Gå til innhold

når begynne med fluor ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei !

jeg vet om ei som har ei datter på under året, og de har en god stund gitt henne fluor - tablett nå.

trodde d var altfor tidlig jeg, syns helsesøster sa noe om at dèt måtte vi vente med ja, når vi var der på 1 års-kontrollen..

når begynte dere ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke begynt med det enda. Spurte HS om det på ett års kontrollen, og fikk beskjed om det ikke er nødvendig før de er 3 år så lenge man pusser tennene daglig med fluortannkrem. Får den fluoren de trenger fra tannkremen, og hvis man får i seg for mye fluor kan dette gi flekker på tennene. Så da venter jeg med det:)

Skrevet

Har også hørt det samme som dere, at man bør vente til 2-3 årsalderen. Det beste er visst å pusse to ganger daglig med bittelitt fluortannkrem.

Skrevet

Huff, det er ikke lett å finne fram i "jungelen" med informasjon!

Mamma jobber hos tannlege, og der har de anbefalt å begynne med fluortabletter tidligere enn hva helsesøster har sagt. Jenta vår er 1,5 år og har akkurat begynt med fluortabletter, men bare èn om dagen. Jeg synes det er litt ok, i og med at man ikke alltid vet hvor mye fluor man får i dem via tannkrem, her i huset spyttes det ut en del...

.. men i bunn og grunn er det vel viktigst å holde tennene rene :-)!

Skrevet

fluortabeletter er beregnet at du kan bruke fra første tann, men mengder mg pr tabelett variere ved alder. den som er beregnet for barn fra 6mnd-3år er 0,25 mg og det skal kun tas en tabelett pr dag, da er det ingen fare. har gitt sønnen min det fra han var ca ett år, fordi jeg synes det er vanskelig og få pusset i alle "kroker" da han hater og pusse tennen.

Skrevet

Men fluortabletter og tannkrem erstatter jo ikke tannpussen da... Blir litt "oppgitt" når mange tror at det er bedre å gni litt tannkrem i munnen eller en fluortablett, enn å la være, om man ikke har tannbørste i nærheten. Altså det kan godt hende det er bedre enn ingenting, men det er tannbørsta som som rengjør tennene, fluoren sørger bare for at man får i seg nok fluor i kroppen (og da helst på tennene først og fremst da...)

Skrevet

Har gitt fluor til fra han Luke var 9 mnd,deler en tablett i 2.Han får en halv om morgenen og en halv om kvelden. (Han er nå straks 15 mnd)

Skrevet

Vi fikk beskjed om å begynne fra 1 års alderen, og det gjorde vi. Vi pusser tenner to ganger for dagen og fluor får hun om kvelden før hun legger seg. Det syns hun er stas og peker på krukken med tabletter i.

Skrevet

Sorry for min flotte settning!!!!!! (over her)

Skrevet

Min jente begynte tidlig med fluortabeletter. Dette var fordi det var vanskelig å få pusset tennene hennes skikkelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...