Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg går siste året av en fireårig utdanning. I mars blir jeg mamma og jeg skulle gjerne fullført studiene, men tror jeg må se mine begrensninger. Jeg er sammen med barnets far. Noen som vet om jeg da kan få betalt permisjon et år? Synes dette står litt uklart på lånekassens hjemmeside.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8013969-permisjon-fra-studiene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra lånekassen har du krav på 10 måneders fødselsstipend. Dette er det samme som du ellers ville få i stipend og lån.

Jeg er litt usikker på hvilke måneder det går på. Utgangspunktet er vel at du kan bestemme selv når denne skal gå.

Du kan altså be om å få denne fra 3 uker før fødselen (altså februar, og så 10 måneder fram). Den vil da gå ut i desember. Du får ta lån og stipend gjennom sommermånedene.

De eksamenene du skal ta i vår kan du da enten da i høst, mens du har permisjon, eller du må ta ett år permisjon fra studiet.

Vi er begge studenter, men jeg har en del høyere inntekt en kona. Det vi gjør er at jeg formelt har fødselspermisjon fra studiet og jobben. Mottar da både det jeg ellers vil motta fra lånekassen (uten inntektsbegrensninger), og den lønnen jeg ellers ville mottatt.

Kona har tatt 9 uker fra lånekassen som er obligatorisk, og har i tillegg fått engangsstønad.

For å gjøre det på denne måten er det et vilkår at jeg må ha hovedomsorgen for barnet.

Dette fyller vi ved at jeg stort sett er på universitetet 2 timer om dagen på forelesning/seminar, mens resten av tiden er jeg hjemme. Studerer da hjemmefra.

Kona gjør det samme.

Vi deler da på omsorgen og har begge full studieprogresjon. Babyer sover mye i begynnelsen...

Fantastisk å få anledning til å være hjemme for oss begge å kose oss som en familie.

Hei Tromsøstudent!

Det virker som du har peiling på en del ting som jeg lurer på så jeg spør deg...

Er det sånn at du vil motta fødselsstipend uansett om du velger å ta permisjon fra studiene eller ikke?

Hva med sommeren? Kan jeg velge å ta "ferie" fra fødselsstipendet da og så få det igjen fra høsten?

Man får jo utbetalt mer i stipend/lån i januar/august. Kan det da lønne seg å legge disse 10 mnd. med fødselsstipend til disse mnd. fo å få maksimalt utbytte eller vil det bli samme utbetaling uansett?

(Jeg har termin 1. mars. Dersom jeg får fødselsstipend fra februar vil de 10 mnd mine gjelde frem til t.o.m.november. Men dersom jeg tar sommerferie i 2 mnd vil de vare t.o.m. januar. Jeg vil da få denne store utbetalingen både i august og i januar under fødselsstipendtiden. Ikke sant?)

Det ble litt mye her, men jeg håper du kan hjelpe...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...