet om med og måle midje og hofte , og dele midjemålet på hoftemålet. Dersom du da fikk over 0,85 er det et tegn på insulinresistens....Jeg hadde godt over det....Uten og nevne akkurat dette ringte jeg til gyn, snakket med kontorsøster, og sa at jeg og gyn min hadde diskutert Metformin tidl og at han da ikke ønsket og gi meg dette da han ikke trodde det ville ha noe effekt, men at jeg nå allikevel ønsket og prøve det...Dette var i går. I dag fikk jeg beskjed om at resepten var klar, og at jeg bare kunne prøve. Har nå tatt min første tablett:o))) I tillegg prøver jeg og sambo og tenke lav karbo når vi nå kjøper og lager mat. I dag bestod middagen av fiskekaker med raspa gulrøtter og agurksalat til. Kjempenyyyydelig:o) I morgen blir det seibiff, og på torsdag grillet kylling:o) Middag er ikke det store problemet egentlig...Det verste er hva man skal spise utenom....Er vel noen knekkebrød som er anbefalt som heter sportsfiber eller noe...?

Nå skal jeg gå og hjelpe sambo med litt husarbeid.

Hvordan gikk det med mannen din hos spesialisten???

Ha en kjempefin kveld!!

Har vært uten internett i to dager. :o( Men nå er det endelig fikset.

Blir aldri frisk. Var hos legen i går. Følte meg litt bedre, men crp-en hadde steget til 79. Legen skjønte ikke hvorfor jeg var så dårlig. Han tok kyssesyketest, men den var heldigvis negativ. Har fått noe som skal tørke inn snørret. Vet ikke hvorfor det skal virke. Blir ikke nesa bare full av tykt snørr i stedet da? Har vondt i nesa. Får ikke ut noen ting. :o( Tror ikke øret blir noe bedre heller. Har fått mer vondt i det. Håper det blir bedre i morgen.

Hehe! Vil være morsomt for mannen din å gå til legen og si "jeg skadet armen da jeg løftet dama mi"! :o) Mannen min fikk beskjed om at de ikke anbefalte operasjon. Det er visst bare noe han må leve med. Synes jo det er litt synd at han må slå seg til ro med det i en alder av 29 år. Hadde han vært 45-50, så hadde det vært noe annet.

Regner med det blir deilig når samboeren din disputerer. Det er så mye stress med sånne oppgaver. Blir sikkert fint med ferie i påska også. Jeg må jobbe med oppgaven min da, så det blir nok ikke mye ferie på oss. Er fint vi får oss en liten ferie i begynnelsen av mars i stedet. Da har forresten samboeren din bursdag samme dag som mamma. :o)

Hva er metformin? Er enig i at du må starte et sted, så hvorfor ikke? Når vil du kunne se noe resultat av det? Og hva vil du merke?

Ser på Dansefeber nå, og så blir det Grey's senere. Fint å bare slappe av i sofaen! :o)

Ha den fin kvled!

Annonse

Stakkars stakkars deg...Hadde håpet at ting begynte og ordne seg for de nå....Aldri hørt om noe som skal tørke inn snørret...Hva heter det? Er det i sprayform??? Undersøkte han øret ditt? Har han gitt deg noen annen behandling for det??

Synes synd på mannen din som må slå seg til ro med en slik beskjed når han er, som du sier, bare 29 år... Vil en operasjon kunne forverre plagene hans??

Metformin er faktisk i utgangspunktet en medisin mot diabetes:o)

Det er mange som har PCOS som bruker den. Hos noen (de med insulinresistens...?) vil det visst hjelpe til med stabilisere syklusen og evt gi EL. Tablettene vil også kanskje hjelpe meg litt ned i vekt sammen med en lav karbo-diett. Jeg føler at vekta bare går oppover og oppover selv om jeg faktisk spiser sunnere nå enn hva jeg gjorde en periode som singel....:( Dette kan bl.a være tegn på insulinresistens....). Elendig forklart, så om du lurer så les mer om dette på innleggene inne på PCOS-debatten...:o)

Gleder meg til Grey`s!!!! Og H&M er også fryktelig spennende for tiden!!! Følger du med??

Fortsatt god bedring!!

Haha! H&M ja! :o) Joda, jeg følger med. Må jo det. Gikk glipp av et par episoder da jeg var kvalm, men nå er jeg back on track. I dag er det jo sesongavslutning av Grey's. Blir spennende. Da kommer det kanskje Frustrerte Fruer igjen neste uke?

Medisinen for nesen er "nesespray i tablett-form" som legen sa. Den heter noe på Rin.... Han så på øret, men det var ikke så mye å se. Jeg bruker jo øredråper, så det er fullt av kliss der inne. Skal dryppe i to-tre dager til, og så skal det være greit, visstnok. Hørselen kunne det hende det tok et par uker før jeg fikk tilbake. Trengte ikke å komme tilbake de nærmeste dagene hvis jeg ikke ble verre.

Å fjerne menisken ville ikke nødvendigvis gjøre det noe bedre. Legen var ikke overbevist om at det var problemet. Og dersom man fjerner den, så sa han at det ville være det samme i belastningsøkning på kneet som å legge på seg 20-30 kg. Dermed kan det bli verre. Men legen sa at kneskålene hans satt litt høyt, og det kunne være problemet. Det finnes ikke noen operasjon i dag som er så effektive for å endre kneskålstillingen.

Hva er insulinresistens? Er ikke det noe en blodprøve kan avklare? Hvordan var det du målte rundt magen og sånn? Kanskje jeg har det også? Men jeg legger ikke akkurat på meg for tida. Den siste uka har jeg gått ned fire kilo! Kommer sikkert fort på igjen når jeg begynner å spise. Gjør som regel det. Men det var litt kult å se på magen min. Jeg har vanligvis sånn kulemagefasong, inn i ryggen og magen ut som en liten ballong. Litt sånn gravid-mage. Har alltid hatt det, selv på ungdomsskolen da jeg var 172 cm og 54 kg. Nå har magen vært heeeeelt flat. Så skikkelig fin ut! Skulle ønske den var sånn til vanlig. :o)

God natt!

Hva er insulinresistens?

Insulinresistens betyr at insulinet ikke virker godt nok, men ikke så dårlig at blodsukkeret har steget. For å få diagnosen diabetes, må blodsukkeret stige over den øvre normalgrensen.

Man legger lett på seg (spesielt rundt magen), og det er vanskelig og få vekk.....

25% av den normal-vektige delen av befolkningen har denne plagen.

75% av den over-vektige delen av befolkningen har denne plagen.

95% av den sterkt over-vektige delen av befolkningen har denne plagen.

Mitt blodsukker er forøvrig normalt. Målte det senest i dag, og da var det 5,6.

De målene jeg brukte var og måle midjen (rundt navlen) og hoftene. Deretter delte jeg midjemålet på hoftemålet. Blir resultatet over 0,85 er det mye mulig at du har insulinresistens. Det finnes sikkert en blodprøve som du kan ta, men jeg vet ikke hvilken det er, og det visste heller ikke Kirsty da jeg spurte henne.

Det er en hard slankekur og være syk, men veldig effektiv der og da:o)

Jeg tok min første Metformintablett i går ettermiddag og FYSJ så kvalm jeg er:(((( Helt pyton....Det eneste er at sambo er også kvalm, så selvfølgelig kan det være noe annet enn tablettene, men det er dessverre en av bivirkningene som mange opplever, hvertfall i startfasen...Håper at det går over etterhvert...

Nå skal jeg fortsette slaraffenlivet mitt på sofaen...Kjempetrøtt og sliten etter dagvakta...I dag jobbet jeg virkelig for pengene...I morgen er det fri!!!!!

Ha en fin kveld!!

Midjemålet mitt er litt lite for tida. Regner med at magen vil stikke ut litt mer om et par dager. Jeg fikk 0,83. Dersom jeg legger på 4 cm rundt magen får jeg 0,875. Synes det høres rart ut med denne utregningen. Det kommer jo an på hva slags kroppsfasong du har. Er det da sånn at hvis du har liten forskjell mellom midje og hofter, så har du stor sjansen for å ha insulinresistens, uansett om du er tykk eler tynn? Jeg er normalvektig, og jeg synes ikke at forskjellen på midje og hofter ser unormal ut. Jeg legger mest på meg rundt lårene og midjen, likt fordelt.

Er du kvalm ennå? Er det sånn at du kaster opp? Jeg tror ikke jeg ville klart en sånn kur. Å være kvalm er det verste jeg vet. Gruer meg til å bli gravid pga det. Jeg vil nesten legge meg ned og dø når jeg blir kvalm. Hvor lenge skal du gå på de tablettene?

Skal hoppe i dusjen nå. Det løser gjerne opp nesa litt. Er fremdeles like tett. Tror det er en bihulebetennelse på vei. Må spise smertestillende, for det gjør så vondt i overkjeven. Aner kanskje en liiiiiiten bedring (sov lengre i natt), så jeg håper det fortsetter sånn. Vil ikke måtte tilbake til legen igjen. Synes det er nok nå.

Fik du noe på Valentine's-dagen i går? Vi gjør ikke alltid noe utav den dagen, siden den kommer rett etter bursdagen til mannen min. I går laget jeg et hjerteformet kort til mannen min som jeg brettet i to, skrev inni og pyntet på utsiden. Og så laget jeg følehorn på det, sånn at det ble som en sommerfugl, og så hang jeg det i taket i gangen. Ble veldig fint. Og så fikk han en liten gave, den nye barberhøvlen fra Gillette (Fusion Power) med batteri og greier. Den gamle høvlen hans er fra steinalderen, og jeg visste at han hadde lyst på en sånn med batteri. :o) (Leketøy for mannfolk!) Han prøvde den i går kveld, og barberingen ble kjempebra. Har aldri vært så glatt før. :o)

Jeg fikk en rød rose, en eske konfekt (som vi spiste oss kvalme på i går) og en varmeflaske til å ha i senga (jeg har veldig kalde tær). Han hadde kjøpt kort, men han hadde ikke hatt tid til å skrive på det, så det har jeg til gode. :o) Vi har ikke brukt å gjøre så mye utav det før, men siden jeg har vært syk, så ble det litt ekstra. I fjor kjøpte/laget vi kort, og så gikk vi ut og spiste. Synes det er fint å bruke pengene på å gjøre noe koselig sammen i stedet for å kjøpe ting. Men i år ble jo det litt vanskelig i og med at jeg er syk. Gleder meg sånn til å bli frisk. Er så mye jeg har lyst til å gjøre.

Godt å ha fri? Hva driver du med da? Jeg skal prøve å gjøre litt husarbeid etter dusjingen. Lenge siden det ble støvsuget nå. Og vi har snart ikke rene klær igjen.

Ha en fin fridag!

Hei!!

Jeg har forstått det slik at når man er insulinresistent så er det magefett som er et problem, og som er vanskelig og få bort....når jeg var normalvektig, så hadde jeg fortsatt magefett, og det har jeg vel egentlig bestandig hatt. Aldri vært fornøyd med magen min....

Jeg er kvalm enda...nesten mer kvalm i dag enn i går. Kaster heldigvis ikke opp. Da hadde jeg sluttet med tablettene tvert for det er det absolutt verste jeg vet...Er forsåvidt vant til og være kvalm innimellom, men ikke det meste av tiden...Det som er bra for meg nå er at jeg er vant til og spise selv om jeg er kvalm, og det får jeg igjen for nå. Når jeg spiser, og rett etterpå, er kvalmen på et minimum. Jeg kjenner nesten ikke sult lenger, og spiser bare fordi jeg må. Søtbehovet mitt er borte, og sjokoladen som potetgullet som ligger på boden, byr meg nesten i mot... Vi var på butikken i går, og siden det var så lenge siden jeg hadde spist, så kjøpte jeg meg en liten sjokolade...Det var såvidt jeg klarte og spise den...var plutselig ikke noe godt lenger...Kanskje jeg klarer og gå ned i vekt med disse tbl, da? Er lov til og håpe:) Tenker jeg skal spise tbl til jeg må begynne med medisinene i forbindelse med ED. Så lenge det ikke går utover jobben min, da..Den dagen jeg ikke klarer og være på jobb pga kvalmen, slutter jeg tvert. Håper og regner med at kvalmen blir borte når kroppen har vent seg til medisinen, og jeg er ferdig med opptrappingen om en mnd tid.

Stakkars deg....skal si du har fått nok nå...Håper du slipper og dra til legen igjen....

Så snille dere er med hverandre:o))) Vi lot vel egentlig bare Valentine-dagen forbigå i stillhet. Sambo hadde tenkt til og kjøpe meg blomster, men det ble med tanken. Den barberhøvelen skal jeg få han til og prøve. Han har verdens mest strie og stikkende hår....Er så delig når han barberer seg og smører seg inn med dagkremen fra Biotherm. Den lukter sinnsykt godt:o))))

Og varmeflaske tror jeg sambo mang en gang har tenkt på at jeg trenger....Jeg har iskalde tær som jeg gjerne varmer på han....til hans store fortvilelse for jeg klarer ikke ligge i ro, slik at jeg bare kiler han:o))) også synes han selvfølgelig at jeg er alllllltfor kald:o)

Det er deilig og ha fri, men jeg blir såååå lat. Til nå i dag har jeg bare gått rundt og surret, pratet i tlf, og ikke fått gjort noe fornuftig. Ikke har jeg vært i form til og gjøre så mye heller. Nå skal jeg kle på meg og gå meg en tur i kulda. Om ikke lenge kommer sambo hjem, og da skal vi prøve og få vasket rundt. Jeg "hæres" snart ikke bo her lenger. Det er kjempeskittent:o(((( Det eneste jeg er flink til er og vaske kopper og klær (hva gjorde vi før det fantes oppvaskmaskin og vaskemaskin??)...

Kos deg med husarbeid:o) Skal prøve og gjøre det samme:o)))

Er helt enig! Det er ingenting som er verre enn å være kvalm og kaste opp. Jeg hadde ikke klart å gå fast på tabletter som gjør meg kvalm. Huff. Får håpe de virker for deg da!

Mannen min bruker Biotherm after shave lotion. Den er kjempegod den også! :o) Jeg kjøpte den til ham til jul. Mannen min har ikke så mye skjegg, men høvlen var veldig bra til ham i hvert fall.

Vi har jo ikke så veldig sterke tradisjoner for Valentine's Day i Norge, så jeg skjønner godt at folk lar den forbigå i stillhet. Men jeg ønsker velkommen enhver anledning til å gjøre koselige ting, spise god mat eller kjøpe gaver. :o) Jeg er alltid kald på tærne, og jeg varmer meg også på mannen min. Han er ganske sikkert lei av kalde meg.

Har støvsuget gulvene. Har sofaen igjen, men den får vente til mannen min kommer. Har sagt ifra at jeg er litt misfornøyd med innsatsen hans mens jeg har vært syk. Det har ikke vært støvsuget, vasket, ryddet eller noen ting mens jeg har vært syk. Så han sa at han skulle ta i et tak i kveld. At mannfolk aldri kan gjøre noe uten at man ber dem om det...

Vi har bestilt take-away som mannen min skal ta med når han kommer hjem fra jobb. Vi har bestilt mat fra en Thai-restaurant som har veldig god, billig mat, og mye mat. Gleder meg! :o)

Annonse

Håper vi slipper og bli kvalme når vi er gravide:o))) Selv om jeg gjerne skulle vært gravid i 9 mnd bare det ble et barn av det tilslutt:o)))

Biotherm after shave lotion må jeg lukte på:o) Kanskje det kan være noe og kjøpe til sambo. I bursdagsgave ønsker han seg kortholder som er større enn den han har nå, og som rommer flere kort. Vet du om disse finnes i flere størrelser?? Til nå har jeg bare sett den som han har....

Finner jeg ikke det, tror jeg at jeg skal kjøpe han ei slipsnål. Det trenger han, og det passer jo bra at bursdagen kommer før disputasen:o)) Han ønsker ikke at jeg skal kjøpe noe til han til disputasen, men hva synes du at jeg skal gjøre?? Kan jeg kjøpe ei slipsnål f.eks til en sånn anledning??????? Her trenger jeg råd og ideer...Hjelp!!!

