Gå til innhold

Mors kosthold og barnets vekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor stor sammenheng har disse? Noen som vet? Jeg har hatt et enormt sukkerbehov gjennom hele svangerskapet, og spist et eller annet med sukker daglig. (Ofte litt sjokolade el.) Var på ekstra ul i dag, og babyen er mellom 4,5-5 kg. Ble litt engstelig... Har det med kostholdet mitt å gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det har en sammenheng mener jeg å ha lest, i alle fall at stort sukkerinntak kan før til stor baby, men er ikke 100% sikker. Ellers så øker risikoen for svangerskapsforgiftning med sukkerinntak mener jeg, så jeg må passe meg:-/

Skrevet

Mors kosthold og barnets vekt har en klar sammenheng ifølge informasjonsheftet jeg fikk hos legen. Man blir rådet til å begrense sukkerinntaket. Hvis behovet ditt er stort, kan det kanskje hjelpe å bytte ut raffinert sukker med druesukker, fruktsukker, e.l? Litt honning? Tror det er hakket bedre. Lykke til!

Skrevet

Uff, jeg har det sånn som deg, MÅ bare ha sukker/snop hver dag, og da er det sjokolade jeg har mest lyst på! Sitter as we speak og spiser Crispo!! De har en sånn sjokolade-automat på jobben min, og nå sprakk jeg. Klarte ikke holde meg lenger... Hjelper det å være i aktivitet som motvekt, på en måte??

Skrevet

Jeg har også spist endel sjokolade i sv.skapet! (pleier vanligvis ikke å spise sjokolade, men duverden så godt det er NÅ!!) ...men her er barnet litt UNDER normalen - var til UL ktr i dag 37 uker, og det veier 2400gr. Dvs ca 12% mindre enn "normalt". Så de fleste variasjoner finnes nok. Heldigvis ser alt normalt ut ellers :-)

Skrevet

Det kan ha det står det i mine "hefter", de sier jo at for mye sukker ikke er bra for de små- men det sier man jo om alt ;-)

Men det er veldig veldig individuelt også etter hva jeg har forstått, jeg var helt motsatt av det- klarte ikke tanken på noe som var søtt (eneste gangen i livet jeg har hatt det sånn). Men tiltross for dette fikk jeg en forholdsvis stor jente på 3,9 kg..

Går helt sikkert bra :-D

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Hodet var i dag 11 cm på tvers, og hvis man skal ha 10 cm åpning før man beg å presse, så er vel ikke det så galt.

For sent for min del iallfall å gjøre noe med kostholdet nå... Gleder meg fortsatt til fødselen, men ser for meg at den blir litt tøffere enn jeg hadde trodd...

Skrevet

Hei!

Jeg har alltid vært veldig glad i søtt og har tillagt meg vanen å spise sjokolade hver dag. Gjorde dette under hele forrige svangerskap og fødte en jente på 3 kg. La selv på meg 10 kg under svangerskapet, så for min del hadde ikke sukkerinntaket noe å si. Men det er sikkert individuellt. Kjenner andre som har spist minimalt med sukker i svangerskapet som har lagt på seg 20 kg og fått store barn. Jeg tror mye er genetisk når det gjelder størrelse på barnet...

Skrevet

Har nok mye med gener å gjøre, ja, men sukker hjelper sikkert ikke på. Det er heller ikke nødvendigvis en sammeheng mellom hvor mye man legger på seg og hvor stort barnet er. Legen min anbefalte kunstig sukker uten å blunke når jeg spurte om hva som var best. Så jeg koser meg med min options kakao og light brus. (Men etter at jeg ble sykmeldt ble det mye verre å ikke spise godteri...Og det er nå babyen skal vokse mest, er det ikke det da?)

Sukker og svangerskapsforgiftning har vel ingen sammenheng? Trodde det var salt, jeg. (I alle fall har jeg fått protein i urinen når jeg har spist salt og drukket lite vann).

