Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei

Hvilken metode de bruker kommer an på hvor moden livmorhalsen er. Hos meg var den ikke moden i det hele tatt, selv om jeg ikke ble satt i gang før tre uker etter termin. De satt inn en stikkpille for å modne livmorhalsen, og riene ville komme etter hvert. Hvis den første ikke virket ville de sette inn en ny. Fikk beskjed om at de kunne sette maks tre. Riene startet så vidt det var etter åtte timer. Alle trodde at jeg måtte ha en kur til, men det slapp jeg.

Er livmorhalsen moden kan de sette i gang fødselen ved å stikke hull på fostervannshinnen eller gi ristimulerende drypp.

Jeg har hatt svangerskapsforgiftning i begge svangerskap. Begge ganger satt i gang.

Første gang ventet legene til en uke før fødsel før igangsetting av fødsel. 2 dager før "datoen", åpnet de livmorhalsen ørlitt for å sette igang modning. Den dagen jeg skulle settes igang, fikk jeg gele satt inn i livmorhalsen. Riene startet ganske raskt. Fødselen ble veldig "teknisk", jeg måtte ligge tilkoblet drypp, som skulle gis for å eventuelt øke riene. Fra gele ble satt tok det 6,5 timer før babyen var ute. Det gikk veldig fint og jeg fikk epidural som ønsket.

Neste fødsel ble satt i gang 3 uker før tiden, denne gangen var livmorhaslen helt moden, ettersom legen hadde også denne gangen "vært inne" og åpnet opp livmorhalsen manuelt, 5 dager før fødedato. Denne gangen var livmorhalsen helt flat og fødselslegen tok vannet manuelt, og riestimulerende drypp ble satt. 3, 5 timer etter igangsetting, var knøttet ute, denne gangen også med epidural.

Så lenge kroppen responderer på midlene som blir brukt for å sette igang fødsel, går det veldig trygt og greit. Jeg hadde kjempefine fødsler med små barn som var enkle å få ut.

• 1 måned senere...

Fikk en modningspille som funka på første forsøk. Vannet gikk ca 8 timer etter jeg fikk pillen, brukte 2 1/2 time på hele fødselen (hadde ikke brukt 1 time engang hadde det ikke vært for at hun satt fast);p!

Men dette kommer ann på hvor moden livmorhalsen er..

• 2 uker senere...

Heia! jeg hadde eklampsi de siste mnd av svangerskapet...var innlagt over 2 uker...jeg var drit lei,å alle legene sa"ja i dag ska vi sette deg på kur",men det tok sin tid... blodtrykket økte,vennsamling i kroppen å masse proteiner i urin(var faktisk så mye en kan ha). pga fare for meg å barnet ble jeg endelig satt i gang 3 uker før termin til min store lettelse!! tabelette settes inn i livmorhalsen,for at det skal modnes

raskere...du skal ligge halvtimen etter så de ikke faller ut,men etter det er det beste å gå...det tok 4 timer mellom hver tabelett hos meg,men formen var kjempebra! fødselen varte 2 t,fra jeg fikk rier til babyen var ute=) det er veldig vanskelig å få legene til å sette i gang,de vil jo helst at alt skal gå naturlig til! jeg fikk ei lita pia 2800,å det er herlig å være mamma... lykke til

• 2 uker senere...

Hei har også hatt pre-eklampsi i mine svangerskap men hvor det første ente med haste sectio pga hellp.

Med andre mann fikk jeg velge mellom sectio å vanlig fødsel-ønsket vanlig denne gangen og ble lagt inn 20 dager før termin. Jeg fikk ikke noe kur pgs mitt høye blodtrykk. Men ble strippet på mandag-våknet tirsdags morgen med kynnere/rier som kom med varighet på 40 sek hvert 15 min frem til midnatt.....1 cm åpning bare mase rier...natten gikk og riene var nede i 5 min...fortsatt 1cm bare mase rier......fikk litt stopp i riene....legene var usikre på hva de skulle gjøre...Jeg ville ha ungen ut og stod ¨på det,så kommet fødsels legen å tok vannet rundt halv 3 på onsdags ettermiddag......Riene kom for fullt......kl. 18 fikk jeg epidural.......Osv.....

Så man kan vel bli satt igang på ulike måter,alt ettersom din egen form.....

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...