Kjenner meg så godt igjen i beskrivelsen av mannen din når det gjelder husarbeid!!!! Jeg blåste ut til sambo her om dagen. Han gjør ALDRI noe i huset uansett hvor jævlig det ser ut her. Jeg har bevisst ikke gjort enkelte ting i håp om at han skulle se og gjøre noe med det, men den gang ei:( Han lovte at han skulle forbedre seg, og ønsket at vi skulle finne en dag hver uke som kunne være vaskedagen vår. Vi får se hvordan det går, da:o) Men den dagen vi har barn i huset, så MÅ mennene våre bli mer bevisst på at husarbeidet faktisk skal deles, så vi kan like greit begynne og "oppdra" de allerede nå:o)))))

Thai mat, ja. Det har vel jeg aldri spist:o) Vi hadde kyllinglår og salat til middag. Var kjempegodt. Yoghurt og appelsin til dessert.

Knekkebrød med brunost til kvelds om en stund, sammen med 1/2 tablett for tredje og siste gang i dag av det som gjør meg så kvalm....

Er det ingenting bra og se på tv i kveld???? Kan ikke finne noe hvertfall, så spørs om det ikke blir og se på en DVD eller noe. Har du sett den norske filmen "Fritt vilt"??

Mannen min sin after-shave heter Aquatic Lotion og kommer på en blå-grønn flaske. Jeg synes den er veldig god, og mannen min liker den også! :o) Vi har en kortholder, og i den er det plass til 2-3 kort. Vet ikke så mye om størrelsene på disse, men jeg har sett at de har hatt litt utvalg på noen veskebutikker. Tja, jeg synes jo det hadde vært hyggelig med en liten gratulerer-med-at-du-er-ferdig-med-oppgaven-gave. Slipsnål er greit å ha, og det høres nå ut som en fin disputas-gave. Mannen min har ei gullnål som han vant da han ble ballkonge på videregående. *lol* :o) Ellers vet jeg jo ikke hva han interesserer seg for. Noe til en hobby han har? Playstation2? Konsertbilletter? Synes det er vanskelig å finne noe annet enn klær. Det er som regel det jeg kjøper, for det er så gøy å shoppe i klesbutikker. Mannen min har på seg skjorta og genseren han fikk til bursdagen i dag. Han ser kjempefin ut! *stolt* :o)

Mannen min har ansvaret for oppvasken, og den gjør han stort sett, i hvert fall hvis jeg dytter ham litt. Men så tror han at jeg skal gjøre alt annet... Han ser ikke hvor mye tid som går til å planlegge middager, kjøpe inn mat, lage middag, vaske klær og støvsuge. Vi har blitt enige om at jeg støvsuger på torsdager, så onsdag kveld skal alle klær opp av gulvet, alle sko i skohylla osv, sånn at gulvet er tomt for ting. Da blir det litt lettere å støvsuge. Men småting som å rydde av bordet, det får han ikke til. Han ser ikke rotet. Og han gidder ikke å rydde hvis ikke jeg gjør det samtidig. Men det skal også sies, at når han får en dytt (og litt kjeft) og kommer i gang, så er han veldig flink til å jobbe. Jeg sa forresten klart ifra i går om at dersom vi blir gravide, så kan det hende jeg spyr de første 3-4 månedene og har bekkenløsning de tre siste månedene, så da kan det hende at han må gjøre "alt". Så nå håper jeg han er forberedt.

Thai-mat er en slags blanding av kinesisk og indisk mat. Veldig godt!

Torsdagskveldene ser vi på "Shark" på TV3. Vi liker den serien begge to. Har ikke sett Fritt Vilt. Er ikke så veldig begeistret for sånne skumle filmer. Du får anmelde den for meg hvis du ser den. :o)

Deilig at det er fredag. Blir koselig å sitte foran tv-en i kveld. Skal prøve å se litt på oppgaven min i et par timer før jeg henter mannen min fra jobb. Håper at jeg blir så godt som frisk i løpet av helga. Det går litt fremover i hvert fall, men skulle gjerne vært uten det grønne snørret. *ugh* Leste forresten på nettet at nesemedisinen min, Rinoxin (eller noe sånt), er trukket fra markedet i USA pga at folk har fått hjerneslag. Her i Norge avventer man... Er litt skummelt, synes jeg.

Lurer på om jeg skal ta opp kjøttdeig fra fryseren. Har ikke bestemt oss for hva vi vil ha til middag i kveld. Taco? Pizza? Må bli noe godt i hvert fall... :o)

Heisan:o)

Da var jeg tilbake på nett igjen:o) Hatt ei fin helg??

Jeg har jobbet og jobbet og jobbet, men nå har jeg helgefri:o) Og den varer helt frem til onsdag (avspaserer tirsdag for og gå på et kurs om ernæring...). Det har vært ei fin, men litt travel helg.

Er fortsatt litt kvalm, men det virker som det verste er over, gitt. Håper det holder seg slik fremover, men skal øke dosen på tirsdag, så da spørs det...

Ellers i helga har vi vært og sett på baderomsinnredning, samt plater til veggen. De hadde noen plater på Neumann som heter Alloc Wall&Water. Disse platene ser ut som fliser, og tåler vann godt slik at man kan ha de på badet. Må vel se oss litt rundt andre plasser også før vi kjøper noe, men de virket veldig bra, og de var ikke så avskrekkende dyre (ca 500 kr pr. kavdratmeter). Vi har mørke fliser på gulvet, så tror vi satser på lyse vegger. Var som sagt også og så på baderomsinnredning, på forskjellige plasser faktisk, og det ser ut for at vi kanskje bestemmer oss for ei fra Hafa. Den koster rundt 11.-12.000. Deretter kommer dusjveggene, så dette blir ikke en billig affære...., men skal bli godt og få det ferdig:o)))

Sambo har faktisk tatt initivativ til vasking nå, så jeg må vel trå til jeg også. Får rent dårlig samvittighet her jeg sitter:o) Han har, med litt hjelp fra meg, tømt kjøkkenskapene, og nå vasker han de!! Snille snille sambo:o))))

Senere i kveld blir det hjemmelaget pizza. Har en mistanke om at det blir seint i seng i kveld for vi tok oss en lang, altfor lang, middagshvil tidligere i ettermiddag:o)

Håper du har hatt ei fin helg, og at du er frisk nå!!!

Hva synes du forresten om ei slipsnål med datoen for disputasen inngravert på baksiden (som "disputas-gave") ??? Jeg har seriøst ingen andre forslag siden han aldri ønsker seg noe annet enn klær....han har ingen hobbyer utenom jakt hver høst. Er det noe i den sjangeren jeg kunne kjøpt?? Forslag mottas med takk:o)))

Kjøpte forresten felles bursdagsgave fra oss til oss her om dagen; salt- og pepperkvern fra Rosendahl som jeg har gått og siklet på lenge:o))) Kjempefine er de:o)

Ha en flott kveld!!

Så deilig det må være med et par fridager etter helgejobbinga! :o) Har det gått bra å jobbe mens du har vært kvalm? Hva slags type avdeling jobber du på? Håper du ikke blir verre når du øker dosen. Det er jo et godt tegn at du føler deg litt bedre. Da er det jo håp om at kroppen venner seg til medisinen.

Jeg har ikke gjort så fryktelig mye i helga. Har vondt i bihulene og nakken og er svimmel, så det har blitt mye sofasitting. Var en liten tur på et kjøpesenter på lørdag, så vi fikk gått på kafé. Kjøpte to hvite kulelys og ei skjøteledning, så det var ikke den helt store shoppingen. Men det var godt å komme seg ut litt. Hørtes koselig ut med baderoms-shopping. Det er dyrt ja! Men du verden så koselig det vil bli å få pusset opp. Gleder meg til vi også får oss vårt eget sted.

Disputasgaven din hørtes fin ut! Han vil sikkert bli glad for den! :o) Det er vanskelig å komme på ting.

Startet å lage juletreteppe i går. Det skal være rundt, i et skyet blått stoff med gullkant, og så skal jeg applikere engler og stjerner på. Tror det blir fint. :o) Må starte nå hvis jeg skal ha noe håp om å bli ferdig til jul. Er ikke så rask av meg...

Mannen min hadde tydeligvis tatt til seg kritikken angående husarbeid, for i helga har han til og med laget middag nesten helt alene. Det er meeeeget sjelden jeg kan sette meg til ferdig dekket bord. Det har vært godt! Og så brettet han klær uoppfordret! Fikk nesten hakeslipp... :o)

Det er forresten vinterferie her nede nå, så da får jeg konsentrert meg om oppgaven denne uka. Og så slipper jeg å stå opp kl 0645. Litt tungt å sette igang igjen, men det er godt å bare ha den å konsentrere seg om. Klarer ikke å gjøre så mye, men jeg får i alle fall gjort noe, i motsetning til de forrige to ukene. Det har vært kjempestressende å ikke kunne gjøre noe. Sitter på biblioteket nå og venter på at mannen min skal bli ferdig på jobb. Han kommer hit om 5 min, og så skal vi dra hjem sammen. Har tatt opp torsk som vi skal ha til middag. Kan ikke akkurat si at jeg har noe lyst på det, men vi må vel være sunne innimellom.

I kveld er det Akutten. Blir koselig å kunne slappe av med god samvittighet etter å ha jobbet med oppgaven. :o)

Så forresten påskemarsipan i butikken på lørdag! Det var nå litt tidlig synes jeg. Jeg har jo ikke spist opp julemarsipanen enda... (Hamstret litt på salg i januar.) :o)

Det er deilig med fri etter jobbehelg, ja:o))) Det har gått ganske så greit og jobbe mens jeg har vært kvalm. Jobber på ei kirurgisk mage-tarm-avdeling, så det er vel ikke bestandig rette plassen og jobbe på når man plages med kvalme...(mye oppkast, avføring, utlagte tarmer etc...), men det er utrolig hva man venner seg til:o) Jeg kan gå rett fra matfatet til en pasient som kaster opp, og tilbake igjen uten problemer. Kanskje jeg jublet litt for tidlig da jeg sa at jeg følte meg bedre for i går ettermiddag/kveld var jeg grusomt kvalm igjen, men i dag er jeg heldigvis bedre igjen selv om jeg kjenner at den ligger og ulmer...

Skjønner godt at du gleder deg til dere får deres eget sted:o) Det er helt herlig og kunne pusse opp og ordne det slik man vil ha det. Det eneste jeg angrer litt på var at jeg kjøpte leilighet i borettslag og ikke selveier, samt at den leiligheita som jeg eier er en lavinnskudds-leilighet for ungdom mellom 18 og 35 år frem til 2010. Etter det kan den selges på det åpne markedet. Slik det er nå, og frem til 2010 får jeg kun rundt 200.000 for den. For 6 år siden da jeg kjøpte den, betalte jeg 102.000. Spent på hva prisen vil være når den selges på det åpne markedet:o) Jeg og sambo har diskutert mye om vi skal bo her til vi selger eller om vi skal leie ut, og kjøpe oss noe større når han får seg jobb, og vi er vel blitt enige om at vi pusser opp og bor her selv:o)

