Gå til innhold

Jeg vil ikke kalle gutten min opp etter svigermor, men liker navnet så godt...hjelp meg med innspill..

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg la inn et innlegg vedrørende det samme tidligere i dag, men nå finner jeg det ikke igjen. vet ikke hvor jeg lagret det...

Men jeg trenger innspill. Problemet er at jeg ikke vil at svigermor skal innbille seg at jeg kaller opp henne igjen. Datteren min fikk et navn som jeg alltid har likt så godt, og som har samme forbokstav som mitt. Men navnet hennes er desverre veldig likt svigermors. Jeg husker jeg tenkte på det da hun fikk navnet, men jeg har alltid ønsket å kalle datteren min det.

Svigermor sier ofte til datteren min: Vet du hva jeg heter? Og hva du heter? Det er likt osv. Det irriterer meg grenseløst og jeg har lyst til å fortelle henne at hun ikke er oppkalt. Svigermors navn er norrønt og datteren min sitt er bibelsk. Likevel veldig like.

Jeg har som dere forstår ikke så godt forhold til svigermor.

Nå får jeg en gutt, og navnet jeg ønsker har samme forbokstav som min datter og meg-og svigermor. Det er så vanskelig. Må jeg velge det vekk pga svigermor, som jeg irriterer meg over hver dag???

Fortsetter under...

Eg svart på det andre innlegget ditt og, jeg ser ihvertfall at det ligger her, men men..

Eg skjønner akkurat hva du mener og jeg ville faktisk velge et annet navn.

Ka med forbokstaven i ditt eventuelle mellomnavn?

eller forbokstaven i din mors navn?

eller forbokstaven i far til barnet sitt navn?

Ka syns eigentlig far til barnet om det her??

Dette kan jo føre til rene tvangstanker, nesten! Men hvis det bare er samme forbokstav det er snakk om, er det ikke så ille? Tenk at du vil ha samme forbokstav som navnet til hans søster - og deg - kutt ut tanken på svigermora...

Har du mulighet til å vurdere er lignende navn, og med annen forbokstav, bare for å slippe risken med å irritere deg over det i ettertid?

Lykke til :-)

Altså, det her er vel et av de mer patetiske problemene jeg har hørt om! Hva er så galt om svigermoren din synes det er koselig at navnet ligner litt på hennes? Du kan faktisk VELGE å ikke irritere deg over det, opptre litt voksent.

For min del må du gjerne bytte navn, men jeg kan garantere deg at det finnes personer som du ikke liker, som vil ha navn som begynner på samme forbokstav uansett hva du velger.

Helt tydelig at du ikke veit hva det vil si å ha et dårlig forhold til sin svigermor.. Kan du tenke deg noe mer irritabelt enn når et menneske du ikke liker går å kvitrer rundt at begge barnebarna er oppkalt etter seg. Nei jeg skjønner deg kjempe godt hoved innlegger.

Jeg skjønner deg veldig godt. Jeg har lyst til å velge et guttenavn som jeg liker veldig godt, men det er samme navn som svigermors pappa het... dermed tviler jeg.....

Annonse

Kan ikke svigermor bare få tro det om hun vil. Når barna blir store nok så kan du heller fortelle dem at de faktisk ikke er oppkalt, og forklare dem ting. Tror ikke du gjør situasjonen bedre om du påpeker ovenfor henne at "nei, barna er ikke oppkalt etter deg, jeg liker deg nemlig ikke...". Kall barna for hva du vil, ikke la deg irritere over svigermor. Hvis hun har glede av å tro at barnebarna har fått navn etter henne, så la henne leve i lykkelig uvitenhet. Regner med at alle andre du kjenner vet at dette ikke er tilfelle.

Gjest Antarctica

Jeeez... drit i det og kall ungen det du vil. Og husk: kanskje ungene er glade i farmor, og lenge etter at hun er død vil de trøste seg med tanke på at de er oppkalt etter henne? Eller kanskje du sier på en hyggelig måte til sv.mor: "Jøss, vi hadde faktisk ikke lagt merke til at det ligna litt da vi valgte navn, vi er nemlig ikke opptatt av å kalle opp de levende. Men det var jo litt vittig. Tenk, så tilfeldig ting kan skje."

hadde gitt ungene mine de navnene jeg likte og så kan vel alle si hva pokker dem vil om det. ikke bry deg om svigermor da, om hun er innbilsk eller no så værsågod...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...