selfangerkjerringa Skrevet 30. januar 2007 #1 Skrevet 30. januar 2007 ...er en egentlig gjennomsnitts nyfødt baby? Vekt, lengde, hodeomkrets? Har prøvd å lete på bim etter slike ting, men er litt surrete så jeg har ikke funnet noe enda... tips/linker mottas med takk
Smilemia Skrevet 30. januar 2007 #2 Skrevet 30. januar 2007 Ifølge spebarnsboken som forlaget Sandvik sender ut så er en gjennomsnittsjente 3400g og 50cm lang, en gjennomsnittsgutt er 3500g og 51cm lang. Gjennomsnittlig hodeomkrets er visstnok 35cm ifølge samme kilde. Håper det hjalp litt :-) (Ps. Jeg er litt for tidlig her inne ja *smil*)
selfangerkjerringa Skrevet 30. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 30. januar 2007 Tusen takk, miramo Jeg satt egentlig bare og lurte på hvor mye over snittet jenta mi egentlig var. Og hun var jo ganske mye større ser det ut til... 4845g, 54cm og 38,5 rundt hodet. Jeg greide ikke presse henne ut, det endte med ks. Og de visste hun var stor, etter ul dagen før fødselen startet. Skjønner ikke hvorfor det ikke ble tatt mål av det indre bekkenet mitt?
Smilemia Skrevet 30. januar 2007 #4 Skrevet 30. januar 2007 Bare hyggelig ka-ping! Og jeg må virkelig si meg enig med spørsmålet ditt. Det burde absolutt vært tatt mål av deg. Hvilket sykehus fødte du på? Vi hadde dessverre en tragedie i familien der en helt frisk fin jente (lå i seteleie) døde under fødselen mye på grunn av det samme. De fikk ikke hodet ut. Jeg skjønner ikke at de ikke kan gjøre noen ekstra målinger istedet for å ta slike sjanser...Heldigvis gikk det bra med deg og din lille jente. Når var hun født? Håper alt er bra med dere begge nå :-) Smil fra meg
selfangerkjerringa Skrevet 30. januar 2007 Forfatter #5 Skrevet 30. januar 2007 Jeg fødte på St.Olavs Hospital. Jenta er nesten fire uker nå, og det står fint til med både meg og henne Heldigvis så visste de jo at hun var stor, så det ble tatt avgjørelse om ks etter en times pressing. Men jeg syns egentlig det var veldig unødvendig at jeg måtte gjennom nesten hele fødselen, når det egentlig var satt opp ks dagen før, men det ble avlyst pga for lite kapasitet.
Januarjubel! Skrevet 30. januar 2007 #6 Skrevet 30. januar 2007 Jeg har vært til flere vekstestimeringer i løpet av svangerskapet pga. mistanke om smalt bekken. Grunnen til at de kun estimerer barnet og ikke måler bekkenet (med røntgen) er at dette visstnok uansett blir for unøyaktig, og at røntgen kan være svært skadelig for fosteret. Våre fødsler var nok ganske like; jeg presset i ca. 2-3 timer før det ble bestemt ks på min størrelsesmessig helt gjennomsnittelige jente. Har egentlig ikke fått med meg om det var pga bekkenet, men regner med det. Må si ks føltes som lettelse der og da!
SnupsaTupsa Skrevet 30. januar 2007 #7 Skrevet 30. januar 2007 hørt veldig mange forskjellige tall på det snittet der de siste par årene... Det siste jeg så var vel ca 3,5 kg 49,5 cm jenter og 3,7 kg og 50 cm for gutter... Men sett så mye forskjellig som sagt! Jeg hadde også fått målt babyen(e) stor, men de måler visst ikke bekken lenger fikk jeg beskjed om. Min første skulle være 4,7 kg 2 uker før ultermin, og de snakket om oppi 6kg til termin!!! Likevel ville de ikke gjøre noe for å få henne ut! Hun kom en uke senere, og etter en laaang fødsel (ca 40 timer-2timer press) ble det ks, og der kom jenta på 4140, 52 cm og 35 ho. Min andre varierte estimeringene fra 3,8 og rett over 4 kg til termin, og det ble derfor satt ks på termindagen da de mente hun etter det ville være for stor. Hun var 4 kg, men ho var 37, så like greit hun kom nødutgangen (selv om jeg i det lengste håpet hun ville komme av seg selv før terminen).
Januarjubel! Skrevet 31. januar 2007 #8 Skrevet 31. januar 2007 at jeg presset i to-tre timer var vel å ta litt i, at jeg hadde rier og lå i fødsel er vel mer nøyaktig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå