Gå til innhold

Han vil absolutt ikke ha middag:-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare min som er sånn? Han er 15 mnd og vi får ikke i han middag. Av noe slag:-( Han hadde en periode som han spiste fiskeboller, men den tida er over gitt. Blir så fortvilet over at han absolutt ikke vil ha. Leser her inne at mange sier barna deres spiser alt fordi de har fått smake mye forskjellig. Hva gjør vi med en som ikke vil smake en gang da?

Noen som har noen lure tips? Vi har prøvd forskjellig typer middag (helt vanlig kosthold), varm/kald, spise selv/bli matet, biter/ikke biter, glass/hjemmelaget...you name it. De få gangene vi får i han litt er det etter at han har spist seg mett på brødskive først. Men da tar han bare en bit eller to før han ikke vil ha mer. Har prøvd å gi han litt brødmat sånn at verste sulten er stillet, men nei. Maks en bit, hvis noe i det hele tatt.

Han har forresten bestandig vært sånn, og nekter all mat så fort det er noe som plager han.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

heisann!

jeg har dessverre ingen løsning og komme med. Ville bare fortelle at dere ikke er alene :) Jenta mi på 17 mnd er også veldig vanskelig å få til å spise middag. Hun spiser bare hvis det er pølser eller pannekaker med syltetøy.

Så er det noen som har noen gode tips så mottas de med takk, selvom jeg vel tror som deg Livmor at vi har prøvd det meste :)

Skrevet

Godt å høre det er flere da:-) Er kanskje ikke verdens største problem, men ganske fortvilende alikevel.

Pølse kan han faktisk ta et par biter av (uten lompe og annet tilbehør så klart), men han får så vondt i magen at det får han ikke noe særlig av. Vil jo så klart ikke at han skal spise masse pølser da, så sånn sett er det jo greit;-) Pannekaker vil han ikke ha. Skulle liksom være en sikker vinner, men nei da.

Skrevet

Her er det også slik...eller, hun spiser pizza og pannekaker og litt risgrøt og spaghetti (uten noe til såklart).

Før spiste hun alt, men det siste halve året har det vært full stopp. Ellers går det i grøt og brød med skinkeost...og frukt da. Ellers vil hun ikke ha noe pålegg.

Skrevet

Ja vi sliter vi også, men her er det ikke helt stopp loenger heldigvis.

Beste er nok å slutte å tilby de middag noen uker. Gi en brødskive når dere spiser middag. Etterhvert kan dere sette en bolle med f.eks makkaroni eller stekt og rensket rød fisk eller fiskekaker såvidt innenfor barnets rekkevidde. Som regel er de så nysgjerrige at de utforsker maten etterhvert. Ikke gi han oppmerksomhet, la han studere og kanskje smake "usett". Kan hende det løsner etterhvert når de har glemt at de egentlig ikke vil ha middag og smaker i fred når de er klare for det.

Lykke til :-)

Skrevet

Vi sliter her også..

Går veldig opp og ned - hadde en periode der hun gapet for ALT - absolutt ALT - og så var det stopp..

Hun spiser litt men ikke så mye som jeg tror hun behöver..

Skrevet

Når jeg ser på dette minner det meg om min fetter som har gluten allergi.han nektet og spise. han hadde vondt i magen av nesten alt han fikk i seg. tror jeg ville snakket med en lege kan jo være det.

Skrevet

hvis det lille trolle vi har merker at han spiser potet, da brekker han seg... skal love deg det er håpløst, hehe! huff a meg sier jeg bare... putter hele hånda i munnen for å rote poteten ut igjen! type!!!

Skrevet

Min 13 måneder gamle datter har også FULL middagsnekt.

Veldig rare greier.

For hun har ELSKET middag heilt fra starten. Hjemmelaget middag har vert stor suksess.

Men etter at hun var syk i jula, med feber og slikt, så ble det fulll stopp.

Hver eneste dag koker jeg grønnsaker, og fisk /kjøtt.

Hver eneste dag spiser hun sammen med oss.

Vi gjør det slik:

Hun får 2-3 biter potet-gulerot-brokkoli, evt paprika-agurk og lignende.

Og 2-3 biter pølse-kjøttkake-svinekjøtt-fisk-fiskepinne-kylling og lignende.

Alle disse bitene legges på ett fat, sammen med 3-4 biter brødskive.

Hun får en teskje eller en "kakegaffel" og får rote litt med det.

Hun plukker bevist ut brødskivebitene, og putter IKKE noe av det andre inn i munnen. Så fyller jeg stadig på med brødbiter.

Ergo får hun stort sett i seg 1 brødskive til middag.

MEN;

De siste 3 dagene har det gått litt bedre.

MANGAG: pølse med hjemmelagtet potetstappe....når vi hadde bittelitt ketshup på så puttet hun faktisk inn 2 pølsebiter i munnen. Og litt potetstappe ble med teskjea inn i munnen....HURRA.

TIRSDAG: Pannekake med blåbær, noen få biter gikk inn, HURRA.

ONSDAG: 4 biter fiskepinner gikk inn i munnen, HURRA.

Jo jeg VET at fiskepinner og pølse ikke er bra barnemat, men når ungen ikke spiser må alt prøves.

Vi er beviste på å ikke stresse med det.- Ikke gjøre for mye ut av det.

For å lage styr rundt mat og måltider er ikke bra.

Ungen sulter slett ikke, så det er bare å bruke tid.

Tror vi får lønn for strevet nå som hun så smått begynner å smake noen biter.

Tror vi får lønn for å ikke stresse, ikke mase, bare tilby middag hver dag, og ikke komentere om hun spiser brødbitene eller gulerotbitene.

-Og heller ikke overrose når hun spiser biter med middag.

Slik gjør vi det, og det virker som om det virker......

Iallefall for oss!

Skrevet

Hehe, nå måtte jeg le, for det er akkurat sånn gutten her gjør! Har det sneket seg inn en middagsbit er det livet om å gjøre for å få den ut igjen. Som regel kniper han igjen munnen før skjea kommer inn eller så skyver han den rett ut igjen med tunga, men noen ganger glipper det litt. Og han blir helt forstyrret, stakkar. Ser på meg som om jeg prøver å gi han gift

Jaja, vi får kutte ut middagen et par uker og håpe det gjør susen. Takk for svar alle sammen:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...