Gå til innhold

Genetisk veiledning på Ullevål - noen som vet hva som skal skje?

~Vimsemor~

Anbefalte innlegg

Hei

Var hos jordmor i går og har blitt skrevet inn, registrert og blodtappet etter alle kunstens regler. Og så fikk jeg beskjed om at hun søkte om genetisk veilening på Ullevål fordi jeg er over 38, og at jeg snart fikk et brev i posten. Hun sa også noe om en blodprøve og UL. Men hun sa at hun kjente ikke til deltaljene rundt opplegget og kunne ikke svare på spørsmålene mine.

Er det noen som vet litt om dette? Skal jeg ha en samtale og UL samme dag? Eller må jeg inn flere ganger? Skal det tas en egen blodprøve eller holder det med dem jeg tok i går? Skal UL tas på Ullevål eller kan jeg ta denne på "mitt eget" sykehus hvor de søker om fødeplass? Er dette noe pappaen bør være med på? Alt eller deler?

Er det noen som kan hjelpe?

Grublende hilsen fra

Fortsetter under...

Hei Vimsemor68,

Jeg skal forsøke å svare deg utfra mine erfaringer.

Da jeg kom til gen. veil. ble vi tatt imot av en fagperson, som forklarte oss mulighetene vi hadde og risiko etc. I tillegg kunne vi spørre så mye vi ville. Vi fikk muligheten å velge hva man ønsket på slutten av møtet, slik at den videre prosessen ble satt i gang.

Jeg tror at hvis du får ultralyd og samtale på samme dag, kommer det ann på hvilken uke du er i. Tror også at det blir tatt en egen blodprøve på deg, hvis du da velger duotest( UL og blodprøve) Jeg har ikke valgt duotest i noen av mine ganger, første gangen valgte jeg fostervannsprøve og så morkakeprøve den siste gangen. Jeg fikk velge hvilket sykehus jeg ville ha dette gjort.

JA! pappan bør absolutt være med på alt! Det er så mye info på én gang at det kan være greit at begge hører det og at begge fordøyer det. Dessuten er det greit å ha en støttespiller der når valget skal gjøres.

Lykke til med valget:-)

Hei!

Jeg er også søkt til Ullevål for risikovurdering. Jeg blir 38 i oktober, og har termin i septemer, så jeg vet ennå ikke om jeg får komme inn... Går her og venter på svar og håper det kommer snart slik at tanker og uroligheter kan være en passert epoke. Jeg har bestemt meg for å takke ja til Duotesten først, og basert på den får vi se om vi velger fostervannsdiagnostikk etterpå. Føler på meg at alt er bra- men det var denne lille promilles usikkerheten da....

Far skal være med, det er helt uten tvil! En blodprøve av meg og en ultralyd av det lille spirende frøet er faktisk noe jeg gleder meg til, for av og til så tror jeg jo at jeg inbiller meg at jeg er gravid...*s*

Klem til deg!

Tusen takk skal dere ha. Dette var akkurat det jeg trengte.

Det løsnet litt da dere skrev "duotest" - det hadde Google hørt om, ja.

Nå venter vi på brev og krysser fingre for at alt er i orden.

Takknemlige klemmer fra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...