Anonym bruker Skrevet 31. januar 2007 #1 Skrevet 31. januar 2007 Gleder oss jo veldig til den lille kommer, og har jo begynt aa tenke paa hva slags utstyr vi vil komme til aa trenge den foerste tiden. Lurte paa om noen av dere som er flergangs kan gi oss litt raad om hva en brystpumpe brukes til dersom man ammer. Og boer man satse paa en elektrisk pumpe eller haanddrevet? Vi har snakket litt om aa ogsaa laere barnet aa faa mat av flaske helt fra starten--slik at mannen min kan ta en av matingene hver dag. Det har han selv veldig lyst til, men vi vet ikke hvordan det vil fungere i praksis. Vi tenker vel ogsaa at hvis han kan ta en av matingene kan vi sove litt i skift. Men vil brystene mine bli veldig sprengt eller produsere mer melk dersom han gir barnet flaske en gang om dagen? Da pumper jeg jo evt i forveien, saa kan vi ha melka i kjoeleskapet. Vi tenker vel ogsaa at hvis barnet laerer seg aa bruke flaske (det blir ikke ofte--kanskje en gang om dagen) saa er vi ogsaa litt mer fleksible med at besteforeldrene kan sitte barnevakt en gang i blandt naar babyen blir litt eldre. Har, som sagt, aldri gjort dette foer. Dere som har ammet--har barnet kun faatt bryst, eller har dere pumpet ogsaa? Loenner det seg aa ha brystpumpe hvis man ammer, eller er det en utgift man kan spare seg? Hva fungerer best i praksis?
Forandringfryder ♂♂♂ Skrevet 31. januar 2007 #2 Skrevet 31. januar 2007 Jeg hadde ikke klart meg uten pumpe. Så fort produksjonen er i gang må brystene tømmes regelmessig! Skal du ut en tur uten baby, er du nødt til å pumpe deg ellers blir det veldig vondt, og ikke minst vått!! Det anbefales ikke å flaskemate babyer før de er 6 uker, det er visst en fare for at barnet vil foretrekke flasken fremfor brystet. Venninnen min erfarte det, men det er jo selvfølgelig ikke garantert at det blir sånn!
en stor og en liten gutt Skrevet 31. januar 2007 #3 Skrevet 31. januar 2007 Hei. Jeg tenker akkurat som deg. Vil lære barnet å ta flaske ganske tidlig for å kunne være mer fleksibel, men aller mest for at pappaen skal få et nærmere forhold tidlig. Etter forrige fødsel (12 år siden) hadde jeg en manuell pumpe. Det fungerte greit, men tror jeg kommer til å investere i en elektrisk denne gangen. Mange mener at barnet ikke vil ta pupp hvis det får flaske, men av egen erfaring er det bare tull. Jeg både ammet og pumpet og gav på flaske, ikke noe problem. Hvis du bare ammer vil du bli mer låst, for noen barn nekter å ta flaske om de veldig lenge bare har fått pupp. Det viktigste er jo at barnet får morsmelk. Hvis du har "for mye" melk er det lurt å pume seg. Melken kan du fryse ned å bruke i grøt senere eller ha som reserve hvis du skal bort. noen får ikke til å bruke pumpe, mens noen har ikke mer melk enn det barnet treger når man ammer, og kaskje må gi tillegg også. Synes du skal prøve deg frem. Kanske noen har en pumpe du kan låne.
Forskeren Skrevet 31. januar 2007 #4 Skrevet 31. januar 2007 Støtter meg til over her, hadde ikke klart meg uten, selv om jeg fullammet til 6 mnd. Når hun begynte å sove lenger om natta var puppene sprengt om morran, og måtte pumpe ene puppen for hun ble mett etter en pupp. Og når man skal ut, bare for noen timer eller på fest o.l (spesielt etter fest også hvis man har drukket). Men anbefaler manuell, den kan du ha med overalt (f.eks på reiser, har pumpet på flyplass også jeg...), har prøvd begge, men elektrisk er jo mye å dra på og såfremt man kun pumper en gang pr. dag eller sjeldnere hadde jeg ikke orket elektrisk. Noe annet hvis man bare må pumpe seg, da kan man jo bli litt sliten i hånda... Lykke til!
Gjest MammaTil2 & LynVingen Skrevet 31. januar 2007 #5 Skrevet 31. januar 2007 Jeg kjøpte brystpumpen for å ha den "just in case", og den fungerte godt til formålet - er jo et greit kjøp uansett om man bare bruker den 3 ganger, eller pumper seg regelmessig - sålenge man kan avse 5-600,- ihvertfall. Jeg har bare brukt min for å fjerne brystspreng, pumpet litt for å gi på flaske par ganger - men ungene har ikke tatt flaske, og jeg har tydeligvis ikke utdrivningsrefleksen eller teknikken som skal til for å fylle flaske på flaske ved hjelp av pumpa.
Gjest Skrevet 31. januar 2007 #6 Skrevet 31. januar 2007 Mulig d er lurt å vente litt med å bruke flaske, i hvertfall til ammingen fungerer helt perfekt. MEN ikke vent til babyen er 3 mnd, som jeg gjorde, for da ville ingen av dem høre snakk om flaske, og det var et mareritt og få det til... Kommer til å introdusere flasken tidligere denne gangen, bare for å vite at h*n tar den om d skulle bli behov en gang...SLippe masse gråt og frustrasjon... Men vil amme mest mulig da, og lengre enn sist...
MomInUSA Skrevet 31. januar 2007 #7 Skrevet 31. januar 2007 Jeg var avhenging av pumpe fordi jeg maatte paa jobb etter 5-6 uker (bor i USA - ikke noe betalt permisjon her nei). Fikk alrdi til det der men at pappa mater om natten for aa la mor sove - for om du ikke ammer saa maa du jo pumpe og da maa du jo opp alikevel - mulig jeg har misforstaatt, men.. De sier du ikke skal begynne a pumoe foer etter 3-4 uker - slik at melken faar innstilt seg paa det barnet trenger og ikke den mengden du pumper - produksjonsmessig. Men noen ganger er det veldig vanskelig aa faa den lille til aa amme etter en uke eller to fordi puppene blir veldig sprengt naar de begynner aa produsere for fult, og da er det greit og lette trykket litt med pumpe saa babyen faar bedre tak. Jeg pumpet tre ganger om dagen - mens jeg var paa jobb. Har baade elektrisk og manuell pumpe. Like definitivt mest den manuelle - jeg brukte Avent pumpen - de har den i Norge ogsaa tror jeg - anbefales. Ellers saa sier man at valget mellom manuell og elektrisk er avhengig av hvor mye du pumper. HVis du pumper bare av og til - kjoep haanddrevet pumpe - den funker godt. Og med den kan du kontrollere hurtigheten bedre til aa tilpasse deg og den maaten babyen din ammer paa. Jeg ammet naar jeg var hjemme og sendte flasker til barnehagen - min lille begynte aa bli for utaalmodig for amming etter hvert (6 maaneder) at han foretrakk flasken. Fikk melk fortere gjennom flasken. Tror det med at ungen foretrekker flaske ogsaa kan ha med personligheten til ungen og ikke bare om du begynner med flaske tidlig. Tror ikke handheldte pumper er veldige dyre, og den kan nok komme til nytte. Uansett - lykke til !!
j05-g07-fødeklar Skrevet 31. januar 2007 #8 Skrevet 31. januar 2007 Jeg vil absolutt anbefale deg å ha en pumpe i hus til babyen kommer. Jeg investerte etter 1 mnd i el.pumpe og angrer ikke et sekund. Jeg var veldig plaget med brystbetennelse og var avhengig av å pumpe meg tom etter hvert måltid. Nå skal det være sagt at jeg hadde en unge som sugde utrolig dårlig og jeg hadde DE svære sårene på begge brystvortene i 3 mnd. Så for meg så avlasta jeg vortene ved å amme og pumpe annenhver måltid. Vi startet med flaske etter 2 uker. Noen unger er dårligere til å suge enn andre sånn er det bare og jeg syns at en må få fokus på at det faktisk ikke alltid er feil ammestilling o.l som gir såre bryst. Jeg kommer til å starte enda tidligere med flaske denne gangen. Ofte går det så lang tid før ammingen er perfekt at da er det for seint å begynne med flaske. Husk det fins flere typer el.pumper dersom du velger det. Den vanligste er Medela men jeg vil sterkt anbefale Ameda da den er mye bedre drar ikke så mye i vorta og bråker mindre, men den er nesten dobbelt så dyr. Har prøvd begge typene selv. Jeg bet 1600 for en ny. Men helsestasjonene leier ut også, sjekk der du bor. lykke til
MomInUSA Skrevet 31. januar 2007 #9 Skrevet 31. januar 2007 Jeg har Ameda som elektrisk pumpe og jeg er enig med kanin *26.06.07* at den er aa anbefale om du oensker aa kjoepe elektrisk pumpe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå