soria moria og nurket Skrevet 31. januar 2007 #1 Del Skrevet 31. januar 2007 Snuppa på 7 mnd får nå grøt på morgen og kveld, pluss middag. "Problemet" er at jeg mistenker at hun drikker seg mett på pupp, for det er ikke mye mat hun orker etterpå. Er litt redd for at produksjonen min skal gå rett vest hvis jeg begynner å gi fast føde før pupp, og i og med at hun heller ikke tar flaske/kopp særlig bra er jeg også bekymret for væskeinntaket. Men hun vil kanskje drikke mer vann automatisk hvis hun ikke er utørst av puppen først? Hvor lenge bør jeg fortsette å amme før maten? Noen som kan "synse" litt sammen med meg? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8028183-ammehjelpere-n%C3%A5r-er-det-ok-%C3%A5-amme-etter-fast-f%C3%B8de/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soave Skrevet 31. januar 2007 #2 Del Skrevet 31. januar 2007 Kjære deg! Fortsett å gi henne pupp før maten. Hun kan gjerne drikke seg mett på pupp; er hun mett, så er hun mett. Jeg fullammet jenta mi i 9 måneder,- dvs hun fikk ikke noe annet å spise eller drikke. Ingen(...) jeg spurte hadde før hørt om å fullamme så lenge, så jeg måtte bare stole på magefølelsen min:) Jenta mi vokste seg stor og fin, er i dag 4 1/2 år, spiser alt mulig, og er så frisk at jeg nesten kan telle i timer hvor mye hun har vært syk:) Barn er jo forskjellige, og du kjenner barnet ditt best. Er hun fornøyd og fin og legger på seg som hun skal? Stol på deg selv, kroppen din og samspillet med babyen! Vann kan ikke under noen omstendigheter måle seg med morsmelk! Det er flott at du tenker på melkeproduksjonen din og hva som er best for barnet ditt! Stå på! Alle gode ønsker fra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8028183-ammehjelpere-n%C3%A5r-er-det-ok-%C3%A5-amme-etter-fast-f%C3%B8de/#findComment-8034073 Del på andre sider Flere delingsvalg…
soria moria og nurket Skrevet 31. januar 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 31. januar 2007 Tusen takk for et veldig fint svar! Det roet et litt slitent og bekymret mammahjerte Synes "alle andre" får til dette med fast føde så bra, men her er det to skritt fram og ett tilbake hele tiden. I dag har hun feks bare spist noen teskjeer med grøt og middag, mens hun i går spiste 1 1/2 porsjon grøt. Ikke alltid like lett å forstå seg på disse små. Hun hadde lagt på seg helt fint da vi var på 6 mndkontroll, og er stort sett blid og fornøyd. Har sovet natten gjennom far hun var noen få uker (deilig, ja!), så jeg regner egentlig med at hun får nok næring. Grunnen til at jeg "stresser" litt med fast føde er at hun tuller så mye ved puppen, og har gjort det i en del uker nå, så jeg begynner å bli litt lei og sliten av ammekranglingen på dagen. Suger og slipper, suger og slipper, og hører hun den minste lyd er løpet kjørt...Tross alt må hun jo få i seg noe siden maten eterpå er såpass uinteressant. Om morgen og kveld går det som regel fint, så jeg håper å kunne fortsette med dette lenge. Igjen; tusen takk for støtten! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8028183-ammehjelpere-n%C3%A5r-er-det-ok-%C3%A5-amme-etter-fast-f%C3%B8de/#findComment-8034879 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Expat Skrevet 31. januar 2007 #4 Del Skrevet 31. januar 2007 Har du forsøkt å ha henne sittende forran deg, over et av lårene dine når hun ammer? Det er ofte spennende. Iallefall, det er ikke uhørt å fullamme til 12mnd... Og man har nok tid til å lære å spise. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8028183-ammehjelpere-n%C3%A5r-er-det-ok-%C3%A5-amme-etter-fast-f%C3%B8de/#findComment-8035286 Del på andre sider Flere delingsvalg…
soria moria og nurket Skrevet 1. februar 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 1. februar 2007 Nei, det har jeg ikke forsøkt. Skal prøve etterpå Alle tips og oppmuntringer hjelper! