Gå til innhold

gutten min kliper.. (samme som skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på to år som går i barnehagen. De siste månedene har det oppstått et problem.. Han kliper de andre barna. Han har lagt dette delvis fra seg hjemme, men i barnehagen får jeg beskjed når jeg henter han at han gjør d ganske ofte, og at de ser på d som et problem.. Situasjonene oppstår når han skal gå inn i en lek med de andre barna og når han blir litt oppspilt.

Han har et godt og velutviklet språk, og gjør seg godt forstått, og han vet veldig godt at det er feil å klipe.. d har vi snakket mange ganger om hjemme. I barnehagen går han i en blandetgruppe, men han faller liksom litt mellom aldersgruppene.. de eldste på tre år, tar han ikke helt med i leken, og de yngste har ikke utviklet språk enda..

Jeg har spurt om hvordan de reagerer på d i barnehagen. De sier de tar han ut av situasjonene og sier fra at d er feil, men jeg føler at han blir litt oversett. Jeg tror at klipingen kan være et forsøk på oppmerksomhet, men dette avblåser de i barnehagen. Jeg er litt opptatt av at probleme som regel ikke ligger hos barnet, men i omgivelsene rundt..

Er det noen som har noe opplevelse av dette? bør jeg bytte barnehage? er d noe annet jeg kan gjøre hjemme?

Blir taknemmelig for all hjelp :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med deg i din teori, nemlig at han fortvilet prøver å få oppmerksomhet - uansett om det er god eller dårlig oppmerksomhet. Det er greit å ta ham ut av situasjonen når han klyper, men da må de foreslå noe annet som han kan gjøre når han kanskje er for liten til å bli med de store barna. Dessuten bør de store barna bli bedt om å ta litt hensyn til ham og ta ham med på ting han også kan gjøre. Jeg synes de bør bli flinkere i barnehagen til å foreslå leker som alle kan være med på innimellom. Det er klart han blir frustrert når han føler seg sånn tilsidesatt, og det tar han ut med klypingen sin. Helt naturlig reaksjon.

Hvis ikke de ansatte i bhg klarer å gjøre noe med dette (ja, jeg mener de har et ansvar her), så bør du kanskje vurdere å bytte til en bhg hvor det er flere i samme aldersgruppe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...