Gå til innhold

Hvordan kan jeg opprettholde produksjonen nå som vi har kuttet ned så mye på nattammingen?

Anbefalte innlegg

Hadde en heidundrende melkeproduksjon før, kunne glatt få ut nesten 300 ml fra èn pupp dersom jeg hadde litt spreng. Da ammet jeg kanskje 6-7 ganger hver natt + 4-5 ganger om dagen. Nå har vi redusert til ca to nattamminger. Deilig for søvnkvaliteten, men melkeproduksjonen liker det tydeligvis ikke. Har også hatt en ganske lang periode med puppenekt (over 2 uker), dette merkes selvsagt også. Vesla vil ha pupp om morgenen når hun våkner, men så kan det gå helt til kveldsstellet før jeg får i henne noe. I begynnelsen fikk jeg spreng så det holdt, og pumpet masse. Nå får jeg ikke spreng lenger, enda det kan ha gått hele dagen uten amming, og når jeg pumper får jeg ut max 80-90 ml fra hver pupp. Dette er veldig lite til å være meg. Er det noe jeg kan gjøre for å opprettholde produksjonen nå som nattammingen er såpass redusert? Tror det er den som har sørget for den enorme produksjonen min tidligere. Det må sies at vesla spiser bra med grøt og annen fast føde, så hun lider ingen nød næringsmessig. Er kjempestor og fin jente på 5 1/2 mnd. Men jeg vil jo ikke miste melka helt, da. Hadde alltid sett for meg at jeg kom til å amme henne til hun var i alle fall året. :)

Fortsetter under...

Hei ;)

Så bra at dere fikk snudd på dette da ;) At du ikke har spreng lengre er for at produksjonen tilpasses etterspørselen...., og det vil den fortsett å gjøre-du mister ikke melken , så lenge du fortsatt ammer 2-3 ganger ila døgnet. Skulle jenta di plutselig få behov for mer melk er det lett å øke igjen(utrolig hvor greit det egentlig går)!

Jeg har hatt pupenekter(litt mer komplisert da..) i snart 7 mnd, og jeg ammer fortsatt. Har gått dager hvor det har vært helt umulig og fått i henne noe melk i det hele tatt(og pumping fungerer dårlig for meg), men melka har ikke forsvunnet. Selvfølgelig har jeg mindre melk nå som jeg ammer mindre, men det er jo bare greit det så lenge jeg har det hun trenger.

Så legnge du fortsatt nattammer er jo dette med på å opprettholde produksjonen!

Men som du sier, så kan du jo fortsatt pumpe 80 ml ut av en pupp!!! Er du redd for å få mindre melk , så kan du jo pumpe deg ett par ganger om dagen, og f.eks bruke i grøten ;) (eller fylle på lageret i frysern;) )

Ellers kan du jo benytte deg av alle de andre rådene for å opprettholde/øke produksjonen: som amme-te, noe bukkhornsettelleranna?, drikke vørterøl, spise maltblokker...osv .

Så fint at du nå får sove litt på natten ihvertfall...;)

så fint innlegg snull skrev til deg her.

Ville bare understreke at melk i bøtter og spann kommer jo fort tilbake om det skulle bli slik at hun vil ha mer pupp igjen. Men, dette du beskriver er jo helt naturlig, hun spiser mer fast føde og ergo dermed mindre pupp. Og det hadde jo vært gyselig upraktisk og kjempevondt om du skulle prod. like mye melk enda og dermed gå med gigant dolly-sprengpupp. Superlure pupper, spør du meg.

Som Expat skrev her under et sted er det noen bestemødre som har kunnet amme barnebarna sine, en kan altså øke igjen lenge etter at en trappet ned. Og miste melka gjør du vel ikke, mange beholder jo to måltider til dagen lenge!

Hei.Dodge...

Har fulgt din føljetong om nattesøvn... Godt å se dette har endret seg til det meget bedre.... Her er situasjonen vært veeldig lik, derfor min store intresse samt medmennskelighet:)

Her er det fortsatt mye melk på natten... Begynt å gi mat nå, flere ganger om dagen men vil ikke kalle det en stor suksess... Middag bedre enn grøt og frukt er ok...

I og med dette er barn nr to måtte vi bare gi litt tåteflaske for å avlaste meg litt... Jeg gikk rundt meg selv da storesøster endte opp med babyens døgnrytme..

Dette har også da resultert i lite melk:( Får han til å ta litt iløpet av døgnet men ikke på langt nær det som hadde vært ønskelig... men nå sover litt mer på natten.. Og gutten er snart 6 mnd så da får jeg heller leve med denne situasjonen...

Lykke til videre..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...