Gå til innhold

Fødeloftet vs pasienthotellet

Anbefalte innlegg

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

På fødeloftet føder du uten smertestillende men i veldig rolige omgivelser. På hotellet så føder du vanlig på føden og ligger på hotellet til 2 dag og kommer inn poliklinisk for å ta blodprøver og vekt. På loftet ligger du ett døgn og jordmor ringer deg ett par ganger daglig de første døgnene, hvis jeg ikke tar helt feil. Kommer inn å tar poliklinisk blodprøve endten hos fastlege for de som bor et stykke vekke, eller inn på sykehuset. Koselig begge deler! Blir litt mer kjent med de som er på løftet enn de som er på føden. Anbefaler loftet:) Ingen som tvinger deg å føde uten smertestillende, hvis du ikke klarer det så får du komme ned på føden!

Har egentlig lurt på hvorfor man ikke kan føde på fødeloftet, men allikevel være på barsel eller pasienthotellet mer enn den ene dagen?

Jeg har 3 barn og venter nr.4, kunne godt ha trengt litt mer enn den ene dagen med den nye bebisen, starte litt rolig ;-)

Men jeg var så fornøyd med fødeloftet sist jeg fødte (des.2004) og så utrolig misfornøyd de 2 første fødslene på vanlig fødeavdelingen, at jeg virkelig vil føde på fødeloftet.

Men det er så vanskelig å måtte velge enten eller :-((

Hadde de hatt de samme snille, dyktige og tålmodige jordmødre fra fødeloftet ned på vanlig føden, så hadde jeg nok klart å føde der kanskje :-)) Men det var så mange sure fjes og så lite forståelse for hvordan jeg ville ha det på vanlig fødeavdeling, at jeg nesten ikke orker tanken på å måtte gå der igjen.

Fordelen med fødeloftet er også rommet med badekar, men da jeg fødte var det kun det ene rommet, nå var jeg så heldig at det kun var jeg som var der akkurat da og kunne føde i badekaret, men da vi akkurat hadde lagt oss til å sove på familierommet, så måtte vi ut fordi de trengte begge rommene som føderom (og der vi sov var det ikke badekar, så kunne jo risikert å ikke ha badekar under fødselen). Og da fikk vi et pårørende rom helt i enden av gangen v heisene, hvor det var iskaldt første natten, og så følte jeg meg litt 'utenfor' siden vi lå på rommet utforbi dørene inn til barselsavdelingen.

Menmen... mannen min fikk jo også være med og overnatte der da, så det var da en fordel ;-)

Så når det gjelder fødsel så foretrekker jeg absolutt fødeloftet, stortsett pga personalet og måten en blir behandlet på, og at de prøver så godt de kan å gi deg lov å føde akkurat slik du vil!

Men når det gjelder barselstiden, så kunne jeg tenkt meg en vanlig barselstid på vanlig barselsavdeling som alle andre, og ikke å bli sendt hjem etter en dag og bare måtte klare seg selv!

Synes nå ikke oppfølgingen etter fødsel er så mye å skryte av da (hvertfall ikke i sammenligning med noen andre land).

Så hadde jeg kunnet velge, så hadde valget mitt blitt:

føde på fødeloftet og etterpå noen dager på barselsavdeling (eller pasienthotell)

• 3 uker senere...

Det hørstes jo veldig griet ut da. Tror dere det kan la seg gjøre å få føde på fødeloftet og så bli på pasienthotellet eller barselen et par dager mer en kun et døgn, hvis man spør fint og det ikke er for travelt/stor trafikk på sykehuset?:P

snakka med jordmor og hu mente og det sku la seg gjøre. Hu kunne ikke love noe, men tror det er mulig nå, de har endret litt på reglene når det gjelder fødeloftet!

Hadde vært såååå bra å føde der, men bo på pasienthotellet etterpå da!

• 2 måneder senere...

Annonse

Helt enig med mamamaria! Jeg orker ikke tanken på å reise hjem til fullt kjør dagen etter at nr. 3 har kommet til verden! Derfor føler jeg at jeg ikke har noe valg; Jeg må føde på "føden" og ligge på pasienthotellet et par dager etterpå.. D som også er et argument i denne debatten er at d faktisk ikke er alle som bare kan stikke innom sykehuset for prøver og oppfølging etter hjemkomst! For oss er d mer enn en time i bil for å komme til SUS (og d er faktisk nærmeste sykehus!). D er ikke bare enkelt med en helt ny baby.. Jeg har ikke hatt smertestillende utenom akupunktur med de to andre så for meg ville Fødeloftet vært perfekt.. Rart at d ikke kan gjøres unntak for oss som bor langt borte eller som har barn fra før iallefall??!

Tror kanskje det lar seg gjøre allikevel da. Jeg skal hvertfall høre litt m fødeloftet og spør fint ;-))

Tenker akkurat likt som deg MissiCippi. Jeg har da ikke mer enn en time til sykehuset, men bor heller ikke i Stavanger, og det blir hvertfall 30 min for meg og, hvis det da ikke er kø. Blir heller ikke lett for meg å bare 'heise' meg selv og babyen (og kanskje de andre ungene også - har 3 stk) i bilen for å få tatt noen av prøvene av babyen rett etter fødselen.

En barselskvinne skal egentlig ta det med ro en god stund etter fødselen, og ikke måtte stresse med å komme seg til sykehuset!

Jeg er opprinnelig fra Nederland, der enten føder man hjemme eller kommer hjem noen timer etter fødselen på sykehuset (hvis det da ikke er noe spesielt selvfølgelig). Da kommer det en dame hjem til deg i ca 8 dager som tar seg av både babyen, gjestene og litt lettere husarbeid!

I tillegg kommer jordmor for å sjekke deg og babyen regelmessig og tar de nødvendige prøvene som trengs.

DET er service det ;-)))

Skulle gjerne vært i mitt eget hus altså, men ikke uten hjelp. Det er jo ikke alltid far kan hjelpe 100% (vi har eget firma som han fint er nødt til å jobbe litt for - kan ikke ta 100% fri) og ikke alle som har en mor eller svigermor i nærheten heller desverre :-(

Så noen er da fint nødt til å klare seg alene, og det er nok ikke alltid like lett som flerbarnsmor!

Får håpe at vi som velger naturlig fødsel uten smertestillende ikke blir "straffet" ved å ikke får bruke pasienthotellet som alle de andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...