Gå til innhold

BH om natta? + Brystpumpe

Anbefalte innlegg

Har dere på ammebh'en hele døgnet, eller sover dere uten? Jeg har hatt den på hele tiden, men ble plutselig litt usikker på om det er "sunt". Burde ikke puppene få lufte seg litt de også liksom? ;D

Noen som har gått til anskaffelse av pumpe? Hvilke merker anbefales? Hva er smart og ikke? Tenkte det kan være greit å få fryst ned noen dråper nå mens produksjonen enda er på topp...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8010607-bh-om-natta-brystpumpe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg prøvde meg uten ammebhen de første nettene, men det var jo verre enn lekkasje hos vannverket, hehe! Jeg måtte bare ha den på, for jeg lakk masse, masse i begynnelsen. Det begynner å stabilisere seg litt nå,så skal prøve uten den snart (men synes det er så pes når jeg plutselig lekker gjennom sengetøyet bare jeg hører en lyd fra gutten vår). Jordmødrene på sykehuset sa jo at man burde lufte puppene så ofte som mulig, så det er nok lurt å la de lufte seg av og til, men det skjer foreløpig ikke om natta her i gården :o)

Jeg har brystpumpe fra Medela (tror den heter Swing). Den er elektrisk, koster ca 1100,- på Alliance apotek. Den er dyr ja, men veldig effektiv, og jeg synes det er greit å slippe å pumpe med manuell pumpe.

Hvis du skal pumpe ofte, bør du kjøpe elektrisk pumpe. Skal du pumpe bare av og til, for å ha litt til pappaen skal gi mat, så holder det med manuell. Elektrisk koster dobbelt så masse, men er mye enklere å bruke. Så du får tenke over behovet ditt, og hva du har råd å spandere på deg.

Jeg kjøpte manuell (avant isis), og den er helt grei for å pumpe av og til. Men nå som jeg må pumpe meg ca hver 3.-4. time i ei uke pga jeg ikke kan amme (pga medisin jeg må ta), blir det for slitsomt med manuell. Så jeg har leid elektrisk på helsestasjonen denne uka.

Både helsestasjoner, babyshop og enkelte andre steder kan man få leid elektrisk, sånn at man kan få tak i det ved spesielle behov, hvis man ikke har elektrisk selv.

Ang. bh om natta.. jeg klarer ikke å sove med bh, så jeg sover med t-skjorte. I natt hadde jeg t-skjorta av når jeg kunne, men måtte ta den på hver gang lillegutt våkna, gråt og ville ha mat, for da begynte det å renne.. Naturen er merkelig, gitt!

Ja, ammebh'en er på hele døgnet (bortsett fra i dusjen hehe). Klarer ikke å gå uten, for da lekker det melk som bare det og mine er store selv når jeg ikke ammer, så det er alt for ubehaglig å ikke ha på ammebh nå.

Jeg har en pumpe fra forrige gang og har en Medela Mini Electric. Pumpen bråker masse, men jeg har problemer med håndleddene mine, så orker ikke en manuell pumpe (lånte det også sist, men måtte fort kjøpe den elektriske). Synes pumpen er veldig fin og effektiv, og bruker morsmelks-poser til oppbevaringen (http://www.mothersbliss.co.uk/shopping/storagebags.asp). Så forresten at Medela har slike oppbevaringsposer for morsmelk på Barnas Hus i dag.

Kan jo da legge til at min pumpe, Medela Swing, ikke bråker noe særlig. Man hører jo at "motordelen" går, for den må jo lage vakum,men det er ikke så veldig sjenerende. Man bruker jo ikke akkurat brystpumpen når man har besøk heller da, hehe, det skulle tatt seg ut :o)

Annonse

Jeg har amme bh'n på hele døgnet, men lar puppene lufte litt etter hver amming før jeg klipser fronten på igjen når jeg er hjemme. Når nattstellet er over og junior endelig sover pleier jeg å smøre inn brystvortene med ullfett (fikk anbefalt dette på Ullevål) og lar de lufte seg skikkelig.

Jeg kjøpte en elektrisk pumpe som jeg ble anbefalt, Medela Swing. Fikk litt brukt for den i begynnelsen da jeg måtte jobbe opp melkeproduksjonen. Men har ikke brukt den så mye i det siste.

Har kjøpt meg amme-bh nå. Før det brukte jeg de nydelige nettingtrusene som vi fikk på barsel, klippet opp skrittet og brukte dem som bh. Behagelig elastiske faktisk. Må ha ammeinnlegg på plass hele døgnet. Nå som melken er virkelig kommet lekker det litt nesten hele tiden.

Jeg fikk låne Medela swing elektrisk pumpe av svigerinne. Brukte den i starten, men har funnet ut at det går nesten raskere å håndpumpe/håndmelke, og mer skånsomt for brystvortene. (Var veldig! sår i starten). Tror ikke jeg gidder investere i manuell pumpe likevel slik jeg hadde tenkt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...