Skrevet

Jeg spiser ekstreme mengder sukker hver dag nå, er 30+1. Jeg har siden ca 15 uke lagt helt i øverste skala på SF mål, men innenfor "normal"området. Magen min blir oppfattet som liten av omverden, så jeg syns det er litt rart.. Har gått opp ca 8 kg.

Har ikke fått vite mål og vekt på barnet enda, men håper jo at det ikke er en kjempebaby der inne, at SF-målene er mest fostervann og sånt... søskenbarnet mitt var drøyt 5,2 kg da han var født (på normalt vis - AU) Det er den største ungen jeg har sett i mitt liv, og det frister ikke å trykke ut en sånn plugg :)

Skrevet

For å berolige;

La på meg 28 kg forrige svangerskap.

Spiste mye sukker.

Fødte en uke før termin.

3300 gram baby.

Baby var tippa til ca 4,2 kg.

Skrevet

Eg spiste møje sukker i sist svangerskap, og la på meg 18 kg. Jenta var 3,2kg. Men eg passe meg LITT meir denne gang. Vikta kan vel bli mindre på babyen,viss søtt erstatter sunn mat. ?

Skrevet

jeg drikker cola hver dag og spiser alt for mye snop.

Har syltetøy på skiva og gjerne is eller noe annet dessert i løpet av kvelden. Spiser gjerne smågodt i tillegg..

Skal på vekstestimering om 3 uker pga lavt sfmål og fare for liten baby!

Skrevet

Det er ikke svangerskapsforgiftning man får ved for høy inntak av sukker, men svangerskapsdiabetes! Dette er ofte en grunn til at barna blir ganske store pga for høyt blodsukker.

Fikk diagnosen selv denne gangen, enda jeg har spist mindre godteri og annet dil dall... Fikk beskjed om å omgjøre litt på kostholdet mitt, og jeg kan faktisk kose meg med en sjokolade hvis jeg vil. Men da velger jeg den Freia Premium 70% kakao. Synes ikke den er så værst, og den stiller søtbehovet. Jeg måler bl.sukkeret mitt gvenlig for å være sikker på at jeg kan spise det.

Man skal faktisk være litt forsiktig med å spise godterier med kunstige tilsetningsstoffer, siden noen av disse stoffene ikke er bra å spise når man er gravid.

Men vi er forskjellige! venninnen min har kunnet spise flere kilo godt om dagen uten å legge på seg og fått små barn, mens jeg må være veldig nøye med hva jeg putter i munnen....

Skrevet

Hvordan fant de ut at du hadde sv.diabetes? Hadde du noen sympt?

Skrevet

Har ogå lyst på mye sukker for tiden. Var hos jordmor igår og da sa hun at jeg ikke burde spiuse så mye sukker for da ble det værre å få ut ungen. De legger på seg ekstra mye hvis vi spiser mye søtt. Prøver å begrense sukkerinntaket,for ungen er estimert til å være ganske stor. Men jeg sliter med å få det til. Mmmmmm.. sjokolade er jo så godt :)

Skrevet

Jeg fikk en baby på 4800 sist gang jeg fødte, og spiste masse festkarameller de siste 2-3 mnd av sv.sk. Jordmor mener at det var årsaken til stor baby, siden min første baby var 1,5 kg lettere - da hadde jeg ikke sjokolade/søtt-dilla. Så for meg hadde det noe å si, ja!

Skrevet

Det tror jeg er forskjellig fra menneske til menneske... mye er gener og... Jeg la på meg 31 kg sist.. hadde dilla på melkesjokloade, spiste det hver dag, og drakk cola... måtet ha... Ut kom en perfekt gutt på 3400 og 50 lang.... denne gangen så har jeg hatt mye sukkerkikk igjen... og lagt på 25 kg til nå... Det er igen stor baby som ligger i min mage... har vært på ul og sf målet er lavere nå enn sist....

vennina mi har vært sykt opptatt av det hun har spist igjennom svangerskapet.... Gått på grete rode, ikke spist noe godteri i hele tatt...La på seg 8 kg... hun er en helt vanlig jente på ca,170 høy.. og ca 65 kg i utgangspunktet... hun fødte en uke før termin i november en jente på 4320 og 52 cm......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...