Jeg har forresten funnet ut at jeg kommer og få baksmell på skatten i år:(((( Fikk igjen 15.000 kr i fjor, men av en eller annen grunn så har jeg tjent mer i år, samt betalt ett par tusen mindre i skatt, og siden husleia har gått ned etter at borettslaget byttet bank, så er rentefradraget blitt betydelig mindre, og slikt blir det baksmell av:((( Jeg ante ingenting av dette, og økonomi er definitivt ikke min sterke side, så jeg slekter hvertfall ikke på mine foreldre som er økonomer begge to.....Hadde jeg i det hele tatt tenkt på og si det til dem, så kunne jeg satt opp skatteprosenten, men det er lett og være etterpåklok....Får forresten 6000kr i baksmell i følge min far, og det er jo ikke så helt for ille når jeg har helt til i oktober og spare på. Han regnet dette ut for meg i formiddag etter at jeg ringte han for og spørre hvor mye han trodde jeg ville få IGJEN på skatten (var så spent, og hadde selvfølgelig allerede planlagt hva pengene skulle brukes til.....).

Har tenkt på i mange år og lage juletreteppe, men aldri kommet igang med det. Høres nydelig ut det du holder på med. Selv hadde jeg tenkt til og kjøpe et som de selger i sånne "brodeributikker" med rødt band rundt som du kun skal brodere mønster på (nisser etc). Savnet det og ha et juletreteppe i fjor, så jeg må vel snart komme i gang og få laget et...

Det er tydelig at mennene våre har tatt til seg kritikken for de er da virkelig blitt flinke:o))) Håper det varer:o))))

Har du jobbet mye på skolen i det siste før du ble syk? Godt at du får konsentrert deg litt om oppgaven nå:o) Og det er mye bedre og gjøre litt enn ingenting:o)

Gleder meg til Akutten i kveld:o)

Er butikkene begynt og forberede påsken allerede??? Det var veldig tidlig, synes jeg. Er enda lenge igjen....

Ha en flott kveld:o)

Huff, håper kvalmen din gir seg! Det er utrolig kjipt å være kvalm.

Baksmell er ikke noe gøy, nei. Jeg har også lite peiling på økonomi, så jeg aner ikke hvordan det går med oss til våren. Jeg håper og tror at mannen min har betalt nok skatt. Vi har ikke råd til baksmell.

Hvorfor angrer du på at du bor i borettslag? Trenger noen innspill. Vi lurer veldig på hva vi skal kjøpe etter hvert. Vi vil jo ikke ha råd til all verden, så det kan hende vi ikke har så mange alternativer. Det blir enten et gammelt hus eller en leilighet. Her nede er det billigere, så her kan vi få et hus eller en mer moderne leilighet. I Bodø blir det enten en gammel selveierleilighet eller en litt nyere borettslagsleilighet. Hus er for dyre der. Vi får ikke så mye lån for vi har så høye studielån. Gleder meg til å komme ut i jobb. Skulle gjerne kjøpt noe snart.

Jeg jobbet endel før jeg ble syk, ja, så det er godt å få litt mer tid nå. Neste fredag reiser vi jo, og det er endel ting jeg gjerne skulle hatt gjort før det.

Påskegodteret er sikkert satt ut i butikkene siden det er vinterferie. Sikkert mange som vil ha det når de skal på fjellet. Men det er litt tidlig...

Heh, har du forresten sett bildene av Rudberg og Tefke? Så dem nå nettopp. *urk* Conradis bilder ble jo bare barnemat...

Nå blir det Dansefeber og Akutten! :o)

I dag er første dagen uten kvalmen som ligger og ulmer!!! Nettopp tatt en hel tbl istedetfor en halv, men håper den holder seg borte allikevel.

I borettslag så har du en husleie som skal betales i tillegg til lånet. Denne husleia er jeg veldig lite glad for, og det er nesten så jeg føler at jeg kaster penger ut vinduet. Med selveier betaler du KUN på lånet, og selv om du da må betale kommunale avgifter i tillegg,så mener jeg at det må være verdt det. I et borettslag så må du også følge flertallet når det er noe som skal bestemmes. Det hjelper ikke hva du selv har lyst til om du skulle tilhøre mindretallet. Noe av det borettslaget vil bruke penger på, synes jeg er det reneste tøv, og sløsing med penger.

Skal du leie ut, må du søke om det. Skal du pusse opp, og ønsker og flytte en vegg, må du søke om det.

Fordelen er så klart at vi har en vaktmester som fikser og ordner på fellesarealene slik at vi ikke trenger og tenke på det, og skulle garasjeporten streike, så finnes det folk som ordner opp. Alt i alt skulle jeg uansett ønske at jeg hadde selveier. Det er dyrt, men verdt det. Da jeg skulle inn på boligmarkedet hadde jeg ikke mulighet for andre ting enn denne leiligheita, så det kan være en fin vei inn og kjøpe leilighet i borettslag først.

En venninne av meg har kjøpt seg et gammelt hus som hun og mannen pusser opp. Det koster så klart, og man bør vel også da være litt nevenyttig selv, og ha gode venner som er det samme.

Neste fredag, ja:o) Det er ikke lenge til nå:o)))

Jeg kooooser meg på fridagen min:o) Har sittet på msn i flere timer nå, så snart skal jeg begynne på litt husarbeid:o)

Har sett bildet av Rudberg, og det var ikke noe vakkert syn....De andre har jeg ikke sett.

