Gå til innhold

om søvn igjen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

For et par uker siden brukte vi sleepsense for å få datteren vår til å lære seg å sovne selv om kvelden. Før satt vi ved sengen hennes til hun sovnet, men det tok lenger og lenger tid før hun sovnet og til slutt satt vi der i 1,5-2 timer hver kveld. Etter å ha brukt sleepsense i et par dager sovnet hun av seg selv etter bare 10 minutter og alt så bra ut. Men nå, en mnd etter dette har hun begynt å tulle igjen. Vi gjør som vanlig, følger den faste leggerutinen med kvelds, stell på badet, lese bok og så i seng hvor vi synger sang og sier god natt før vi går ut av rommet. Hun begynner nå å skrike så fort vi sier god natt. Når vi har gått ut av rommet skriker hun enda ei stund før hun begynner å kaste smokkene sine ut av senga og så skriker hun igjen. Vi går etter ei stund inn til henne og gir henne smokken(e), sier god natt og går ut igjen, men hun gjentar bare skrikingen og kastingen av smokkene mange ganger. Hvordan skal vi gå fram for å få slutt på dette? Noen som har noen gode tips? Vi er snart tilbake på start hvor det tar 2 timer fra hun ligger i senga si til hun sover.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du..

Jeg har egentlig ikke noen konkrete råd, det som fungerte for oss vår å sitte hos henne noen kvelder, deretter bevege seg närmere og närmere dören for hver kveld mens hun var våken.

Det fungerte en stund, men nå er det litt tull igjen.

Jeg tror (etter mange frustrerende kvelder osv osv) at jeg har forstått at de förste årene skjer det så mye (og barn er forskjellige - noen har sovehjerter - det har ikke vår lille snuppe..). Det er utvikling hele tiden, og det går opp og ned.

Jeg tror at det er forventningene som ödelegger alt, man tror at alle barn skal legge seg uten problemer, men sånn er det vel ikke.

Jeg kan jo bare prate for meg selv, men her går det helt enkelt i bölgedaler. Jeg tror man får få seg et mantra; "det går over, det går over" :) For det er jo det det gjör.

Vär konsekvente og hold på kveldsrutinene deres - så skal du se at denne perioden passerer.

Lykke til! :)

Skrevet

Vi har ikke sitti hos dateren vår etter at vi har lagt hu, det har bare vært natta, kyss på panna, slukket lys og gått ut døra. Hu er 17mnd og har nesten hele veien fra hu var 8mnd sovnet etter ca 5-15min. For å slippe smokkproblemet har vi snor til henne på natta, men ikke på dagen for da trenger hu ikke smokk. Mister hu den om natta tar hu tak i snora i søvne og smokken på plass.

Kanskje dere skal prøve å lese og synge før hu ligger i senga, slik at hu forbinder senga med bare å sove, og ikke et "underholdningssted"?

Skrevet

Hei svanka tjejen

Jeg må bare få si at det er et av de beste innleggene jeg har lest her inne noen sinne.

Tror mange ofte får ødelagt mye fordi man har helt skjevt syn på- og gale forventninger til hva som er vanlig.

Nyt barna og følg magefølelsen, i stedet for å bruke metoder som ikke tar hensyn til at alle barn er forskjellig og at behovene til det enkelte barn også varierer veldig.

Skrevet

ÅHH, dette virket kjent du! Vi har ei lita frøken med sterk egenvilje! Hun har alltid slitt med søvnen, vi har slitt med å være konsekvente og leggerutinene og kveldsroen har gått i bølgedaler. Dvs i perioder problemfritt, så en periode med uro igjen osv. Nå har vi hatt en periode (etter jul) hvor hun har lagt seg i senga, vinket godnatt og sovnet av seg selv på noen min uten en lyd. Helt til for en ukes tid siden. Da skulle hun plutselig ikke legge seg. Første kvelden raste hun i 3 timer og feilen vi gjorde da var at vi var på tilbudssiden og prøvde å lure henne til å sove (blir jo alltid litt usikker på om det er noe som feiler henne, og hun har ikke noe verbalt språk ennå). Nå er det første hun gjør når hun kommer opp i senga å kaste pute, dyne og kosedyr på gulvet i sinne! Deretter peker hun på døra ut av rommet og når det ikke nytter så peker hun på stolen for at den voksne som legger henne skal sitte der.... Dette er rett og slett sinne og utprøving av grenser, jeg er ikke i tvil lenger! SÅ, mitt råd er : Fortsett som dere har gjort!! Ikke gi etter nå, da er dere som du selv sier, plutselig tilbake til der dere startet! Og tro meg, vi har vært der mange ganger.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...