Spinella Skrevet 30. januar 2007 #1 Skrevet 30. januar 2007 Jeg prøver å bli gravid igjen etter å ha mistet, og er helt avhengig av pepsi. Men jeg mener å ha lest et sted at koffein øker sjangsene for å miste ganske mye (ca 30%?) så derfor er jeg kjemperedd for å drikke noe med koffein i slik at jeg mister igjen før jeg engang vet at jeg er gravid. Hvor nøye er dere med å holde dere unna koffein?
liljamin Skrevet 30. januar 2007 #2 Skrevet 30. januar 2007 hei! jeg tenkte faktisk på det samme! Men, i mitt tilfelle er det kaffe. Bør man holde seg unna kaffe? eller er det ok å drikke litt? jeg synes liksom det er kjipt å leve som gravid når man egentlig ikke er det...noen som vet?
kulemage søkes - innvilget! Skrevet 30. januar 2007 #3 Skrevet 30. januar 2007 fant dette en plass her på BIM sidene, en jordmor som har skrevet om hva en kan og ikke kan spise ved graviditet. søk på koffein oppe i søkeruten, så kommer hele artikkelen opp: Kaffe, te og cola Noen næringsmidler inneholder relativt mye koffein. Det gjelder særlig kaffe, te, cola og såkalte energidrikker. Undersøkelser har vist at inntak av store mengder koffein hos gravide kan øke faren for spontanabort. Gravide kan drikke kaffe, te og cola, men ikke mer enn 1 - 2 kopper kaffe per dag, eller 3 - 4 kopper te per dag, eller 1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig drikke per dag. Hver av disse mengdene tilsvarer mellom 100 og 200 mg koffein per dag. Det betyr at gravide som drikker kaffe bør redusere inntaket av te og brus med koffein - og motsatt. Vær også oppmerksom på at såkalte anti-cellulittkremer kan inneholde forholdsvis store mengder koffein som tas opp i kroppen. En innsmøring av halve hudoverflaten kan tilsvare 100 mg koffein. Ved bruk av slik hudkrem bør derfor inntaket av kaffe, te og cola reduseres.
Gjest Skrevet 30. januar 2007 #4 Skrevet 30. januar 2007 Skjønner at du er redd for å miste igjen, men kan ikke TENKE meg at en liter pepsi eller to skal være utslagsgivende. Se tråden hvor hun som har fått råd fra apoteket ang antibiotika har fått grønt lys. Som de sa til henne, det tar jo en del uker før fosteret "får" noe fra mamman sin Tror det er mange på denne siden som bekymrer seg unødig over bagateller, noe som lett kan gjøre prøvetiden så mye tyngre enn den trenger å være...
Spinella Skrevet 30. januar 2007 Forfatter #5 Skrevet 30. januar 2007 Ja, det har jeg også lest. Men hvis inntak av koffein øker sjangsen for SA, vil jeg jo ikke drikke så mye som en lite cola, eller pesi eller whatever. Men samtidig er det så dumt å gå å passe seg for å drikke koffein når man ikke engang vet om man er gravid. Er det andre som passer seg for å drikke koffein?
kulemage søkes - innvilget! Skrevet 30. januar 2007 #6 Skrevet 30. januar 2007 Nei, jeg tenker også likt, glemte å presiserere det i innlegget mitt. lever livet som jeg pleier mens jeg er prøver, drikker kaffe og cola...de rådene som står her på siden er jo for gravide. Men det er fint å lese hva jordmødrene innpå her skriver, så får en en pekepinn.
Madammen Skrevet 30. januar 2007 #7 Skrevet 30. januar 2007 Har lest av 4 kopper kaffe reduserer fertiliteten med 35 %. Da kan man jo regne ut selv.
2 fine små Skrevet 30. januar 2007 #8 Skrevet 30. januar 2007 Jeg tror generelt at de spirene som har planer om aa klore seg fast, gjoer nettopp det. Jeg tror ogsaa at det generelt er lurt aa vaere sunn og glad, ikke hysterisk og bekymret. Lykke til med fornuftige doser av det du er hekta paa. Kveldshilsen fra Herdet Departementet =o))
lioevr- Verdens lykkeligste Skrevet 30. januar 2007 #9 Skrevet 30. januar 2007 Heia. Jeg har tenkt på det samme.. fra første gang jeg var gravid. var jo stuuup trøtt og drakk masse kaffe. visste ikke om det der da. det endte i en sa for min del... har hatt flere sa etter det, med betydelig mindre mengder koffein.. så vet ikke om det er noen sammenheng. har iallefall sluttet helt med alt som inneholder koffein. spiser 5 om dagen, holder meg til bare sunne gode matvaner, trening osv. nå skal det iallefall uansett ikke stå på om jeg har gjort noe galt med kroppen min. Det med kaffe er valg man må ta selv. det kan nedsette fruktbarheten (på lik linje med røyk) og det kan føre til sa (det kan faktisk røyk og ja) så hva man velger å kjangse på er helt opp til den enkelte,. har man ikke noen medisinske grunnlag for å ha problemer med fertiliteten eller sa, så er det jo bare å leve som normalt. det er uansett anbefalt, kun med små justeringer Lykke til, uansett hva du gjør
*bubbs* Skrevet 31. januar 2007 #10 Skrevet 31. januar 2007 Uansett så er jo ikke brus og kaffe særlig sundt, så kanskje vi bare bør holde oss på matten..? Sunn mamma = sunn baby! (sånn tenker jeg..)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå