Anonym bruker Skrevet 30. januar 2007 #1 Skrevet 30. januar 2007 Jeg er bare litt nyskjerrig siden jeg ikke har fått babyen enda... Hvordan er dagene deres? Hva gjør dere? Har dere en ca tidsplan dere kan dele med meg? Ville blirr veldig takknemmelig:-) Hilsen en som vil forberede seg litt mentalt:-)
Murmeline Skrevet 30. januar 2007 #2 Skrevet 30. januar 2007 I begynnelsen var det stort sett mat hver tredje time, døgnet rundt, kunne gå litt lenger hvis vi trillet tur. Mitt tips: ta livet med ro og kos deg, følg rytmen til babyen:) Hvis jeg fikk satt på et par klesvask og ryddet litt på kjøkkenet var jeg ganske fornøyd med det. Ellers flyr tiden med en ny sjef i huset.. Jo, en ting til: sov litt på ettermiddagen, så er du ikke så sliten til kvelden:)
Gjest Skrevet 30. januar 2007 #3 Skrevet 30. januar 2007 Det er jo veldig forskjellig fra baby til baby. Men vår jente sov iallefall lite på dagen, og hvis hun sov så var det på fanget mitt. Det tok noen uker før jeg roet meg ned med dette. Da tok jeg husarbeidet når han kom hjem. Ellers så spiste hun ca hver 2 time. Og hver forberedt på at ikke ammingen alltid går som en har planlagt.Jeg styrte på med brystskjold i mange uker før hun tok brystet. Og et godt råd...ha mme i hus når du kommer fra klinikken. Første natten var jeg sikkert så stresset at melken ikke kom...mye styr. Jenten fikk mme på klinikken og siden hun var så liten, men da med kopp. Nå er hun 6 mnd og vi har gode rutiner med mat hver 3 time. Men liker seg ikke i vognen så vi holder oss masse hjemme. Er også svært skeptisk, så ikke alltid like gøy å gå til noen. Lykke til...kos deg kjempemasse. Den første mnd gikk så altfor fort. Men gøy å se tilbake på bilder over hvor liten hun var.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2007 #4 Skrevet 30. januar 2007 de to første ukene kan du forberede deg på å gå i joggis, ikke få vasket huset (bestill gjerne vaskehjelp, en lillesøster el.l som kan vaske og rydde litt et par ganger i uka i 2 uker.. både du og pappaen blir veldig okkupert av babyen), mat hver 1-2-3 time. Gutten min ville ha mat hver 1 - 1, 5 time i begynnelsen. Han spiste lite og ofte. Ha lettvinte middager i fryseren. ha fryste brød, pålegg, og noe godt (Boller, kringler el.l) i fryseren oxo. Er så greit å kunne kose seg uten for mye styr. Ha alt klart, seng, sengetøy, stellebord osv montert. Ha et par nye joggedresser hjemme, så slipper man å føle seg helt "dass" når du får mye gjester første tiden. HUSK Å LESE OM TIDEN ETTER FØDSELEN OXO tror veldig mange leser myyyye om fødselen (..som egentlig går helt av seg selv!...) Dra ut å handl mat el.l allerede etter noen få dager, hjelper så veldig å se andre mennesker!! Bare snakk om 30-40 minutter hjelper! Blir trist og nedfor av å bare se innsiden av sitt eget hus i lengre tid.. iallefall jeg bare noen tips fra ei som kunne ønske hun var mer forberedt
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2007 #5 Skrevet 30. januar 2007 Den største omveltningen er at man ikke kan sove når man vil lenger, og man får minimalt med tid til seg selv, og lite kjærestetid. Vi satte av en kveld i uka hvor vi koser oss med mat og vin:) man er jo mye mer hjemme, så man må lage det hyggelig! Venn babyen til flaske så du har mulighet til å dra bort innimellom!Men det er masse kos og glede!!! Og alt går seg til etterhvert, man må bare legge om hele livsstilen sin, og det skjer jo ganske naturlig med en ny person inni bildet, som trenger deg døgnet rundt:) Vi går lang tur midt på dagen, og da sover hun masse. Hun er 6 mnd. Mat ca 4-5 g om dagen nå, men før var det hver 3.time, hun har sovet på natten ganske lenge nå. Man blir dønn forelska, gled deg!
hårsår Skrevet 30. januar 2007 #6 Skrevet 30. januar 2007 Husker godt den første tiden....... Dusjet 2-4 ganger til dagen pga renselsen. Det var et kav uten like, for jeg var redd for at jenta skulle våkne mens jeg var i dusjen. Hver minste ting jeg gjorde var anstrengelse- dvs jeg svettet av hver minste ting. En er veldig støl i magen etterpå, og det avtar ca 8 uker etterpå. Jeg hadde konstant besøk som gikk inn og ut av huset. Det var for meg veldig bra, for de ville holde lillegull og jeg fikk avløsning. De hadde også med seg mat og ryddet. Det føles som du ammer i ett sett. Når du akkurat har ammet, fått opp rapen og fått en halv time for deg selv, er babyen allerede klar for pupp igjen!! Vil etter dette si at først og fremst sitter du bare og nyter ditt lille under! Det er så vanvittig å se dine øyne/nese/munn i det lille mennesket som DU har født fram til verden! Det trengs lang tilvenning før det går opp for deg at du ikke har barnet på lån- he, he! Lykke til med fødselen! - og velkommen hit etterhvert.
Gjest Skrevet 30. januar 2007 #7 Skrevet 30. januar 2007 1) 0- 1 mnd: Kaos.. ingenting stemmer, alt er bare rot.. ingen faste rutiner. ingen dager like. hyppige besøk på helsestasjonen. ;o) 2) 4 mnd: litt bedre.. sover iallefall mer om natten ;o) 3) 10 mnd: dagen består av å: - stelle, spise 4 ganger om dagen - leke med lekene/hunden - lille sove/jeg trene .gå tur stort sett det vi gjør.. hheehe )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå