Anonym bruker Skrevet 30. januar 2007 #1 Skrevet 30. januar 2007 Hei Har termin om ikke mange dagene og trenger litt råd fra dere som er ferske mødre. Hvor ofte ammer dere? Skal man amme babyen hver gang den skriker hele døgnet? Har ett sterkt ønske om å komme kjapt inn i en rutine, men skjønner at det ikke alltid er så lett.. Hører om de som ammer hver time, og jeg føler at jeg kommer til å gå ganske lei amming etter kort tid om det skal være slik i mange måneder framover. Noen som kan komme med noen tips til meg? Tusen takk
meg og min lillle sønn Skrevet 30. januar 2007 #2 Skrevet 30. januar 2007 i begynnelsen Må du regne med hyppig amming. Kanskje hver 30 minutt til og med! men da tenker jeg max til ungen er noen dager(og sjeldnere deler av døgnet - når barnet har "natt", som absolutt ikke trenger å være når Du har natt..). I begynnelsen er det lurt å legge han/hun til brystet når den gråter fordi det er veldig vanlig at de går ned i kg i begynnelsen, for å forhidre altfor stor vektnedgang. En "rutine" er så mangt.. men med en baby i hus er det babyen som LAGER rutinene.. Så det beste en kan håpe på er at babyen lager seg rutiner så tidlig som mulig.. hehe
Murmeline Skrevet 30. januar 2007 #3 Skrevet 30. januar 2007 Noen ammer ofte (hver time, annenhver time), andre sjelden(hver tredje/fjerde time). babyer er ulike, noen har god plass i magen, andre liten. Min erfaring er at det er litt vanskelig å forklare en baby om mammas behov for rutiner;) Min greie har vært å tilby puppen ganske ofte, hun sier i fra hva hun vil. Klart man blir lei amming innimellom, men det er mye kos med det også Hvis du vil sette deg mer inn i hvordan mammaene har det, sjekk ammeforumet her på dib. Der kan du få masse tips og erfaringer ved å lese litt:)
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2007 #4 Skrevet 30. januar 2007 tusen takk for tipsene, skal sjekke ammeforumet:)
Kjerringhelvetet <3 Skrevet 30. januar 2007 #5 Skrevet 30. januar 2007 Du ammer så ofte ungen din vil ha mat. I begynnelsen er det ofte amming.Kanskje hver time, kanskje hver halvtime, kanskje hver 4.time. Umulig å si. VIktig å følge barnet, for det er barnet som regulerer hvor mye melk mammaen får. Masse amming resulterer som oftest i at produksjonen øker til det nivået barnet trenger. Genialt opplegg. Du lærer etter hvert å kjenne igjen på gråten om det er mat eller noe annet som er aktuelt.
Gjest Skrevet 30. januar 2007 #6 Skrevet 30. januar 2007 Jeg ammet annen hver time ganske lenge.... Du blir litt lei ja, men sånn er det nok bare! hehe..... =) Det er jo kjempe kos også da...... Du må ha masse lykke til med fødselen og tiden etterpå!
Aga:-) Skrevet 30. januar 2007 #7 Skrevet 30. januar 2007 Er dette din første baby? Hvis det er det, så skal jeg love deg at du ikke blir lei av amming med det første. Når de er helt nyfødte, vil de gjerne ha mat hele tiden. Ikke fordi de nødvendigvis er så sultne, selv om de fort blir det pga små magesekker, men fordi selve ammesituasjonen er en trygg havn for dem i en ellers forvirrende og meget merkelig verden for dem. Når de ligger ved brystet, blir alt rolig, mørkt, varmt og det lukter himmelsk. Det er det aller, aller, aller beste stedet for små babyer:-) Jeg har tre barn, og har ammet dem alle sammen akkurat når de har måttet ønske det. I begynnelsen er det veldig ofte. Etter en stund, kanskje 4 mnd, har de gjerne ventet mellom 3-4 timer mellom hvert måltid, og det er jo slik som vi også har det. Det er vidunderlig vakkert å amme sitt barn. Jeg stresset masse med det før jeg fikk mitt første barn, men nå yenker jeg at det er noe av det fineste jeg har vært med om. Husk en ting: Riktig ammestilling! Få personalet på barsel til å vise deg hvordan, hvis det da ikke går av seg selv som det gjør for mange. Lykke til!!!
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2007 #8 Skrevet 30. januar 2007 Jeg anbefaler på det sterkeste selvregulert amming, dvs at du ammer hver gang det virker som om babyen vil ha. På den måten har du størst sjanse for å få en tilfreds baby som legger godt på seg og som trives. Amming hver tredje time kan nok være altfor sjelden de første ukene. Se gjerne på www.ammehjelpen.no for masse nyytig info om amming! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå