novemberbaby nr 2 på vei :) Skrevet 30. januar 2007 #1 Del Skrevet 30. januar 2007 Hei jenter! Så bra forum! Har fått noen gode tips ang tilbereding av mme, kjekt å høre hvordan andre gjør det på enklest mulig måte. Spesielt når man er på farten. Er ikke bare bare med disse flaskene alltid Jeg har en tendens til å skrive langt, har en følelse av at dette er tilfelle her også, så beklager hvis det blir mye å lese! Her er min historie: Jeg opplevde å få ammeproblemer med lillemann som nå er 2 mnd. Jeg fikk en stor innvendig rift under fødselen og mistet masse blod (nærmere 2 liter), så melka kom ikke igang før litt senere enn vanlig. Dessuten fikk ikke junior til å suge skikkelig, da han ble lagt til så tok han enten ikke tak i det hele tatt og bare skrek av full hals, eller så tok han tak men sovnet hele tiden, han sugde også dårlig pga feil tak og at han styra masse med tungen i ganen osv.. Det å prøve å roe han ned for å legge han til hvis han skrek, fungerte ikke. Han HYLTE, sikkert fordi han var sulten, det var helt forferdelig. Enten skrek han eller så sov han. Ingen mellomting har jeg inntrykk av. Og jeg gikk rundt der og var skikkelig svingstang og svimmel etter narkose og blodtap. Lite søvn og våkennetter med mislykket amming hjalp ikke på akkurat ;-) (jeg fikk to netter med sovetablett og avlastning da, det skal sies. Men det var ikke to netter etter hverandre, så jeg klarte ikke å hente meg inn skikkelig) Det var masse styr og mas med amming på barsel, i begynnelsen fant jeg meg i at alle skulle dra i puppen for jeg ville jo så gjerne få det til...høres sikkert teit ut, men jeg hadde ikke tenkt at ammingen skulle bli et problem, jeg var sikker på at det skulle gå greit så jeg var ikke helt forberedt på at det ble slik det ble. Jeg var på barsel i 5 dager, da var jeg så deprimert og nedbrutt at jeg ikke orket å være der lenger selv om de gjerne ville beholde meg litt til (også pga blodtapet). Alle barnepleierne/jordmødrene hadde ulike råd, og jeg ble jo helt oppgitt når ingen av de fungerte. Prøvde alt, med og uten brystskjold, brystformere, lure han med en pipette med vann/mme, ulike stillinger...++ Har ikke tall på hvor mange motstridende råd jeg fikk, eller hvor mange ulike personer som prøvde å putte han på puppen (det startet allerede på postoperativen) Veide han et par ganger før og etter amming, han hadde gått opp 5 gram den ene gangen, og 14 den andre - og da følte jeg han fikk det fint til i forhold til før! Så det var en nedtur. Han var veldig misfornøyd og virkelig hylte, såklart var han sulten stakkars..uff. Når jeg tenker på det nå får jeg helt vondt.. De ga han tillegg da, så han skulle få i seg mat. Fikk låne pumpe på sykehuset, satt der i nesten 10 min før det kom noen få dråper...Puppene mine var i tillegg så såre og vonde at jeg gruet meg til ammeforsøkene...ble bare stress. Men jeg ville jo ikke gi opp heller... Dagen jeg dro hjem så dro sambo og kjøpte pumpe med tilbehør og mme, mens jeg pakket sakene - da bare måtte jeg hjem. Oppfattet det som et enormt press på å få det til. De prøvde jo å oppmuntre meg med at det kom til å gå, han hadde bare ikke skjønt det helt enda. Men jeg ville heller fortsette å prøve hjemme og gjøre det på min måte enn å ha alle de hengende over meg. Fortsatte å prøve hjemme, men det gikk ikke bra, og jeg var jo redd for at han ikke fikk i seg nok. Hadde fått time på amme-poliklinikken, men der var det igrunn ingen hjelp og få, de sa jeg hadde prøvd alt og bare måtte fortsette å prøve. "En som hadde samme problem, fortsatte å prøve og pumpet seg, og da han var 3 mnd fullammet hun!" Jaha! Jeg var enda ikke villig til å gi opp, så jeg pumpet i vei. Såre brystvorter gjorde at jeg gruet for å amme og dermed prøvde sjeldnere. Pumpet og ga flaske, ingen problemer for han å ta flaska heldigvis. Men hadde ikke nok melk selv om jeg pumpet relativt ofte, for jeg pumpet ikke ofte nok tipper jeg. Han spiste jo hele tiden Måtte supplere med mme. Målet mitt var i begynnelsen å komme i forkant med pumpinga, slik at jeg hadde mm i kjøleskapet å gi når han var sulten, men han var veldig sulten, så det gikk ikke. Orket ikke å pumpe så ofte etterhvert heller. Pumper fremdeles, nå kun to ganger om dagen, da blir det som regel nok til ett måltid (160 ml el.l). Jeg prøver fortsatt fremdeles å amme iblant, han har blitt mye flinkere, men jeg vet fremdeles ikke hvor mye han egentlig får i seg - men han svelger og suger mye mer intensivt enn før så jeg tror han har fått dreisen på det. Har til og med rapet, da ble jeg litt imponert! ;-) Det gjør heller ikke like vondt som før, selv om min sporadiske amming ikke har ført til full herding enda. Han har en tendens til å sovne ved puppen, slippe hele greia, eller iblant bruke den som smokk med ueffektiv suging. Han har også en uvane, han tar hodet bakover og drar seg utover på puppen slik at bare selve vorten er i munnen, da må jeg ta han av og sette han på igjen. Og det er litt slitsomt når det skjer flere ganger. Hvis du har orket å lese så langt - gratulerer! Det som er nå er at jeg står overfor et lite dilemma. Skal jeg forsøke å få opp produksjonen igjen for å fullamme, eller skal jeg droppe hele pumpinga og bare gi mme? Jeg prøver å være realistisk og klarer vel ikke helt å se meg gjennomføre første forslag, men... dette med at amming er best sitter vel så dypt i meg at det fører til dårlig samvittighet å gi det opp hvis man føler man ikke har prøvd "alt". Jeg føler jeg har prøvd alt jeg vet om, men at jeg kunne ha prøvd enda hardere. Hovedgrunnen til at jeg prøvde mindre og mindre var mine vonde bryster, rett og slett. Kviet meg til å legge han til. Er som sagt fremdeles vondt, stikker og blir sårt, men dog levelig. Har vel hatt to amminger nå i det siste som ikke har vært vonde. Helt utrolig. Hadde det bare vært sånn hele tiden så... Hvor mye forskjell utgjør egentlig ett måltid mm om dagen? Hs hadde selv pumpet litt med sitt barn, og hun sa hun hatet det, jeg fikk full støtte derfra på å slutte å pumpe hvis jeg ville det. Nå har jeg blitt så vant til det da...var mest styr i begynnelsen. men det er jo litt ugreit f.eks hvis man skal bort osv., derfor jeg har trappet ned. Er det noe poeng å fortsette å gi litt mm om dagen eller skal jeg bare kutte helt? Syns også det er så lite info om mme, burde vært mer. Hva ville dere gjort i min situasjon? Syns jo ammingen har blitt litt kos og da, selv om jeg ikke prøver noe særlig ofte. Føler vel at jeg ikke har gitt alt for å få det til, så jeg lurer litt på hva jeg skal gjøre...kunne jo hende jeg fikk det til liksom...sukk. Vi er vel født med dårlig samvittighet Jaja, det var mye på en gang her, nå skal jeg legge meg. Håper på masse svar *S* hilsen meg Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8020023-her-f%C3%B8lte-jeg-meg-hjemme/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
j84 <3 2 nydelige prinsesser<3 Skrevet 31. januar 2007 #2 Del Skrevet 31. januar 2007 Heisann Lille M Koslig at du føler deg hjemme her, er ikke så lenge siden jeg også fant veien inn hit for å få råd/trøst og meninger;) hm tja for å gjøre en lang historie kort så, klarte ikke min snuppe å suge effektivt av puppen heller, det klarte vi bare i to dager på sykehuset, når vi kom hjem gikk d ikke i d hele tatt, rådførte meg med "amme politiet" på sykehuset, der fikk vi streng beskjed om å ikke kjøpe flaske,måtte da heller koppmate evt med skje.. hmm for at hu ikke skulle bli sugeforvirra... nei nei jeg og sambo kjøpte flaske og pumpe, pumpa masse og snuppa ble endelig mett og fornøyd... meen etterhvert ble snuppa mere våken og jeg hadde ikke tid til å sitte i tre kvart flere ganger om dagen, tenkte jo også sånn som deg at jeg ville prøve å v ære på forskudd med mm å ha i kjøleskapet, mn d gikk ikke da snuppa plutselig ville spise mere enn jeg klarte pumpe ut... mm ble sakte men sikkert erstattet med mme. nå får hun bare mme å hu er mett og fornøyd og har en mamma som ikke er stressest/sliten pga pumpe styre men iallefall poenget mitt er, du holder på med pumping så lenge du gidder og føler du har overskudd, ikke gjør d om du føler press og at d bare blir slit (d følte jeg, og den utrolig dårlige samvittigheta man får!!) mm er jo så klart , som alle vet det beste, det tenkte jo jeg hele tiden også, og i min fam har vi endel allergi og astma, det kvernet også i hodet mitt i de dagene hvor jeg vurderte å slutte med pumping... men men tenkte jeg, mamma fullammet meg og jeg er da propp full med eksem og astma (iallefall når jeg var liten) så tror ikke den vidundelige mm har SÅ mye å si der,,, hmm eller?? veit jo ikke da,, hehe har en tendens til å skrive litt langt og rotete jeg også, men håper du får litt sammenheng av dette og ikke bare blir mere forvirret;) hovedpoenget mitt er: kos deg med amming evt pumping, så lenge d føles greit for deg ! Lillegutt kommer nok helt sikkert til å klare seg helt fint bare på mme også, maaange av folkene her som er oppvokst på mme som har d kjempe fint:) bare pass på i forhold til fordøyelsen hans, snuppa mi ble iallefall litt tregere i magen av kunn mme, men malt i flaskene gjør susen her hos oss... hehe håper du ikke bare ble mere forvirret og frustrert av mitt "prøve å være støttende og dele erfaringer uten å forvirre" innlegg si hvordan det går videre da:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8020023-her-f%C3%B8lte-jeg-meg-hjemme/#findComment-8022629 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bølle&Frøet Skrevet 31. januar 2007 #3 Del Skrevet 31. januar 2007 Jeg var også et "offer" av ammepresset! Tiden på sykehuset var helt grusom. Jeg var der i 6 dager, og hadde helst lyst til å ta babyen under armen og bare stikke av. Jeg stresset med pumping, fikk akupunktur og nesespray for å få opp melken. Samtidig hadde jeg en gutt som ikke ville ta pupp. Jeg holdt ut i en god mnd, før jeg la pumpen vekk. Ble bare frustrert av det. Jeg fikk toppen 50ml pr dag. Jeg er glad for at jeg gjorde det, selv om jeg virkelig hadde lyst å gi gutten mim mm. Jeg prioriterer heller å slappe av og kose meg med gutten. Etter at vi har gått over til bare mme, slapper vi begge av med måltidene. Han er en kjempe blid og frisk gutt.. Hvis du synes det er greit å pumpe deg hver dag, synes jeg at det er kjempe flott! Gjør det som du selv synes er riktig. Men jeg synes ikke at man må amme for en hver pris. Man skal ha det godt med seg selv også! lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8020023-her-f%C3%B8lte-jeg-meg-hjemme/#findComment-8024223 Del på andre sider Flere delingsvalg…
novemberbaby nr 2 på vei :) Skrevet 31. januar 2007 Forfatter #4 Del Skrevet 31. januar 2007 Hei, og tusen takk for svar! Bra det ikke bare er meg som skriver langt ;-) På sykehuset fikk junior også mm på kopp i begynnelsen for ikke å bli sugeforvirret, men etterhvert fikk han på flaske fordi en av pleierne sa at mange nå mente at flaskesmokken faktisk kunne hjelpe for å få de til å suge bedre på puppen. Er så mange ulike meninger om alt! Men heldigvis tok han flaska lett så det ikke ble noe problem å fortsette å mate han hjemme. Jeg tror det er lett å bli litt passiv og oppgitt når man er førstegang og har ammeproblemer, har man vært igjennom det før kan man jo selv bestemme hvordan man vil gjøre ting. Om babyen skal få flaske eller ikke, om h*n skal få smokk allerede på sykehuset osv. Når man er helt grønn så hører man jo på alle råd. Vi begynte ikke med smokk før han var iallfall 2 uker gammel, det var tøft i begynnelsen når han bare skrek, men jeg hadde jo skjønt at smokk så tidlig, det er ikke bra hvis man skal få til ammingen! Men jeg kjøpte og etter det ble ting lettere med mindre skriking. Føler meg iallfall mer rustet foran nestemann etter dette Prøvde å amme nå ista, det gikk fint i begynnelsen, men etter en kort stund så begynte han å suge i søvne hehe. Han har en tendens til å bli kjempetrøtt ved puppen, han sovner hver gang før eller senere. Blir ikke akkurat effektiv suging av det Nytter ikke å vekke han heller. Så skikkelig amming kan jeg droppe tanken på, bare å innse det ja. Så får jeg som du sier, se hvor lenge jeg orker å pumpe meg og evt koseamme iblant. Vet ikke hvor mye forskjell ett måltid med mm om dagen gjør, men så lenge jeg syns det er ok så kan jeg jo fortsette. Vet jo at mm er best, så litt er vel bedre enn ingenting sånn sett. Angående malt, hvor får jeg kjøpt det, og hvor mye skal man ha i? Jeg har enda ikke prøvd det, men junior har hatt litt varierende fordøyelse, det kan gå en dag uten avføring, så er sikkert lurt med malt for å forhindre at det stopper opp Har et spørsmål til, hvordan stopper man helt med pumping/amming? Nå pumper jeg såpass lite da, men puppene mine blir harde etter noen timer uten pumping, kan jeg bare slutte på dagen eller skal jeg trappe ned litt? Hvor lang tid tar det før all melken er borte fra puppene? Fins vel et annet forum der det er bedre å spørre om slikt kanskje, ammedebatten eller noe.. Forresten kom jeg på enda et spørsmål Dette med å gi tran eller D-vit fra 4 uker, jeg leste et sted her at når man gir mme behøver man ikke det fordi mme'n inneholder dette? (Jeg gir nan) Jeg har ikke visst om det og har gitt D-vit dråper i melka, håper ikke det er skadelig med for mye?! Har ikke gitt dråpene de siste to dagene eller noe fordi jeg ble usikker på om det ble dobbelt opp. Nok et eksempel på lite info om mme egentlig da...man får jo vite så lite. Syns det er dårlig egentlig. Men da er jo dette forumet kjekt å ha De som kan svare på noe av dette, på forhånd takk...! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8020023-her-f%C3%B8lte-jeg-meg-hjemme/#findComment-8024743 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bølle&Frøet Skrevet 31. januar 2007 #5 Del Skrevet 31. januar 2007 Hei. Malt får man kjøpt i alle dagligvarebutikker, står ofte i samme hyllen som vitaminene. Man nå prøve seg frem hvor mye babyen skal ha. Prøv med en spisesje første dagen, så ser du om du må ha mer eller mindre. Jeg vet ikke om NAN melk har omega3, jeg tror ikke det. Men Collett har det i melken. Har ikke så god erfaring med å trappe ned på pumpingen, siden jeg selv hadde så lite melk at brystspreng er et ukjent for meg... Men tror nok at du må trappe ned. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8020023-her-f%C3%B8lte-jeg-meg-hjemme/#findComment-8026258 Del på andre sider Flere delingsvalg…
j84 <3 2 nydelige prinsesser<3 Skrevet 31. januar 2007 #6 Del Skrevet 31. januar 2007 Hei igjen:) nan har ikke omega3 tror jeg... fikk iallefall beskjed om å gi snuppa d-vitamin dråper el tran, vi prøvde tran idag,hehe gikk utrolig bra,snuppa lagde ikke en eneste mine... prøv deg fram med malten, jeg gir ca en halv t-skje i hver flaske (135ml) det funker for snuppa:) hmm hadde ikke sååå mye melk,mn brukte en uke ca på å trappe ned fra 4 pumpinger om dagen til ingen... tror d er lurt for å slippe dn værste brystsprengen:) kan også få noen tabletter av legen din, som stopper melkeproduksjonen... lykke til videre:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8020023-her-f%C3%B8lte-jeg-meg-hjemme/#findComment-8030189 Del på andre sider Flere delingsvalg…
novemberbaby nr 2 på vei :) Skrevet 1. februar 2007 Forfatter #7 Del Skrevet 1. februar 2007 Tusen takk begge to! Det står på nan-pakken at den "nå inneholder langkjedede fettsyrer" eller no sånt, og såvidt jeg vet er vel det tran eller omega-3 som er i tran?? Derfor jeg stusset litt. Mulig jeg er på viddene nå. I tabellen står det at det er D-vitamin i den iallfall, men kanskje det ikke er nok... Vet ikke. Får spørre hs evt. Da skal jeg iallfall ut å kjøpe malt - får prøve meg litt frem med mengden Idag har jeg ikke pumpet meg, bare forsøkt å amme to ganger. Første gangen spiste han litt, men sovnet hele tiden så ble ikke de store mengdene tror jeg. Prøvde til kvelden og, men han var overtrøtt tror jeg, bare styra og skrek og slapp taket så det var bare å gi opp. Brystspreng er faktisk et relativt ukjent fenomen for meg, har jo ikke hatt så veldig mye melk og har vel ikke det nå heller tror jeg, har hatt litt stikninger og harde pupper før, hvis det var lenge siden forrige pumping, men har ikke merket ubehag de siste dagene. Vurderer å pumpe meg nå før jeg legger meg, siden junior ikke har tatt så mye idag. Hadde egentlig tenkt å droppe pumpingen og heller amme litt to ganger om dagen, men å trappe ned fra 2 pumpinger til 1 kan jo være lurt de første dagene, tilfelle... Igjen, takk for innspill - hilsen meg Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8020023-her-f%C3%B8lte-jeg-meg-hjemme/#findComment-8049985 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå