Gå til innhold

Stelleprodukter - hva trenger man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som kjent: Verden vil bedras! Butikkhyllene bugner av stelleprodukter for de nyfødte, mens forbrukte vårt er i ferd med å ødelegge jorda der de små skal vokse opp!

Da jeg fikk gutten min for 7 måneder siden, kjøpte jeg ikke mange stelleprodukter. Jeg hadde allerede sinksalve i hus, fordi jeg hadde et barn fra før. Det eneste jeg kjøpte var badeolje. Den brukte jeg noen ganger, før jeg sluttet fordi det eneste som kom ut av den, var et seigt belegg i badebaljen!

Shampo hadde jeg ikke tenkt å kjøpe, men fordi gutten min hadde mengder av hår, kjøpte jeg det etter at han var født.

Vi kjøpte også et stykke Dr.Greve barnesåpe, som vi ikke har brukt halve av engang, i løpet av 7 måneder.

Mot rødhet i bleieområdet har vi brukt potetmel, som er minst like bra som pudder! (Pudder er dessuten ikke bra for babyene å puste inn!)

Vi har ikke sett noe stort behov for å smøre gutten inn med noe som helst. Da han hadde sprukken, rød hud i starten, gjorde vanlig planteolje (som vi bruker i matlaging) minst like stor nytte!

Jeg ble prakket på prøvepakninger fra Sebamed da jeg var og handlet på apoteket. De ligger alle uåpnet i badehylla. Jeg angret på at jeg ikke sto hardere på for å slippe å ta imot!

Altså: Det eneste vi har hatt bruk for av stelleprodukter, er sinksalve og shampo - det sistnevnte fordi babyen vår hadde veldig mye hår.

Slå et slag for miljøet, og ikke la dere lure av markedskreftene! Ikke kjøp disse unødvendige stelleproduktene!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjøpte ingenting tror jeg før babyen kom, tenkte ikke så langt.

I ettertid har jeg kjøpt mye forskjellig for å prøve ut, men det som har fungert best er vitapan gul mot såre stumper og natusan baby oil bath i stellevann og badekar. Siden har jeg kjøpt shampo...

Skrevet

Enig med deg, utrolig lite stelleprodukter man trenger egentlig. Skal kjøpe babyline av de få produktene jeg trenger, og ellers anbefaler de jo spenol til babyhuden ved tørr hud.

Skrevet

Helt enig her.... tror man bare blir forvirret av all reklame man får overalt, for eks. babypakken som man får på apoteket... stakkars baby om man skal prøve ut alt av produkter...tror nok det enkle er det beste, babyen klarer seg langt med rent vann og potetmel, har knapt brukt såpe på min 2-åring....å hun har kjeempe fin hud! :)

Skrevet

Vi kjøpte seba dusjsåpe/shampoo for baby da han ble født og begynte å bruke det når han var over året fordi det lukter stramt av urinen osv. Ellers har jeg brukt silulen sinksalve mot sår stump og lokobase mot tørr hud... kjøper ingenting til nestemann før jeg ser vi trenger det.

Skrevet

jeg har kjøpt tøykluter og o(oliven)olje til vask. Har iallfall ett ønske om å la vær å bruke papirservietter( våte eller ei), da jeg synes det er nok søppel med papirbleier. zinksalve ha jeg jo kjøpt da.

potetmelet ligger jo alt i kjøkkenskuffen.

shampoo oppdager vi etterhvert om vi trenger.

er jeg ett miljøsvin?

Skrevet

Har bare kjøpt inn sinksalve, jeg... Og så har jeg A-krem fra før, da jeg gjerne smører meg med det i fjeset på ekstra kalde dager. Baby-olje har jeg også fra før, da jeg bruker det selv innimellom. Vi finner nok ut av det tidsnok dersom vi er nødt til å handle inn noe mer :)

Skrevet

Enig med dere; vi venter og ser hva vi eventuelt trenger. Snakka litt med jordmor om dette, og hun sa at man trenger minimalt. Og i hverfall mye mindre enn det markedskreftene vil ha oss til å tro :o)

Er huden veldig tørr, kan jo bittelitt badeolje i vannet være bra. Er stumpen sår; potetmel.

Etter bæsjing kan det jo være like så greit å bare dusje av stumpen, for så å tørke med en tøyklut etterpå; heller enn å tørke og tørke så stumpen blir sår.

Det enkle er ofte det beste :o)

Skrevet

Vi blir heller ikke å kjøpe inn noe. Til storebror brukte vi Lactacyd uten parfyme etter store bæsjebleier og hvis han var ekstra skitten (noe en baby sjelden er). De reklameproduktene vi har fått er jo overparfymert, ikke bra for sart babyhud.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...