Gå til innhold

6 mnd og pulk er ikke bra - stemmer dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som vet? Skal på fjellet, hun er 6 mnd. Noen som sier at dette ikke er bra for henne. Hva synes dere?-erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror jeg ville vært forsiktig med å ta med ungen min i pulk før hun er såpass stor at hun kan si fra om hun blir kald. Men det er fullt mulig det er greit å gjøre det tidligere, dette var bare det første som slo meg.

Skrevet

det kommer veldig an på hvor kaldt det er...det er iallefall ikke lurt å gå lange turer hvis det er veldig kaldt ute.. lurt å ha mye ull på...og sjekk babyen heletiden...

Skrevet

kommer jo til å kjenne på henne ofte. Jeg fikk beskjed om å ikke bruke det pga homping og risting, og at dette ikke var bra for ryggen...

Skrevet

Hvem har du spurt, da? Ta en telefon til helsestasjonen, hvis du synes de er bra å snakke med. :)

Skrevet

Hei

Søsteren min spurte om dette ved kjøp av pulk. Han som solgte henne denne på sporten sa at de hadde fått beskjed fra levrandør om at barnet skal/bør være over 6 mnd.

Selvom de ligger godt pakket inn og ikke fryser ville jeg nok ikke lagt ut på den lengste turen.

Med hennes sønn gikk det veldig bra, men turen de gikk på var slik at de fikk prøvd skiene og ikke mange timene-.

Lykke til

Skrevet

Jeg har hørt at d går an å prøve pulken litt fra de er 6 mnd. Men viktig å ha noe som isolerer å legge de på + passe godt på at de har d godt og varmt. Vi tenkte å kjøpe pulk til påske, men d blir kun noen korte turer

Skrevet

eh.....ikke mange timene? 2-3 timer i kuldegrader er sikkert leeeeenge nok og vel så det. 1/2 time høres bedre ut

Skrevet

Fra 6 måneder, har jeg hørt. Men man skal være veldig nøye med isolasjon og påkledning, og se til dem OFTE!

Dodge: Når de er store nok til å si ifra at de er kalde, tror jeg at de er store nok til å gå på ski selv! :-)

Skrevet

Barnet bør være 6 mnd eller mer. Ved bruk av sunn fornuft kan dere nok ta henne med. Vi har tatt ut den svarte plata i ryggen slik at hun kan ligge flatt. Isopor i bunnen av pulken og så hadde vi en voksipose oppi der mest som ekstra isolasjon. Barnet lå i dunpose oppi det igjen - vi knyttet ikke voksien helt igjen men bygget opp rundt kantene så det ble lunt. Hadde på tre lag med ull og skjermen helt ned. Gikk ikke noe fort - de er jo m.a. redde for at barnet skal riste. Viktig å være obs på overoppheting.

Da vi gikk var det ca 5 minusgrader og ikke vind. Jeg hadde uansett ikke gått i vind, men kunne tålt et par-tre kuldegtrader til.

Vår tur var ikke lenger enn at storesøster på tre år kunne gå selv så det sier seg selv at det ikke var lange biten.

Når vi gjorde det slik ser ikke jeg forskjellen på å ha barnet i vogn.

Frisk luft er bra for alle og det er viktig å lære seg å ha det bra ute.

Skrevet

Vi hadde lillemor i pulken da hun var 5 mnd gammel. Hun lå da og sov i ca 2 timer. Hun er nå 7 mnd og vi tar korte turer med pulk når det ikke er altfor kaldt. I pulken har vi et tykt liggeunderlag, lammeskinn og voksiposen. Så kler jeg henne i ull og fleece og ei god og vindtett lue. Hun elsker å ligge i pulken og sovner allerede før vi har startet med turen. De vil jo si ifra hvis de fryser og det er jo bare å stoppe og kjenne på dem med jevne mellomrom.

Skrevet

man skal ikke ta babyer i pulk før de er over 6 mnd pga faren for forfrysninger og hjernerystelse når de er så små.

Skrevet

Et lite barn klarer ikke si ifra om de fryser...

Skrevet

Jeg hørte med en som solgte pulk Min sønn er 6 mnd og han sa at jeg burde vente til neste vinter fordi det er mange barn som blir (sjøsyke) når de ligger i pulken og kaster opp og kveles av sitt eget oppkasthan sa barnet måtte være minst 9mnd og sitte støtt selv

Skrevet

Skal være minst 6 mnd. Jeg har junibarn, fysiot. anbefalte oss å vente til neste år..... det klarer vi fint. Vet dessverre om ett barn som døde i pulken. Tragisk.

Skrevet

Røde Kors anbefaler å vente til barnet er 6 mnd så det burde jo være greit da........

Kommer selvfølgelig ann på vær, vind, hvor lenge, humpler ikke humpler osv.

Gutten vår var i pulk første gang når han var 14 mnd...........

Han sovnet etter ca 1 min hehe..........

Skrevet

Junior var m i pulk hele påsken da han var 6 mnd. Da snakker vi om turer på ca 1 time hver vei, med et par timer ute i friluft "på midten". Han storkoste seg og var så god og varm så. På helsestasjonen vår sa de at de anbefalte at barnet måtte være 6 mnd pga at før den tid får de lettere hjernerystelse dersom det humper.... Ellers kan ikke jeg heller se noen forskjell på det og det å ligge i en vogn.

Lillesnuppa fikk jomfruturen sin idag på ca to timer og hun er 5 mnd. Hun lå i saueskinnspose med et ekstra saueskinn under seg og teppe på toppen. Varm og god og svært fornøyd etter en god sove-tur for hennes del og en flott skitur for oss andres del:-)

Så "go for it" du, spør du meg:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...