Gå til innhold

Når skal man fortelle nyheten til kommende storebror/søster??


MaryPopp☆2-barnsmor

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på 6 år som har ventet ganske lenge på å bli storebror nå..

( "alle" andre på hans alder er jo enten storebror eller storesøster.. )

 

Jeg er bare 7 uker på vei, og har så lyst så lyst til å fortelle han det.. men hittil har vi altså ventet..

 

Når bør man fortelle det? noen med noen nyttige erfaringer her inne??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her kan jeg bare svare som storesøster:) Vet ikke helt når mamma sa det til oss, men tror det var ganske tidlig. Det er i alle fall stort og flott å skulle få en liten bror eller søster! Kanskje det er lettere å forstå når magen blir større? Men samtidig:en 6-åring forstår jo ganske mye..

Ja her var det ingen klare svar, nei! Tror ikke du trenger å vente så lenge, i alle falll:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samme diskusjon gående her...Vi har hatt litt forberedende samtaler om hva om/ hvis om atte.... Så han er inne på tanken. Vi venter til vi er "sikre" på at det går bra, for å forklare femåringe hva en sa er er vi ikke så lystne på..Samtidig må man være veldig forsiktig med hvilke andre man forteller det til slik at ingen kommer til å fortelle det. Den gleden skal vi ha selv:) Så; vi venter 4 uker til, da er jeg 12 uker på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!!

 

Man kan vel aldri være 100% sikkre på at ting skal gå bra selvom man er 12 uker på vei.. men har selv tenkt at vi skal vente til uke 12.

Men som du sier, Kajada.. Det er allerede mange som vet det i familien. selvom de har fått beskjed om at 6-åringen ikke vet noe enda , så er det jo fort gjort å forsnakke seg..

Og dette SKAL vi fortelle selv!!

 

Vet ikke om jeg klarer nesten 5 uker til uten å fortelle det til den stolte storebror..

 

Flere innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei =)

 

Jeg har to jenter på 4 og 9 år som begge ønsker seg en søster eller bror. Gleder meg veldig til å fortelle dem det, og har egentlig bestemt oss for å fortelle det i uke 10. Er i den 8. uka nå, og magen har faktisk begynt å vokse. Tror ikke det er realistisk å holde det skjult til uke 12 for vår del, og gleden av å fortelle det til jentene vil vi ha sekv =) Så, da er det bare litt over to uker, til vi skal fortelle nyheten til barna, og besteforeldrene.. Gleder oss til deres reaksjon =)

 

Lykke til alle sammen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan huske fra jeg selv var 6 år og skulle få en lillebror. Det må ha vært ganske tidlig mamma fortalte meg det, husker vi satt på kveldene innimellom og mamma viste meg hvor stor babyen var med å sammenligne med f.eks lillefingern min og viste meg bilder i bøker. Jeg forsto ganske av det og syntes det var spennende. Og en 6 åring blir ikke sååå oppslukt av det at det blir vanskelig å vente tror jeg. De er opptatt av det innimellom bare, og da føles ikke ventetiden så lang for dem som for oss voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi forteller tidligst i uke 12,det blir jo så utrooooolig lang ventetid for de,de skjønner jo ikke at babyen må vokse seg ferdig først:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tenkte å vente, for jeg tenkte at det bare kommer til å bli veldig lang ventetid for storebror om vi forteller det for tidlig. Så rundt uke 12 kanskje... men barn er jo ganske så oppvakte i den alderen så har en anelse om at det ikke blir en så stor "overraskelse", overhører jo en dle ting vi sier til hverandre også ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gutt på 7 år, fortalte det da jeg var i 8. uke. Synes det passet fint. De er så store at de forstår, og man kan forklare dem mye. Det er jo en del av livet, og en stor begivenhet for en som drømmer om å bli storebror! Anbefaler å fortelle han det nå, så kan han også begynne å glede seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg litt på dette med ventetiden jeg...En ting er jo at den kommende storebror/søster kommer til å bli veldig skuffet om det plutselig ikke blir noen baby likevel, men det ordner seg alltids, men 7-8 måneder er leeenge å vente for en 6-7 åring. Vet at mamma'n min ventet til ho var mellom tre og fire måneder på vei da jeg var 7 år. Jeg syns det var mer enn lenge nok å vente. Selv om tiden flyr når du ser magen vokser, og en dag kan du kjenne babyen og sånn da. Blir vel egentlig litt opp til hver enkelt og hva man tror barna takler, og det er jo en grense for hvor lenge man kan sjule det. Jeg husker en gutt i barnehagen min som skulle bli storebror, og så kom han en dag og fortalte at det ikke ble noen baby likevel. Han taklet det veldig fint. Barn er jo generelt flinke til å tilpasse seg.

 

Kjenner jeg er litt både og her jeg... :P Men jeg hadde nok ventet til uke 12 selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om det kan sammenlignes da, men jeg har en liten bror, eller lite og liten da, men han er 12 år, og minstemann i flokken, og da er det jo en selvfølge at en liten søster eller bror er etterlengtet. Han er jo så skjønn, sååå opphengt i småbarn, passer duller og styrer på. Så nå når storesøster er gravid (selv er jeg 20år), og han skal bli en liten onkel, så kan nok gleden ingen enda ta. Men har bestemt meg for og se at alt står bra til med den lille før jeg forteller. er i uke 7, så vente tiden blir lang=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i 8.uke nå, og vi fortalte det til jenta vår på 4 for ca en uke siden. Jeg har allerede fått mage og folk spør om jeg er gravid. Syns det er bedre at hun alleredet vet det da. Tror det skal gå kjempebra jeg:D Jente som gleder seg til å bli storesøster! Lykke til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fortalte det til stesønnen min i uke 8 tror jeg det var. Tror han takler ventetiden greit, han vet at når han begynner i 2. klasse blir han storebror. Sa også at i magen min var det et lite babyfrø, og det hender jo at babyfrø ikke vokser pp sånn som blomsterfrø gjør. Men jo mer det vokser jo større er sjansen for at det kommer en liten baby ut.

Han synes det er stooor stas, men har vært lite mas egentlig så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har to gutter på 5 og 7 år som har veldig lyst på en lillebror/søster. Jeg er gravid i uke 6 og vi har ikke fortalt det til noen enda, heller ikke mine søte små. Tenkte å vente til rundt uke 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, husker da jeg var 12 og mamma var gravid med min søster jeg. Jeg skjønte et leeenge før hun sa noe. vet ikke hvorfor, men tror vi kvinner har en gravid-radar eller noe... Hun fortalte det ihvertfall til oss rundt uke 12, og jeg var heeeelt besatt. leste ALLE grav.-bøkene hennes, og som 12-åring visste jeg ALT om slimpropper og vannavgang :P

 

da jeg var 7-8 år hadde mamma en sen SA. (Uke 12 eller noe) og hun hadde allerede fortalt oss det. Da sa hun bare at babyen hadde svømt forbi. det var greit for meg det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei jente på 7,5 og jeg fortalte det ikke før uke 15.

Dette pga jeg mistet i uke 12 forrige sv.skap

(hun visste ikke jeg var gravid)

Denne gangen tenkte vi at det var lurt å vente til vi var heeelt sikre..

Tok UL i uke 15 og sa det samme dagen til henne,..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...