Gå til innhold

Hva skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Jeg driver og grubler på dette med barnehage. For det første syns jeg det er tidlig å måtte begynne å tenke på dette nå, når ikke starten er før i midten av august.. men en frist er vel en frist...

Men jeg lurer på om noen har for/imot-argumenter på privat-, kommunal- eller familiebarnehage??

Har aldri hatt noe med barnehager å gjøre, så jeg er helt blank...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8006105-hva-skal-jeg-velge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er så mye forskjellig av bhg, og vanskelig å gi et generelt råd.

Her i kommunen ville jeg valgt privat barnehage (ikke familiebhg), ikke kommunal. Men det er fordi jeg vet en del negativt om noen av de kommunale her i denne kommunen (er ikke så mange), og her er de også ganske presset på økonomi.

Det lureste du kan gjøre er nok å orientere deg litt om hvilke bhg som er i nærområdet deres. Ring gjerne og avtal et tidspunkt du kan komme på besøk, så får du et visst inntrykk av barnehagen.

Jeg ville valgt en privat barnehage. Der får du ofte litt ekstraservice. De yter ofte mer ettersom de er mye mer avhengig av fornøyde brukere enn en kommunal barnehage som bare durer og går. Har hatt 2 private selv og er kjempefornøyd. Har også gått i kommunal, men det gjør vi ikke igjen. Det er Oslo jeg snakker om nå.

I utgangspunktet vil jeg si at det er mye positivt å si om kommunale barnehager framfor private: de har strengere krav til antall faglærte personale (selv om det er et problem å få ta i førskolelærere om dagen) og de er færre barn pr voksen. Grunnen til dette er at kommunen har strengere regler så sant det ikke gis disp. Mange private barnehager drives for å tjene penger å man tyner derfor antall personale. De kommunale barnehagene har åpent hele året slik at du kan velge når du vil ta ferie, de private har ofte stengt i hele juli, påske og juleferier.

Viktig å merke at noen av de private barnehagene bla fra Kanvas driver non-profitt og har meget gode barnegaher. All overskudd kjøres tilbake til barnehagene.

Ofte er det vel sånn at man ikke får velge i det hele tatt pga plassmangel, men bare må ta den plassen man får.. Hvis man ikke er veldig heldig stilt da og bor i en kommune med over 100% dekning...

Vi har iallefall prøvd både kommunal og privat, og i det store og det hele er det ikke der forskjellen ligger. Den ligger hos personlet og selve opplegget i barnehagen. For uansett privat eller kommunal så har de en pedagogisk plan å følge. Så spørsmålet er hvordan den gjennomføres, og det kommer an på hvordan barnehagen blir drevet, og ikke om den er kommunal eller privat...

Hilsen erfaren barnehage mamma:-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...