Gå til innhold

Strebtokokk prøve??? eller ikke??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har forsøkt å få tatt strebtokokk prøve, hos JM, fastlege, og hos gynekolog (i dag).

De mener alle sammen at det ikke er nødvendig, og sykehuset hadde policy på å IKKE gjøre det "rutinemessig". Jeg SA jeg hadde et ØNSKE å få tatt prøven, for å slippe å tenke noe mer på det. OM det skulle gjøres sa gynekologen i dag at man uansett måtte hatt 3 prøver totalt, og da burde startet Tidlig i svskapet m den første prøven... Har forstått det slik at det er flere her som har tatt - etter ØNSKE. Blir litt forvirret - og oppgitt!! Det var da FOR sent for meg - å få tatt 3 prøver, og ingen vits i flg gynekologen. Er i uke 37...

Flere som har blitt avvist?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min nektet også å ta idag! Ble skikkelig irritert.... Han sa det var 2-3 barn som døde i året pga dette under fødsel...

Skrevet

Jeg har en venninde som er JM - HUN sier at hun SKAL ta neste gang hun er gravid... Og derfor vil jo min sambo at jeg skal ta og - MEN når jeg IKKE får lov!!!

Skrevet

Jeg har hørt så mye advarsler mot det jeg, så jeg er bare glad til for å IKKE ta den... Sjansen er svært liten ja og vil ikkeklusse oppi der mer enn nødvendig. Var så mye greier bare av celleprøva på første kontroll.

Skrevet

Jeg skal ta den etter oppfordring fra min lege. De er ikke pålagt å fortelle oss at de kan ta d en, men spør pasienten selv skal de ta den... Tenk om noe skjer med dere under fødselen nå da... og legen nektet å ta prøven? Hva da?

Skrevet

Og den kan tas som urinprøve - trenger ikke klusse opp der..

Skrevet

Jeg spurte allerede i uke 12 jeg om det var mulig å ta en slik test. Leste da på det tidspunktet om skrekkhistoriene fra mødre som hadde mistet sine p.g.a strebtokokkbakterien. Og "ja det skal du få, men det er ikke før i slutten av svangerskapet at vi tar en slik test" svarte fastlegen som jeg da gikk til. Det viste seg at jeg fikk meget lite ut av mine fastlegebesøk og svitsjet over til Jordmor så snart jeg visste at det tilbudet fantes. Nå har jeg valgt å stå over hele greia i troen på at lille jenta vår er "meant to be".

Blir provosert når jeg hører historier som denne at leger/jordmødre/gynekologer hindrer deg i å gjøre noe du har rett på.

Skrevet

De sier så mye forskjellig! Det med tre prøver var litt rart.. Jeg hadde streptokokk B i urinen i høst og fikk derfor sjekket meg med vaginalprøve i uke 34. Er i uke 36 nå.

Hadde lyst å få sjekket prøver fra skjeden (smitter vaginalt til babyen) mange ganger før dette, men ifølge legen min var det ikke vits å ta prøver før nærmere fødsel...Pga hyppige og sterke kynnere i uke 34 tok legen vaginal prøve - hadde ingen oppvekst:-)

Har forstått som bakteriene kan ligge i dvale for så å blusse opp. Derfor er det hensiktsmessig å ta prøver like opp mot termin - ikke for å gjøre det verre for deg men det ble jeg fortalt. Og det høres fornuftig ut...

Foreslår at du ringer sykehuset og spør der! Bor du i oslo får du komme på poliklinikken.

Skrevet

hei.

da jeg spurte legen om dette i begynnelsen av svangerskapet sa han at den prøven kunne han godt ta, men at den ikke ble tatt før etter uke 36, da det ikke var noe poeng i å ta den før i slutten av graviditeten.

Skrevet

...var på sykehuset i dag - og de vil ikke... Ikke Ahus sin policy fikk jeg beskjed om!

Satset på at det går bra uten prøven!! Barnet vil vel ha infeksjonssymptomer OM det skulle bli overført bakterier...Og da får man stå på for å få behandling da...

Skrevet

Hva med å ringe en privat klinikk? De kan jo ikke nekte deg så lenge du er villig til å betale for det...

Skrevet

Kan legen nekte oss å ta denne prøven da?!

Min fastlege sa til meg at de som ønsket å ta prøven fikk d... Jeg skal ta den nå neste uke,jeg er da i uke 39. For det var ikke hensikt i å ta den tidligere sa legen.

Er glad jeg får ta prøven så jeg får roen på meg og slipper å tenke dette fremover!=)

Syns det er feil å nekte folk å ta prøven om de ønsker det!!

Skrevet

Ringer priv. senter i morgen ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...