Ha en fin dag:o)))

Denne kvalmen er jammen meg noe som kommer og går.....Måtte ta kvalmestillende på jobb for og i det hele tatt overleve dagen...Fikk spist lite i tillegg i løpet av dagen, og det gjorde det jo ikke noe bedre. Gått bra etter at jeg fikk i meg middag etter vi kom hjem fra jobb:o) Og skulle disse tablettene hjelpe til med og gjøre meg gravid, så skal jeg gjerne være kvalm i mange måneder til:o)

Huff, hadde en fæl drøm i natt som satte en skikkelig støkk i meg...Den var så utrolig, sinnsykt, VIRKELIG....Det var som om jeg var våken... Drømte at jeg stod opp om morgenen som vanlig...Så litt dårlig på det høyre øyet, følte liksom det hang slik...Gikk på badet og så meg i speilet.....og der så jeg at ansiktet mitt var helt SKJEVT....Jeg hadde fått hjerneinfarkt:(((( Etterhvert fikk jeg problemer med taleevnen, og dette ga meg litt problemer da jeg skulle vekke sambo og få han til og forstå at vi måtte skynde oss til legen for her stod det om minutter skulle jeg få løst opp proppen uten at den fikk gjøre for mye skade. Jeg våknet da vi var på tur til legen....Fy f.....så j....denne drømmen var!! Det var nyss før jeg sprang ut og sjekket om Metformin kunne øke sjansen for og få blodpropp.....(vet at den ikke gjør det...) HUFF!!

Ellers så har jeg nå fått vite at de medisinene som jeg skal spise før ED, vil jeg mest sannsynlig starte på 25-50 dager før innsetting. Noen må spise de lenger, men det er det som er mest vanlig... Det er faktisk ikke så lenge til!!! Håper og tror at tiden frem til da vil gå fort:o)

Ha en fortsatt strålende kveld:o)

Hvordan er formen nå? Er kvalmen blitt bedre? Hva slags kvalmestillende er det du har tatt? Synes du det hjelper? Jeg fikk noe av legen, men jeg ble så dårlig av det. Tror det het Affipran eller noe sånt. Huff. Det marerittet hørtes kjempeekkelt ut! Du får ikke mareritt av kvalmestillende da? Det var det jeg fikk. Jeg klarte ikke å skille drøm og virkelighet, og jeg hadde mareritt hele tida, når jeg bare slumret også.

Det er ikke lenge til dere er igang nå! :o) Det blir vel koselig tenker jeg! Det korter ned ventetidenå ta medisiner. Hvordan vet du når du skal begynne å ta dem hvis det kan være alt fra 25 til 50 dager før dere skal til Finland?

Jeg har vært hos legen igjen i dag. Har vondt i bihulene. Legen gav meg resept på en nesespray (som var dyr!). Får håpe den virker da. Er lei av dette.

I helga skal vi titte i reisehåndboka og finne steder vi vil se. Synes det er greit å ha en plan siden vi ikke skal være der så mange dager. Det er mye å se, så programmet blir tett. Det er alt mellom 0 og 10 grader der nede. Håper det er nærmere 10 når vi skal dit. :o) Nå er det bare ei uke igjen! Jippi! :o)

I kveld skal vi ha hjemmelaget lasagne. Blir nok til søndag også. Gleder meg! Og til i morgen har vi kjøpt pepperbiffer og fløtepoteter. Ligger an til å bli en fin helg! Tenkte jeg skule lage en sjokolade-skuffkake i morgen også.

Ha en fin kveld! :o)

Der fant jeg innlegget vårt:o) Var innom her i går, og da la jeg faktisk ikke merke til at du hadde svart meg....Ikke helt våken, jeg da kanskje:o)

Jeg har vært hjemme på hjemplassen min i helga og besøkt familie og venner. Kjempekos:o))) Hun venninna mi som jeg har fortalt deg om, kommer nok dessverre til og ta abort:( Må bare støtte henne i det, og skjønne henne ut i fra de argumentene som hun har.

Formen er faktisk ganske så bra. Litt kvalm etter tabletten på morgenen, men bedre utover dagen. Jeg har tatt kvalmestillende to ganger på jobb, og de heter Zofran. Tok de istedet for afipran da de også finnes som smeltetabletter, samt at de nok er endel bedre (og dyrere....) De hjalp meg godt, men det gjorde også afipran som jeg fikk som kvalmestillende i fjor engang da jeg og sambo lå i den verste influensaen som jeg noen ganger har hatt... Tror ikke marerittet kunne komme av Zofran da disse var tatt tidlig på morgenen, men marerittet var helt jævlig, ja.

Er også begynt og plages med halsbrann...Har ingen sure oppstøt, kun et skikkelig ubehag helt øverst i magen. Har hatt det en gang tidl for mange mange år siden, og da hjalp det og ta Zantac, så det kjøpte jeg på lørdag. Har selvfølgelig ikke kjent noe etter at jeg gikk til innkjøp av tbl, så jeg håper at slipper og ta de:o)

Det er ikke lenge til vi er i gang nå, nei!!!! Den nye timen din hos gyn, når er den??? Jeg vil få beskjed fra klinikken når jeg skal starte opp på medisinene, men andre som har tatt medisiner før ED har begynt alt fra 25 til 50 dager, noen opptil 100 dager, før selve innsettingen.

Huff, at ikke du kan bli ordentlig frisk snart!! Håper du er frisk og rask, og slipper ubehaget fra bihulene når du skal ut og fly! Da jeg var i Brasil ble jeg forkjølt og tett noen dager før vi skulle reise tilbake. Kjøpte meg en sinnsyk god og veeeldig effektiv nesespray som ble min aller beste venn på turen hjem. Hvilken spray er det du har fått resept på??

