Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Legen har akkurat oppdaget at jeg har PCOS og skal gå på metformin frem til neste forsøk. På pakningsvedlegget står det at det ikke skal blandes med alkohol. Har ikke tenkt å rave gatelangs...., men et glass rødvin forekommer jo rett som det er... Noen som vet noe om dette?? Har ikke begynt på tablettene enda

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8015876-metformin-og-alkohol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har selv alltid vært vinmenneske, drakk vin flere ganger i uka helt til jeg begynte på metformin, og siden har jeg ikke hatt noe særlig lyst på. Men tar meg 2 glass i lystig lag for å ikke skille meg ut, og det tåler jeg godt. Men en gang drakk jeg 4 og da var dagen etter ikke noe god nei... så jeg vil anbefale maks 2 ut ifra egen erfaring, men jeg vet om folk som har vært på fylla på metfomin og ikke merket noe.Så alle er forskjellig. Jeg vil ikke anbefale at du blir full da.

Hvorfor skal du bare gå på det frem til forsøk? Jeg skal ta det under forsøk, og spesielt hvis jeg blir gravid da metformin kan forebygge SA...

Vin er å foretrekke, for det er faktsik ikke noe særlig sukker i det. Øl inneholder 38 gram karbohydrater i en liten flaske, mens ett glass rodvin bare er 1,1 gram og hvitvin er 0.9 gram. Sprit inneholder ikke noe sukker i det hele tatt, men siden man skal være forsiktig med alkohol så er det ikke lurt å drikke sprit.

Lykke til da!

Glemte å si: grunnen til forsiktighet med alkohol når man tar metformin er økt melkesyre produksjon, som kan føre til melkesyre forgiftning og det er dødelig blir det ikke behandlet med en gang. Jeg merker godt melkesyren når jeg drikker vin, får vondt i beina...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...