Gå til innhold

Ny madrass til nr 2 eller bruke storebrors gamle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om jeg må kjøpe ny madrass til sprinkelsenga eller om jeg kan bruke den storebror har brukt i to år? Leser så mye om at man ikke skal bruke samme madrassen på ny.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal bruke samme madrass. Har ristet, luftet og vasket trekket.

Hvorfor skal man ikke kunne bruke samme madrass?

Skrevet

Hei!

Har madrassen vaskbart trekk? Var jeg deg, ville jeg vasket trekket, og luftet madrassen godt, og så evt kjøpt en ny overmadrass hvis du vil være "på den sikre siden". Hvor gammel er madrassen? Hvis storebror er mer enn 10 år og madrassen har ligget på loftet eller noe sånt lenge, stiller saken seg kanskje litt annerledes? Men i utgangspunktet tror jeg man kommer langt med sunn fornuft når det gjelder madrasser.

Nå skal det sies at jeg er førstegangsfødende, da. Men jeg ser for meg at vi kommer til å bruke den samme madrassen på neste barn, bare med ny overmadrass. ;-)

Skrevet

Vi har luftet den gamle som er 10 år. Så har vi selvfølgelig vasket trekket som er over. Fikk beskjed om at de gamle var bedre enn nye. Nye madrasser er det mye gasser i, fordi de er nye.....

Skrevet

Storebror er 2 år og har akkurat sluttet å bruke madrassen.

Jeg synes også det virker vel hysterisk å skulle kjøpe ny madrass. Overmadrassen kan jo uansett vaskes, evt. byttes ut.

Skrevet

I såfall ville jeg ikke nøle med å bruke storebror sin madrass! ;-) Lykke til med baby nr 2! :-)

Skrevet

Jeg bruker samme madrass. Vasket trekket, kjøpte en sånn vanish oxi møbel og teppespray som jeg sprayet på, og den skal ta flekker og drepe bakterier. Har lagt et nytt tisselaken over, og så laken. Regner med det skal være bra nok.

Skrevet

Sleng på et trekk som holder madrassen lufttett og som hindrer fukt i å trenge ned, så skal det vel ikke være noe i veien å bruke den gamle madrassen:) Tisselaken er nok fint å bruke under vanlig laken tenker jeg:)

Skrevet

jeg har valgt å kjøpe ny madrass selv om jeg har en som er vaskbart trekk på.. Det valgte jeg fordi de anbefalte det litt også pga madrassen blir litt utbrukt når et barn har lagt på den så lenge.. Det er tynne saker og tåler ikke allverdens mente de.. Men nå er jeg litt slik som faller for kjøpepresset jeg da... så synest jeg heller ikke en madrass koster så mye og vil være på den sikre siden... Velg det du synest er riktig selv.. det er på en måte en indivduell sak hva man føler for og ikke... Lykke til med valget:)

Skrevet

Jeg har kjøp ny! Men slik er jo jeg... bedre å være på den sikre siden. Du får jo rimelige madrasser...

Skrevet

"En studie fra Skottland viser at krybbedød-risikoen er tre-doblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller 8-doblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie."

Det gjelder ikke bare bakterier, men også slitasje. Det er viktig at madrassen er fast og ikke nedligget.

Les hele saken her : http://www.lub.no/oslo/lub.nsf/id/39AE5368A39455F1C125719C003DCC5F?OpenDocument

Jeg skal ha min førstefødte nå, men jeg tror jeg ville kjøpt ny pga den lille risikoen så lenge det koster 500,- for en ny Svanemadrass på Møbelringen. Den sengen jeg har arvet som skal stå på hytta skal jeg vært fall kjøpe ny madrass til.

Skrevet

Vi bruker samme madrass. Kan ikke se at den er brukt, og overmadrassen kan kokevaskes. Skal lufte madrassen godt først. Madrassen vi har er med springfjær, ikke sånn skumgummi. Tenkte også å sette den ut når det er skikkelig kuldegrader sånn at den fryser også. Den kommende storebror sov jo for det meste i vogna eller i senga vår, så madrassen er faktisk ikke mye brukt. Håper at neste skal bruke den litt mer...

Tror også det er lurt å bruke sunn fornuft når det gjelder nye eller brukt madrass.

Skrevet

Skal bruke samme madrass...

Skrevet

Jeg brukte samme madrass til nr 1 og 2, men har kjøpt ny til nr 3.

Denne gangen har jeg kjøpt overmadrass også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...