Det er veldig greit og ha en plan for hva man vil gjøre når man skal ut og reise, og være såpass kort tid. Når jeg er på ferie, bruker jeg alltid i tiden før jeg reiser, og første dagen på stedet på og orientere meg på hva som finnes av opplevelsesmuligheter, og så planlegge ut fra det når og hva jeg vil ha med meg. Kjempegreit!!

Jeg laget hjemmelaget lasagne i går til venninna mi og hennes lille jente. Var nydelig godt:o) Skulle egentlig til mamma i dag og spise lammegryte, men valgte og dra tidlig tilbake siden søsteren min trenger barnevakt til den lille gutten sin i kveld. Hun spør svært sjeldent om hjelp, så når hun for engangsskyld har noe hun har lyst til og gjøre, så skal jeg selvfølgelig stille opp. Jeg og sambo skal sitte der sammen, og gutten er våken når vi kommer, så vi skal legge han. Spent på hvordan han reagerer på det:o)

Åh, sjokoladekake!!! Har du lagd det?? Du kan ikke sende over et liiiite stykke, vel??

Ha en fortsatt kjempefin søndag:o)

Huff, ser på Supernanny på TV2. For noen unger... Det må være utrolig slitsomt.

Går det bra å sitte barnevakt? Koselig med sånne små! Har han lagt seg uten mammaen sin mange ganger før? Det er vanskelig de første gangene.

Synd at venninna di skal ta abort. Det er en vanskelig avgjørelse og sikkert vanskelig å gå igjennom uansett hva man bestemmer seg for.

Fint at ikke kvalmen er for overveldende. Jeg vet ikke hva halsbrann er. Tror aldri jeg har hatt det, men jeg ser at det er vanlig når man er gravid, så kanskje jeg finner ut av det etterhvert. Høres ikke noe godt ut i alle fall.

Jeg har fått en nesespray som heter Nasonex. Den smaker/lukter helt for j...lig! Jeg gruer meg masse før hver gang jeg skal bruke den. Må ha to spray i hvert nesebor, og jeg hater nesespray. Huff! Håper nesa blir bra snart. Har ikke hatt så vondt i bihulene i dag og i går, så jeg håper det er i ferd med å gå over.

Vi har time hos gyn 9. mars. Ikke lenge til! Både gleder og gruer meg til det. Blir spennende å høre hvilke muligheter vi har. Får se om jeg får tid til å prøve Nitroen i kveld. Har jo ikke fått prøvd den mer enn den ene gangen siden jeg har vært syk. Har ikke så veldig lyst, for det gjør vondt å spraye den på, men jeg må vel bare bite tennene sammen.

Nå skal vi ha resten av den hjemmelagde lasagnen fra fredag. Blir godt! Spiste masse sjokoladekake tidligere i dag. Kjempegod! :o) Resten ligger i fryseren. Synes nesten den er bedre når den har ligget i fryseren. Den smaker så mye mer når den er kald.

Ha en fin kveld!

Det gikk greit og sitte barnevakt:o) Var så koselig at, men han har kun lagt seg uten mammaen sin en gang tidl og det er snart 3 mnd siden.... Gjett om han gråt da han ble lagt i sengen. Han hyyyyyylte helt desperat... Huff....var ikke slik "jeg vil ikke legge meg"-skriking, så vi klarte ikke la han ligge slik mange sekundene....Vet ikke helt hva det var, men han var ikke helt komfortabel med og være oppe heller, så han savnet nok mammaen sin...Var kjempetrøtt og sliten og, så det kan være mye det...Sambo passet gutten så godt han kunne, mens jeg lette desperat etter morsmelkerstatning for og kunne roe han ned med flaska og litt varm melk. Dersom ikke det hjalp måtte vi inn med barnevogna og rugge han i søvn før vi evt måtte ringe etter pappaen... Det gikk bra, da, han sovnet så søtt på fanget mitt mens han koste seg med melken. Det eneste han trengte var litt trygghet, og noe kjent og godt som kunne roe han ned. Lirket bare ut smokken til flasken og inn med den vanlige smokken. Deretter var det bare og legge han forsiktig ned i sengen:o))) Han var nok utslitt i utgangspunktet for han sov over 8 timer i strekk etter dette, så det var ikke rart han gråt slik...

Alt i alt så gikk det veldig greit og være barnevakt:o) Fra vi la han, og til han sovnet gikk det under en halv time:o)))

Har du fått prøvd nitroen??

Nå er det ikke mange dagene igjen til dere reiser:o) Og når dere kommer tilbake er jo nesten dagen for timen hos gyn der:o) Blir kjempespennende!!!

Jeg har hatt besøk av en venninne i ettermiddag og kveld:o) Var på et kjøpesenter først hvor vi spiste middag og koste oss:o) Fant endelig en kortholder til sambo som jeg klarte og få plass til 8 kort i:o) Håper han blir fornøyd:o) Lette også etter en slipsnål, men fant ingen som jeg likte så den må jeg lete videre etter... Tenkte han skulle få en slagborremaskin i bursdagsgave i tillegg til kortholderen. Det vet jeg at han har kjempelyst på...Vet du hva en sånn koster????

Skal snart finne senga nå. Er trøtt som en dupp etter og ha hatt ei litt urolig natt, i tillegg til at jeg var grytidlig oppe.....Deilig at det begynner og bli lysere ute nå tidlig på morgenen. Gjør det faktisk myyyye lettere og stå opp:o)

Ha en fortsatt fin kveld, og ei god natt:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...