Gå til innhold

Dere som har kjøpt ulltøy fra Nøstebarn :


Bratsj

Anbefalte innlegg

Jeg var ikke klar over at det ikke kunne maskinvaskes før jeg stod i kassa og betalte (kjøpt en hel dress i ullfleece) men betjeningen kunne fortelle at ubehandlet ull ikke kan vaskes i maskin, det er det visst bare behandlet ull som kan.

Jeg kunne godt prøve, på egen risiko - men måtte regne med mye krymp.

Dette er jo kjempedumt, trodde alt ulltøy til barn kunne vaskes, hva gjør jeg hvis han bæsjer igjennom for eks ?

Kan jo ikke håndvaske de sennepsgule flekkene !

Og mat og sånt om kommer på når han blir større ?

 

 

Spørsmålt er derfor : har dere vasket tøyet og hvordan gikk det ??

Krympet det - krymper det hver gang det vaskes, og hvor mye ??

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Bratsj!

 

Jeg vasker alt ulltøy fra Nøstebarn i maskinen på ullprogram som holder 30 grader. - men de sennepsgule flekkene går ikke vekk, det er utrolig kjipt!! Poden bæsjet gjennom den hvite pysjen sin første gangen han brukte den, og den så ikke ut! - og siden den likevel var tilnærmet ødelagt, forsøkte jeg å vaske den på 40 grader, for å se om flekken gikk bort - hvilket den ikke gjorde..

 

Jeg har vasket den pysjen mange ganger etter det, og flekken er blitt mer og mer usynlig.. men kjipt er det likevel.

 

Ang. krymping, så har ikke tøyet krympet i det hele tatt så lenge jeg vasker det på ullprogram. (pysjen krympet ikke på 40 grader ullpr. heller), men jeg har vært uheldig to ganger med to av ullundertrøyene hans; de hadde sneket seg inn i vanlig vask sammen med hvitt tøy og havnet dermed på 60 grader vanlig vaskeprogram og kom ut igjen som dukketøy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar mensana !

Da kan jeg altså prøve ullvask hvis den blir veldig skitten, men får prøve å unngå at han bæsjer mens vi er på tur da ;-)

(kanskje man kan legge en liten bit tisselaken akkurat under stumpen inni dressen ?)

Da vet jeg iallefall at når jeg skal kjøpe pysj derfra (tenkte å kjøpe de også, så smarte og varme) så skal jeg kjøpe brune :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderne vaskemaskiner har ullprogram som er like skånsomt som håndvask, kanskje ennå bedre. Jeg vasker mitt nøstebarntøy i maskin, det går helt fint. Signerer på at det er lurt å unngå hvitt ulltøy, men det gjelder superwash-ull også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vasket i maskin (helt ny vaskemaskin:) og det har gått bra. Hvis det bare er tiss på klærne har jeg skylt de for hånd i lunkent vann. Urin og lanolin ( som er i de klærne) blir såpe, derfor har jeg tenkt at det må holde å skylle det ut. Så også at nøstebarn selger egen flekkfjerner, noen som har prøvd å få bort de gule flekkene med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vasket alt jeg har kjøpt fra nøstebarn i maskinen med milo. Har sparkebukser, pysjer og fleeceulldress fra dem, og alt er kjørt i maskin :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også vasket det i maskina på ullprogram og 40 gr. Har gått helt fint, har ikke krympet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...