Gå til innhold

Trene magemusklene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos fysioterapauten i går..fikk masse øvelser for å bedre bekkenløsning/smerter i ryggen. Masse av øvelsene gikk dirkete på magen. Jeg sa at jeg hadde hørt at man ikke skulle trene magemusklene, hun sa det bare var tull....vet ikke hlet om jeg tør å stole på henne???? Noen andre som har fått samme beskjed?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var hos fysioterapauten igår jeg også for samme grunn. Jeg måtte ikke trene direkte på magemusklene... Hun sa at når jeg trakk pusten ut,så måtte jeg trekke navlen "innover". Dette skulle hjelpe mot symfysebenet. Dette kom også til å hjelpe til under fødselen.

Fysioterapauten jeg drar hos er kjent for å være utrolig flink med det hun holder på med,så jeg stoler 100 % på henne.

Skrevet

Man skal ikke trene de rette magemusklene, men de skrå går fint!

Magemusklene deler seg på midten ettersom magen vokser, så det er derfor. Har det fra mange sikre hold! Man skal vente til ca 6 uker etter fødsel også.

Skrevet

hun snakka om den muskelen som gikk på tvers over magen. menge av øvensene gikk på å presse magen innover under øvelsene, og holde den der i noen sekunder. var de samme prinsippende som i pilates, finne hovedsenteret, og holde det stramt under øvelsene. Grunnen til jeg er så skeptisk er at jeg hadde skikkelig vondt i magen etter å ha vært der. går vanligvis på pilates (utenom graviditeten)så jeg vet at det ikke bare var stølvondt.

Skrevet

Det er helt ok å trene skrå magemuskler og tversovergående musklene i magen selv om man er gravid. Det er de rette magemuskelne som man ikke skal trene, som en av de andre over her sier fordi de deler seg (og da virker de ikke slik de egentlig skal gjøre lengre). Det er faktisk ganske viktig å ha sterke magemuskler også når man er gravid - det kan være med på å hindre at man får vondt i ryggen etc (man MÅ jo ikke slippe magen max ut fordi om man er gravid - det fører til dårlig holdning og til VELDIG svai rygg for mange - og da feilbelastninger)

Men, man må jo også kjenne på hva som er behagelig og ikke. Det kan jo hende at du merker strekkingene i musklene ekstra godt etter å ha trent dem nå som de "står i spenn" på en annen måte enn før)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...