Gå til innhold

Han vil ikke leke alene.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gutt nekter å leke alene. Han må alltid ha mamma med seg. Selv om jeg finner frem leker og legger dem rett forand stolen jeg sitter i, vil min sønn på 2år at jeg også skal sitte på gulvet. Jeg leker masse med ham. Han blir jo rasende om jeg vil noe annet. Men nå føler jeg det går over styr. Jeg får jo ikke lov til å spise, gjøre husarbeid o.l.

Vi venter på en ny baby i hus, og jeg må si jeg gruer meg litt. Hva skal jeg gjøre når jeg må amme og 2-åring vil leke?

Om han bare hadde sutret hadde det ikke vært noe problem, men småen slår,skriker og raserer hele leiligheten.

Noen med gode råd?

Bør jeg bare overse ham?

Vil han da gi opp og leke selv?

Han går flere dager i uken i barnehage - med hver hjemmedag er et slit.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kankje han rett og slett kjeder seg? Vår datter har også tendensen til å ikke leke alene de dagene hun ikke er i bhg. Hun er der 3 dager i uken. Men jeg tar henne med ut, så får hun springe og bruke energi der og husarbeidet får vente til hun tar duppen sin eller på kvelden etter at hun har lagt seg.

Men det kan også være at gutten din skjønner at det er et barn til på vei. De forstår masse disse små. Min nevø på 3 fikk en lillebror for 6 mnd siden og han var helt krakilsk. Kanskje du bør gi han oppmerksomheten kan krever nå før den nye babyen kommer? Og når barnet har kommet, bør han kanskje få være med på ting, både stelle, legging osv sånn at han føler seg inkl.

Hva om du spiser sammen med han? Så slipper du å gjøre det når han skal leke?

Vanskelig er det iallefall og kanskje du skal snakke med helsesøster om det og få råd og tips der?

Lykke til:)

Skrevet

Heisann!

Ja dette hørtes ikke godt ut... Jeg har kansje en tendens til å være litt streng... men det har fungert med vår 2,5 åring. Men vi har også vert flinke til å forklare alt til han på forhånd... Viss du prøver å si at når dere kommer hjem så må mamma ta ut av oppvasken og da må han leke litt alene imens og når mamma er ferdig så kan vi leke litt i lag... STÅ PÅ DITT!, men det er også veldig viktig at du holder det du lover sånn at han vet at du kommer til å leke med han etterpå. Dette kan vær en reaksjon på at det kommer en ny baby, men viss det ikke er det så kommer du til å slite viss han er vant til 100% oppmerksomhet hele tiden. Bare la han ligge på gulvet å skrike, si rolig at du må spise opp/bli ferdig først så kommer du. Ikke belønn oppførselen hans med at du gir deg. Det handler om hvem som holder ut lengst og kan beholde roen, og ungen skriker av seg selv så han har ikke vondt av det selv om det kan være vondt som mor å høre på. Kan vær vannskelig og til tider veeeldig høylytt men det vil mest sannsynelig lønne seg i det lange løp. Håper du kan bruke noe av dette.

Lykke til!!

Skrevet

Stort sett tror jeg at du bare skal overse han, da tror jeg nok at han vil gi opp og leke selv.

Ellers så kan du jo prøve å la han få være med når du gjør husarbeid? F.eks la han få putte klær i vaskemaskinen, la han få en liten klut som han kan tørke støv med, putte bestikk i oppvaskmaskinen (hvis dere har)...etc. Sånne småting betyr veldig mye for en liten gutt.

Jeg hadde akkurat det samme problem som deg med sønnen min på 2 år. Han ville ha oppmerksomhet hele tiden. Så da fant jeg ut at jeg kan gi han noe å gjøre. Så nå er det slik at hvergang jeg skal vaske klær, la jeg han få putte sine klær i maskinen, han få putte bestikk i oppvaskmaskinen, la han få prøve støvsugeren litt når jeg skal støvsuge...sånne småting. Og han syns det er kjempe gøy.

Men når jeg skal lage mat, så sier jeg at nå må han leke litt selv alene, for nå skal mamma lage mat. Drev han å mase, bare overså jeg han fullstendig. I begynnelsen ble det litt bråk, med kasting av leker, sparke i døren osv. Men heller ikke da gir jeg han så mye oppmerksomhet, så nå har han så smått begynt å skjønne at noen ganger må han leke alene. Så de siste dagene har han sittet og leke med biler alene på kjøkkengulvet når jeg lager mat. Ellers er han veldig flink til å hjelpe til hjemme.

Skrevet

Hei!

Velkommen i gjengen;) Ja dette vet jeg alt om! Min datter blir 2 i mars og hun har vært sånn som du forklarer nesten hele tiden. Hun er litt bedre nå, men stort sett vil hun bare leke med meg ved siden av henne.

Jeg merket en bedring da jeg begynte å inkludere henne i de tingene jeg gjør, som å ta ut av oppvaskmaskinen, vaske klær etc. SÅ lenge hun får lov til å være med på de tingene hun har lyst til så roer hun seg litt og da er det mer ok å leke litt på egenhånd. Hun ble storesøster da hun var 1 1/2 og det kan til tider være litt utfordrene. Hun blir ganske frustrert til tider når jeg ammer eller når søster gråter og jeg må bære henne på armen, men så prøver jeg så godt jeg kan å tillate at storesøster kan være med på ammingen (da mener jeg at hun får lov til å klatre litt på meg og å sitte helt inntil meg). Det er litt slitsomt, men det føles bedre.

Når dette er sagt så tror jeg ikke man burde overse barna selvom de kan være slitsomme til tider, men jeg tror det er viktig at man prøver å lære dem til å drive litt på egen hånd. Har du lagt merke til om han er mer krevende på spesielle tider på dagen? Går han f.eks i barnehagen og er mer daltene når han kommer hjem?

Jeg tror det kommer til å jevne seg ut etterhvert som han blir eldre. Det er slitsomt å være småbarnsmor innimellom, men så er det også bare for en periode - det hjelper ihvertfall meg å tenke sånn når det står på som værst;)^

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...