Gå til innhold

Fødselsforberedende kurs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette verdt å gå på? Skjønner ikke hva man lærer der som man ikke kan finne ut ellers. Er jo ganske dyrt med sånt kurs.. Men jeg er føstegangs og jordmor maser om jeg skal være med..så kanskje det er fornuftig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri gått på d, og har ikke savnet d heller.

Har født to stk uten problemer av den grunn :)

Kommer ikke til å gjøre det denne gangen heller...

Skrevet

Dytter.

Ingen som har vært på det som anbefaler det?

Skrevet

Vi bor i USA, og jeg har inntrykk av at disse kursene her gaar over lengre tid enn i Norge. Vi kommer definitivt til aa melde oss paa, men vet ikke helt hvilken "metode" vi vil laere oss ennaa. Valget staar mellom Lamaze (som gaar over 6 kvelder) og Bradley (som gaar over 12 kvelder) teknikkene. Begge kursene fokuserer mye paa pusteteknikk, stillinger, og gir ektefelle eller "coach" trening i hvordan massere og veilede gjennom en foedsel. Bradley kurset gaar mer i dybden enn Lamaze--der er det ogsaa mye om kosthold og man laerer mange treningsteknikker som forbereder kroppen paa foedsel.

Det er sikkert ikke noedvendig, men her er det liksom "tingen" aa gjoere. Vi foeler oss saapass usikre paa foedselen (er foerstegangsfoedende) og vil gjerne stille spoersmaal til en konkret person i stedet for aa lese oss til forskjellig informasjon. Men hver sin smak--kvinner har jo klart seg i alle aar uten slike kurs, da. Men vi melder oss i hvertfall paa.

Skrevet

Takk for svar! Kansje det er vel så viktig for mannen å være på et slikt kurs ja, sånn at han også blir mer forberedt.. Pusteteknikker er vel heller ikke å forakte å lære.. Hmm..skal tygge litt mer på det.. :-)

Skrevet

jeg og typen skal på kurs både på sykehuset og helsestasjon... gleder oss... synes det er en fin ting å gjøre sammen, å møte andre gravide som man kan dele erfaringer med!! meld deg på. det er jo gratis på helsestasjon og det er inkludert parsamtaler:)

Skrevet

Vi var begge to med på fødselsforberedende kurs da vi skulle ha første mann. Vi syntes det var et veldig bra kurs som gikk over 2-3 kvelder. Dette kurset ble holdt på sykehuset og som en del av kurset fikk vi omvisning på fødestuen og en forklaring på det utstyret som fantes der.

Fikk en gjennomgang om hvordan fødselen kom til å forløpe seg, de forskjellige fasene, bruk av smertestillende og pusteteknikker.

Kan anbefale det, vi følte oss tryggere på det vi skulle gjennom og hvor vi skulle hen i tilfellet fødselen startet på natten.

Lykke til med valget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...