Gå til innhold

Ny jobb og gravid!! HJELP

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hun kan ikke si deg opp på grunnlag av at du er gravid eller på noen annen måte diskriminere deg pga av dette:) Lykke til, selv begynte jeg i ny jobb når jeg var 14-15 uker på vei, og fortalte ikke noe før i uke 19, gruet meg skikkelig for å fortelle det, men fikk bare "gratulerer da, når har du termin" som reaksjon. Angret litt på¨at jeg ventet så lenge.

Du burde nok ihvertfall si det rundt uke tolv, før dersom det er justeringer i arbeidssituasjonen din som må gjøres, hvis du har mye tunge løft, eller lignende.

Lykke til ihvertfall! Håper du får en like hyggelig reaksjon som det jeg fikk!

11 Oppsigelsesvern

Oppsigelsesvern er hjemlet i arbeidsmiljøloven § 65.

Vern mot oppsigelse under graviditet og permisjon

Ingen arbeidsgiver kan si opp en kvinne fordi hun er gravid. Dette gjelder også i prøvetiden. En gravid kvinne er vernet mot oppsigelse selv om hun på grunn av graviditeten ikke kan gjøre det arbeidet hun ellers gjør. En arbeidsgiver som sier opp en gravid kvinne og gir andre grunner for oppsigelse enn graviditeten, må kunne bevise at det er saklig grunn for oppsigelsen.

Når en arbeidstaker tar permisjon i forbindelse med fødsel eller adopsjon, kan vedkommende ikke sies opp med virkning i fraværsperioden når arbeidsgiveren er klar over at fraværet skyldes permisjon. Dersom en arbeidstaker blir lovlig oppsagt i løpet av permisjonstiden, regnes oppsigelsestiden utenom permisjonstiden. Hvis halve oppsigelsestiden er gått når permisjonen begynner, kommer den andre halvparten av oppsigelsestiden når permisjonsperioden er over. Dette absolutte oppsigelsesvernet i forbindelse med fødsels- og adopsjonspermisjon gjelder i inntil ett år.

En arbeidstaker som tar ut tidskonto eller ulønnet permisjon utover det første året, kan ikke av den grunn sies opp. Det gis med andre ord et vern mot oppsigelse som skjer på grunn av permisjonsfraværet. En arbeidsgiver som sier opp en arbeidstaker som tar permisjon utover ett år, må kunne bevise at det er saklig grunn for oppsigelsen.

En arbeidstaker kan selv si opp sin stilling under hele permisjonstiden, med den oppsigelsesfristen som gjelder for arbeidsforholdet.

Retten til å gå tilbake til samme stilling

Arbeidstakeren har krav på å komme tilbake til den samme stillingen som vedkommende hadde før permisjonen. Dette gjelder også når tidskontoperioden er over, samt permisjoner utover den lovfestede retten til permisjon ved svangerskap, fødsel, adopsjon og omsorgsovertakelse for fosterbarn.

Dette er en rett som følger av avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker.

Unntaksvis kan det likevel være rimelig grunn til å omplassere en arbeidstaker som har hatt permisjon. Det kan ha med arbeidsavtalen å gjøre, eller komme under styringsretten til arbeidsgiveren. Men omplassering skal ikke komme på grunn av permisjonen.

Hvis det under fødselen oppstår skader som gjør det vanskelig for moren å fortsette i den stillingen hun hadde før fødselen, skal stillingen primært tilrettelegges for den nye situasjonen som har oppstått. Ved overføring til ny stilling skal moren og hennes tillitsvalgte tas med på råd

http://odin.dep.no/bld/norsk/publ/veiledninger/004071-990010/index-hov011-b-f-a.html

Slapp helt av:)

Hei, jeg er i den situasjonen at jeg har vært på intervju og skal i morgen på intervju del 2 på en jobb jeg har veldig lyst på. Er gravid, 3 mnd på vei. Har vært veldig usikker på om jeg burde si i intervjuet i morgen at jeg er gravid, og derfor har jeg spurt meg litt rundt i dag. Har snakket med Arbeidstilsynet og Manpower. Begge disse anbefalte meg å ikke nevne at jeg er gravid før jeg evt. har fått jobben. Hun på Manpower sa at dersom jeg sier at jeg er gravid nå på intervjuet, kan hun nesten love meg at jeg ikke får jobben. Hvis jeg er så heldig å få jobben, burde jeg si i fra med en gang, men sjansen er da stor for at de sier meg opp etter prøvetiden (de har ikke lov å bruke graviditeten som årsak, men finner alltid andre grunner). MEN - som hun sa - da har jeg i allefall prøvetiden på meg til å bevise at jeg er den riktige for jobben! Man kan også lokke med at man kan ta litt kortere permisjon osv. Så jeg er kjempe spent!! Men jeg har i allefall bestemt meg for å ikke si noe i morgen på intervjuet, så får jeg heller ta det dersom jeg skulle være så heldig å få jobben!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...