Gå til innhold

Mai: Hvordan er dagene deres nå??? (samme som småtroll..)


mams1979+2små

Anbefalte innlegg

Tenkte det kunne være litt ok å sammenligne..., kanskje jeg får noen gode tips også. Skriv gjerne litt om mat, søvn, vekt, lek osv...

 

Våre dager ser omtrent slik ut:

Lillemann våkner i 8 tiden, og da kommer han oppi senga mi og koser en times tid. Han spiser en halv brødskive+ 160ml mme til frokost i 9 tiden. Etter det er han med meg på badet, før han som regel leiker i leikegrinda si. Når jeg er ferdig med det jeg skal gjøre, leiker vi på gulvet. (Han har i det siste blitt kjempe god på å åle/krabbe) Han sover som regel fra 11 til 11.30.

 

Etter det pleier vi å finne på noe... F.eks dra på besøk, butikken, byen, være ute, bading eller lignende.

Han får grøt med vann å drikke i 13 tiden. Og sover en halv time igjen en gang før kl 15.

 

Vi spiser middag når mannen kommer hjem kl 16. Deretter pleier de å leike på gulvet eller lese (se i bildebøker) eller noe sånt.

Han spiser grøt kl 18, og på med pysj etter det.(bader eller dusjer ca 3 ganger i uka) Så får han 160ml mme før han legger seg kl 18.30.

 

Han sover lite på dagen, så han er virkelig trøtt på kvelden, og sover godt hele natta.....

Prøver å få han til å sove mer på dagen, men det er neimen ikke lett. Han er innstilt på å våkne etter nøyaktig 30min... (prøver å trille på han når han våkner, men det er ikke snakk om..) - så hvis noen har gode tips her, så tas de i mot med stor takk!! Han virker nemlig mer trøtt....

 

ellers flyter dagene bra, og føler vi har fått greie rutiner.

Men tar i mot litt inspirasjon fra dere andre som vil dele med meg.

Han veier forresten ca 10kg og er 75cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her begynner vi også å få litt rutiner på hverdagen. Vi er ikke så mye ute og farter på dagene, så her er en vanlig hjemmedag: Tulla våkner som regel en gang mellom 7 og 8 og da står vi opp. Hun får ny bleie og utforsker badet mens jeg steller meg. Hun får så pupp og leker deretter på gulvet mens jeg spiser frokost. Hun sover en dupp igjen i halv10-10 tiden (får pupp igjen rett før hun skal legge seg) og fram til da leker vi på gulvet eller gjør noen småting i huset. De siste dagene har hun faktisk sovet en time-halvannen på formiddagen og jeg håper det er noe hun har tenkt å fortsette med (tidligere var det fra 10 - 30 min).

 

Når hun da våkner igjen, skifter vi fra pysj og leker inne frem til ca 12 når hun får en porsjon grøt med vann å drikke til. Så leker hun selv mens jeg spiser litt, før vi i ett-tiden går ut og triller. Da sovner hun som regel ganske fort og sover da 1-2,5 time (alt etter hvor mye hun sov på formiddagen). Mens hun sover denne duppen, gjør jeg litt husarbeid og forbereder middagen - og slapper av med en bok eller noe annet jeg har lyst til..

 

Vi spiser middag i 3-halv4 tiden når mannen min kommer hjem. Hun har siden nyttår sittet i høystol og spist middag sammen med oss og det syns vi alle sammen er kjempe koselig - hun storkoser seg:-) Ettermiddagen går med til å være sammen alle tre. Hender vi tar en tur på besøk, handler eller noe sånt.

 

Ca kl 18 får hun en prosjon grøt m/vann til og halv7-7 steller pappaen henne for natten. Hun får pupp på sengekanten før hun legger seg.

 

Hun sov tidligere veldig urolig - kavet seg opp i et hjørne på senga, sparket dyna både over seg og av seg og våknet en del av dette. Det var som regel bare å legge henne til igjen og gi henne tutten, men det ble litt oppstykket søvn på oss. Vi fant ut at vi skulle prøve nattpose, og det har fungert kjempebra - nå sover hun hele natta stort sett hver natt. Det har også hjulpet på sovingen på dagen - tidligere bare snudde hun seg, kavet seg oppå dyna o.l. og fikk ikke roet seg, men nå roer hun seg temmelig fort og har sovet bra også.