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8028183-ammehjelpere-n%C3%A5r-er-det-ok-%C3%A5-amme-etter-fast-f%C3%B8de/#findComment-8037796 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soave Skrevet 1. februar 2007 #6 Del Skrevet 1. februar 2007 Kjære Soria Moria! Jeg synes du er flott som gjør det du gjør! Det høres ut som du har ei frisk og fin lita jente:) Heldig er både du og hun! Det er mange som kan bli litt stressa med det med fast føde, særlig også hvis man begynner med det senere enn andre, og føler at man ligger "litt bak". Men det du gjør er så flott, og kanskje noe mange ikke helt klarer å anerkjenne fordi det med amming er så sårbart, og noen føler seg utilstrekkelige fordi de ikke gjør som deg. Husk at det ofte er det som ligger bak når "ammedebatten" når sine følelsesmessige høyder. Det viktige er å gi hverandre rom til å gjøre det som kjennes best for hver enkelt av oss, og å få støtte og oppmuntring hvis man er usikker eller trenger hjelp til å få det til. Det kan være slitsomt når tulla blir ukonsentrert ved puppen, men det høres som du fikk et godt råd fra en av de andre her om hva du kan prøve. Det er ikke alltid så lett å finne det rolige rommet til å amme i, men når du har muligheten, så ikke bli flau over at du f.eks. går inn i et annet, stille rom for å amme når dere f.eks. er borte på besøk. Som en av de andre sa her: det er nok av tid og år til å spise fast føde! Det skal hun jo gjøre resten av livet:) Og det er forresten ikke sant at det blir vanskeligere å få ungen til å like annen mat, hvis man fullammer lenge. Det har ingenting å gjøre med amming. Vi hadde gode erfaringer med å vente lenge ( til hun var 2 år, faktisk), før hun fikk noe søtt av noe slag. Det var ikke så lett, for "alle" ville jo gi henne noe godt. Vi holdt stand, og hun fikk god tid til å utvikle smakssansene sine uten å forstyrres av at alt skulle smake "tutti frutti". Det er jo så masse som er godt, men som allikevel ikke er godteri og kaker! Til slutt: da vi var ute på restaurant for å feire min mors 60 års dag, fikk 4-åringen min velge seg akkurat hva hun ville. Valget falt på blåskjell og Munkholm, og hun storkoste seg! Så; stol på deg selv og krativitete din, og masse lykke til! Gode tanker og klemmer fra Soave Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8028183-ammehjelpere-n%C3%A5r-er-det-ok-%C3%A5-amme-etter-fast-f%C3%B8de/#findComment-8041462 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gakkeliten Skrevet 1. februar 2007 #7 Del Skrevet 1. februar 2007 Jeg har sjelevennen til ditt barn her -. Simon skal helst bare ha pupp, grøt og middag er bæsj. og han er 7 måneder han også. Nå har vi gjort det til vane å dytte i ham litt grøt hver eneste kveld, ganske sent - men det er etter legens befaling på mine vegne. Han har hatt opp i 6 og 7 nattmåltider - og jeg hangler og svimer av og sånn. Jeg fikk min første betaling i natt.. 6 timer sammenhengende søvn!! O LYKKE! Men altså - over til det det var virkelig snakk om.. simon har også drevet på og tulle med puppen.. Derfor ser jeg på klokken når han gjør antydning til å være sulten - og så drøyer jeg det så lenge som mulig. For da er han sulten nok til å passe på å konsentrere seg når han får mat. Men man skal aldri drøye det mer enn en time - og helst ikke så lenge en gang. Gode 20 minutter pleier å holde. Nå får han i seg det han skal ha i løpet av dagen - og det er kosestunder og ikke stresstid når han spiser... Et annet tips er å gi melk, vann eller sukkerfri juice til grøtmåltidet. det er tungt å spise fast føde uten drikke til!! Og du kan fint amme etter fast føde også - jeg pleier gi grøt - stelle ham, kose litt - og så går vi opp og legger oss og han får pupp før han sovner. Lykke til! klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8028183-ammehjelpere-n%C3%A5r-er-det-ok-%C3%A5-amme-etter-fast-f%C3%B8de/#findComment-8045637 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymium Skrevet 1. februar 2007 #8 Del Skrevet 1. februar 2007 Jeg fullammet begge jentene her i 1 år. Begynte med fast føde, men fortsatte å gi pupp før maten helt til de var 19 mnd. Begge la fint på seg, spiste mat dårlig og drakk puppemelk til den store gullmedalje.Ikke noe problem det, så lenge de øker tilfredsstillende i vekt, er fornøyde og sover bra. Syns du skal amme før maten en stund til, så holder du produksjonen din oppe også:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8028183-ammehjelpere-n%C3%A5r-er-det-ok-%C3%A5-amme-etter-fast-f%C3%B8de/#findComment-8047158 Del på andre sider Flere delingsvalg…
soria moria og nurket Skrevet 2. februar 2007 Forfatter #9 Del Skrevet 2. februar 2007 Kjære Soave, gakkeliten og anonymium! Det er så "godt" å høre at det ikke bare er jeg som sliter med dette matstyret! Tusen takk for gode oppmuntringer Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8028183-ammehjelpere-n%C3%A5r-er-det-ok-%C3%A5-amme-etter-fast-f%C3%B8de/#findComment-8053337 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå