Gå til innhold

Når fortelle det til søsken?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter nr tre, og jeg lurer på når dere forteller at barna skal få en lillesøster- eller bror? Jeg vil jo gjerne at de skal vite det før "alle andre". Sist fikk storesøster vite det av en som forsnakket seg, og det var ikke noe artig. Regner med at jeg kommer til å få mage ennå tidligere denne gangen (måtte ha gravidbukse i uke 13 sist), og vil gjerne fortelle det til barna før spørsmål begynner å dukke opp fra de rundt oss. Det er jo dette med den "magiske" 12 ukers grensa, men vi har ikke ventet så lenge noen av de andre gangene. Mannen min mener vi bør vente så lenge som mulig denne gangen, men jeg er redd jeg snart kommer til å få spørsmål om jeg er gravid eller om jeg bare har spist mye, og da blir det jo for dumt å lyve...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg fortalte det til den vordende storesøster da magen min begynte å syntes for alvor og jeg ikke kunne skjule den lenger. ville vente så lenge som mulig før jeg fortalte det for at ventetiden ikke skulle bli så altfor lang for henne, hun har jo ikke helt begrep om tid enda kan du si som 4-åring... hehe...

gjør det når det føles riktig

Skrevet

Jeg var så dårlig, at det ville vært helt feil å holde det lenger enn det vi gjorde. Tenkte å vente til uke 12, men fortalte det i uke 9-10.

De er 5 og 7 år (3-åringen skjønner ikke så mye, så han får enda vente litt. Vi har fortalt det, men han forstår det nok ikke:) )

Vi sa at babyen var så liten enda at det kunne hende at den ble syk og forsvant fra magen min. Det syntes de var helt greit, og spurte ikke mer om det, og hver gang de snakket om babyen i begynnelsen, sa de: Hvis babyen ikke blir syk, så......"

Dette skjønte de.

Skrevet

Hei!

Skjønner at dette er et dilemma, men dersom du skulle miste før denne "magiske" grensen, har ikke ungene vondt av å være litt involvert og få høre om dette, og jeg tror de takler det svært bra! Møtte en unge gjennom jobben (barnevernet), og han fortalte at babyen til mamma hadde dødd mens den var bitteliten (SA), og det var greiere at det skjedde når den var liten enn når den var stor... Unger takler som oftest ting greit.

Vi planla å vente, men jeg spydde og spydde, så sønnen vår på 6 konfronterte oss med:"Sist gang du var så kvalm, mamma, da hadde du lillebror i magen!" (6-åringen var da ikke fyllt 3 år, men husket tydeligvis mamma over doskåla..).

Vil ikke lyve til ungene mine, men skjønner jo at noen vil utsette å si det lengst mulig for å være tryggest mulig. Men ungene er jo en del av familien også, da!

Ingen krystallklare råd fra meg, altså, bare litt tenking...

Lykke til, i hvertfall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...