Hun har ålet seg framover siden begynnelsen av desember og fikk bedre og bedre teknikk. I begynnelsen av januar begynte hun så vidt med noen kabbesteg og har bare blitt flinkere og flinkere, og på 8månedersdagen hennes, reiste hun seg for første gang. I uka som har gått siden da, har hun bare reist seg mer og mer - hun står nå opp etter det meste, og må passes godt på for det hender at hun blir så ivrig at hun slipper taket..

 

Det ble litt langt det her.. Var plutselig så mye jeg hadde å si..:-) Hun er forresten 71 cm og ca 8,5 kg.

 

Håper flere svarer, for er artig å høre hvordan andre har det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!! ja, det er moro å høre hvordan andre har det.. Hadde håpet på flere svar, men det virker stille her inne....???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla mi har bestemt seg for å våkne i fem - seks tida nå ho da... Har siden 2 mnd alder sove fint hele natta og våknet i halv 7 - 7 tida. Håper dette endrer seg snart. Prøver å si at det er natta og stryke ho på ryggen for å få ho til å sove igjen, men ... Og ikke synes jeg at jeg kan la ho ligge å skrike da vi bor i en 4 manns bolig... Stakkar naboen som bor over oss.

Vel når ho da ikke vil sove igjen så leker ho rundt i senga mi mens jeg ligger å halvsover. Vi står opp i halv 7 - 7 tida. Da steller jeg ho og meg selv. Så får ho ca. 150 ml mme. så leker ho på gulvet mens jeg som regel gjør litt husarbeid. ca. 08.30 legger ho seg igjen. Sover alt fra 1/2 t - 1 1/2 t. Når ho våkner leker vi litt sammen på gulvet. Tulla reiser seg i det meste nå og vil gjerne stå og "gå" hele tida. Kleskurven i gangen vår er utrolig interessant om dagene. Der står ho og holder seg med en hånd mens ho hiver ut alle klærne med den andre. Ellers er dusjen det store nå, så vi må passe på å holde badedøra lukket! Hun krabber ikke - men åler seg rundt og det går da fort nok!

Ca. halv 11 spiser vi brødmat. Hun får en skive og vann til drikke. Etter det hender det vi finner på noe eller så er vi bare hjemme og leker inne eller ute. Ake er gøy om dagene! Ca. 13.30 spiser ho en brødskive til + vann før ho legger seg. Da prøver jeg å legge ho i vogna ute eller gå tur. Koser meg aleine med bok, nettet eller tv. Tulla sover nå også alt fra 1/2 t - 1 1/2 t. Så lager vi middag. Ho roter rundt i skuffen sin på kjøkkenet og får som regel frukt eller grønnsaker å gnage på. Ca. kl 16.00 spiser vi middag med pappa. Ho sitter i høystol ja sammen med meg eller oss. Stas! Så leker ho høylytt med pappa! Vi er hjemme eller ute å farter litt. Så får ho grøt i 18.30 tida og 100 ml mme kl 19.00. Stell for natta og sove... Sover urolig om nettene, men regner med at det er tenner... Har 6 stk nå og jeg bare venter på flere... Så det går vel over denne natteuroligheten!!!

Tulla er en aktiv, nysgjerrig og rampete jente. Ho sier mamma, pappa, pu(pus), mau(mjau), nam nam og off. Vi har ikke katt, men mormor har. Vi har en kanin som er inne. Ho står og "prater" med den eller leker med den hvis den er ute sammen med ho. Ler godt da den hiver lekene hennes rundt! Telefon er også noe ho har helt dilla på. Ho later som alt er tlf, tar det opp til øret og legger hodet på skakket og sier "eh?" og smiler. Rare lille sjarmtrollet mitt. Ja, ja... dette var visst ikke småtterier... Men må jo få med alt...he, he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...