Gå til innhold

Hvordan synes dere svangerskapskvalme skiller seg fra vanlig kvalme?

Anbefalte innlegg

Er førstegangs gravid og har så smått begynt å merke kvalmen, men det er ikke helt hva jeg vanligvis forbinder med kvalme heller... Det minner mest av alt om den "kvalmen" man kan få når man blir grusomt brå-sulten. Kvalm-sulten liksom, om noen har hatt slik før. Ikke kaste-opp-kvalm, for det hjelper jo å spise. Det gjør det jo IKKE med omgangssykekvalme, da er mat det siste man har lyst på.

Men hos de som har sterk svangerskapskvalme arter kvalmen seg kanskje mer som omgangssykekvalme? Hører jo om folk som ikke får i seg mat...

Hvordan synes dere svangerskapskvalmen skiller seg fra vanlig kvalme?

Fortsetter under...

Hei!

Syns du beskriver min kvalme veldig godt. Har ikke lyst til å brekke meg, er bare ubehagelig i magen. Blir mye verre av å gå sulten i alle fall!

Mamma var veldig dårlig i sine svangerskap, såpass at hun måtte ligge på sykehus 6 uker for å få intravenøs næring... Men det var først fra uke 8-9, jeg er i uke 6 nå. Kan jo hende det blir verre etterhvert for meg (håper ikke!). Sukk, rart dette her.

Jeg kan ikke si jeg kjenner meg igjen i den beskrivelsen du gir. Var ekstremt kvalm og kasta op mye med første gutten min. Syns egentlig at den største forskjellen på omgangssyke og sv.skaps kvalme var at jeg kasta opp uten at det plegde meg så mye liksom. Høres sikkert litt merkelig ut, men jeg er helt lost hvis jeg har omgangssyke, og dette var ikke sånn i det hele tatt. Sleit med lukt av mat. Grilla kylling i ferskvaredisken, kjøleskapslukt, åpne brødboksen o.l. Er nå i 6. uke og ikke vært kvalm mer enn 2-3 ganger og da var jeg på nattevakt. Forrige gang starta jeg å kaste opp på 4+ 2...

Tror nok at det er veldig forskjellig da. Hører at noen blir bedre av å spise, så kanskje du er sånn kvalm...?

Lykke til!

ikke enig i så mye av dette. Man har sjelden feber under spysyken...... Svangerskapskvalmen min var akkurat som ved spysyke, fyllesyke og all annen kvalme. De som påstår at de har veldigsultenkvalme; vet ikke hva svangerskapskvalme er.....sorry....

Jeg har ikke hatt noe kvalme i de to første graviditetene mine, men nå i dag ( 6 uker på vei ) så har jeg vært kvalm, føles mer som bilsyk/sjøsyk følelse synes jeg, uff ikke godt nei. I tillegg til hodepine og slapp kropp. Nei vi får håpe d holdt med denne dagen ja...

Annonse

Synes du beskriver det veldig bra jeg, akkurat samme som for meg. Det er som man vanligvis føler seg før man liksom kommer til oppkast-stadie (når man ikke er gravid), man kjenner at man er uggen og uvel,- men kommer ikke til oppkastet.... Gudskjelov kan man vel si?;)

Jeg er nå 12/13 uker på vei, og formen er betraktelig bedre:) Lykke til på ferden videre!

Jeg vil nå tørre å påstå at dette kan oppleves forskjellig for alle! Man kan ikke si at noen ikke har svangerskapskvalme fordi det ikke er på samme måte som en selv har det.

Personlig kjenner jeg meg igjen i mye som blir skrevet her. Men det varierer veldig hva som utløser det. Om det er lukter, noe jeg har spist eller ikke spist.

Noe jeg opplever som veldig forskjellig fra omgangssyken, er at når jeg har kasta opp nå føler jeg meg skikkelig pigg, mens når jeg har omgangssyken blir jeg skikklig uttafor og besvimer gjerne mens jeg kaster opp... :S Og det gjør jeg heldigvis ikke nå, for da måtte jeg ha fått meg barnevakt!

Jeg føler meg fyllesyk, bilsyk og båtsyk på engang!!!=(

Så kommer det som oftes i bølger gjennom HELE dagen....det som hjelper mest er faktisk å sitte eller ligge helt i ro! Bare det å gå på do kan gjøre meg kjempe kvalm.....og så reagerer jeg ekstremt på lukt....lukta av hunden er helt forferdelig, ånden til samboer kan være fæl, mat lukt er huff osv....

Håper det går over snart!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...