Rose -3. troll i 2012 Skrevet 30. januar 2007 #1 Skrevet 30. januar 2007 Er det bare å si ja takk til ks ved setefødsel eller må man prøve vending og vanlig fødsel først! Er bare 29 uker og har god tid, men redselen for å måtte prøve en setefødsel dersom ungen ligger den vei skremmer meg. Vending har jeg lite lyst til å prøve, vet ikke hvorfor men har ikke noe tro på at det kan være bra for ungen. Vet at jeg burde tenke at legen hadde ikke gjort det om det var farlig, men det hjelper meg ikke. SÅ, hvis ungen ligger i seteleie, kan man da si at man ønsker ks og så få det eller er det mye fram og tilbake, før man kan få det?
LillaGumman 07.02.07. Skrevet 30. januar 2007 #2 Skrevet 30. januar 2007 I de fleste tilfeller vil de anbefale å ta røntgen av bekkenet ditt for å se om du har plass til å føde en baby i seteleie. Dersom det ikke er noen andre problemer, så tror jeg de ønsker vaginal fødsel. MEN; tror også dette er en av de grunnene til at mange vil la deg velge selv! (Etter min søsters beskrivelse av setefødsel, er jeg ikke i tvil om hva jeg ville ha gjort.....) Men du har jo god tid enda da!!
marikatte *i ammetåke*;) Skrevet 30. januar 2007 #3 Skrevet 30. januar 2007 du sier etter din søster beskrivelse av setefødsel så er det ikke tvil hva du ville valgt? Si meg, har hun født hodefødsel før da? Kan hende det ville vært like ille for henne...dumt å skremme unødig mener jeg!
LillaGumman 07.02.07. Skrevet 30. januar 2007 #4 Skrevet 30. januar 2007 Hun har forsøkt begge deler....ikke like ille. Dette er mange år siden (17), og det ble et eller annet feil i systemet, så de oppdaget ikke at babyen lå i seteleie før det var for sent med ks og det ble følgelig ikke tatt noe røntgen. Det hele ble hysjet ned etterpå, "jo, det er klart vi visste det osv", men det var ikke noen tvil i min søsters øyne. Har ikke hørt om liknende siden, så det er sikkert helt andre rutiner i dag. Kanksje det var så ille nettopp fordi bekkenet hennes var i minste laget. Sorry, ikke meningen å skremme i det hele tatt, faktisk...Men man blir jo påvirket av ting som har skjedd i egen familie, ikke sant?
marikatte *i ammetåke*;) Skrevet 30. januar 2007 #5 Skrevet 30. januar 2007 Jo, jeg skjønner at du blir påvirket av det, men har arbeidskollega som fødte sønnen på 4500 g i setefødsel, og den fødselen gikk like greit som hodefødselen hun hadde hatt 2 år før, så dumt å skremme.
LillaGumman 07.02.07. Skrevet 30. januar 2007 #6 Skrevet 30. januar 2007 Som sagt, ikke meningen å skremme, men tror kollegaen din er unntaket. Virker som om de fleste som skriver inn her som har vært inne til vending og mislyktes, får tilbud om, og ønsker, ks.
Gjest Skrevet 30. januar 2007 #7 Skrevet 30. januar 2007 Jeg har også en kollega som valgte å føde i seteleie, og hun syntes det gikk helt greit. Nå har hun jo ikke flere barn, så hun kan jo ikke sammenligne, men hun sa hun kunne anbefale setefødsel i hvertfall...men selvfølgelig målte de bekkenet hennes og sånt først da, sånn at de følte seg trygge på at hun hadde stort nok bekken, så trenger ikke være grusomt for å si det sånn
LillaGumman 07.02.07. Skrevet 30. januar 2007 #8 Skrevet 30. januar 2007 ok, ok, jeg går med på at noen synes det er helt greit med setefødsel (litt morsom at hun kunne "anbefale setefødsel"...;o). Mitt første barn kom med hode først, men hadde den ene hånden ved kinnet (superwoman???), på meg måtte de bruke sugekopp pga dette, så tror jeg ikke har mye plass til rumpe og hofter først. Igjen, ikke meningen å skremme, var bare en liten notis...
Lilah Skrevet 30. januar 2007 #9 Skrevet 30. januar 2007 Det er jo ikke bare størrelsen det kommer an på! Største grunn for å ta ks ved setefødsel, er ikke smerten, men faren! Det kan gå galt, fordi hodet er det siste som kommer ut, og da kommer gjerne navlestrengen i klem, som er meget farlig. Og da må alt raskt ut. Så joda, de tar bilde av bekken osv, men faren blir ikke mindre, om navlestrengen skulle klemmes av.
Gjest Skrevet 30. januar 2007 #10 Skrevet 30. januar 2007 Men legene ville vel ikke anbefale setefødsel om det var så mye farligere enn keisersnitt da? Har også to stk venninner som ble anbefalt keisersnitt pga seteleie....ikke noe stress det, det var pga usikkerhet omkring stort nok bekken/lang nok navlestreng.
marikatte *i ammetåke*;) Skrevet 30. januar 2007 #11 Skrevet 30. januar 2007 Les her om seteleie... http://www.mammanett.no/design.php?side=Graviditet/svplager/seteleie_tverrleie
Har den kuleste jenten på 3 Skrevet 30. januar 2007 #13 Skrevet 30. januar 2007 Sånn de gjorde det med meg: I uke 34 lå ungen i sete, men hadde fortsatt god tid til å snu seg. I uke 36 lå h"n fortsatt i sete, og jeg ble satt opp på time til vending, noe som er frivillig. Vendingsforsøkene (ett forover og ett bakover) var mislykkede. Det gjorde litt vondt, men var fort over og verdt forsøket, syntes jeg. Ville helst føde vanlig. Det finnes jo en del øvelser også, blant annet yoga, som skal hjelpe barnet å snu seg. Så hvis du er veldig redd for sete, så kan du jo gjøre disse regelmessig. I uke 37 var jeg til enda en ul for å få konstantert fortsatt sete, og de tok røntgen av bekkenet mitt. Det ene bekkenmålet viste seg å være for trangt, så etter forskriftene må jeg ta keisersnitt. På fredag! =) Når jeg var til ul-undersøkelsen, spurte legen meg: Hvis du har gode nok mål, hva vil du da? Setefødsel eller keisersnitt? Vet at de anbefaler og vil at så mange som mulig føder vaginalt, men som jordmoren min sa: hvis du nekter plent, så få du det nok igjennom. Du blir ikke tvunget til å føde i seteleie. Det er fordeler og ulemper med alt, selvfølgeliog. Jeg for min del synes tanken på ks er helt grei nå, selv om jeg ikke ville det for en liten stund siden. Jeg tror at en forsoner seg med tanken uansett hva det blir til, så lenge en får tid å forberede seg. Ønsker deg masse lykke til uansett:)
LillaGumman 07.02.07. Skrevet 30. januar 2007 #14 Skrevet 30. januar 2007 fikk ikke linken din til å fungere, men søkte inne på Mammanettet og leste om undersøkelsen som hadde blitt foretatt (Term Breech Trial) + den i Tromsø. Interessant. Blir vel som det meste annet; en får høre på rådene en får fra eksperthold og deretter ta en avgjørselse ut i fra det. (Nå ligger tulla mi med hodet ned, så regner ikke med at det blir aktuelt uansett.)
Lilah Skrevet 30. januar 2007 #15 Skrevet 30. januar 2007 På mammanettet sto det ingenting om navlestrengen under setefødsel.. Men det går allikevell på at det KAN være farlig. Ved vanlig fødsel, så kan man ta keisersnitt om hodet ikke vil ut, hva skal de da gjøre om hodet er for stort, men resten av kroppen er utenfor??
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2007 #16 Skrevet 30. januar 2007 Det er du selv som bestemmer om du vil ha ks hvis babyen ligger i sete!! Har selv en jm som ikke anbefaler setefødsel, da det er større fare for babyen å bli skadet. Hun har vært jm i nesten 30 år og sett en god del "stygge" setefødsler... Hvis jeg var deg ville jeg kreve å få ks, det har du rett til! Lykke til!
marikatte *i ammetåke*;) Skrevet 30. januar 2007 #17 Skrevet 30. januar 2007 Er du ute på en misjon for KS Lilah? He,he;) Det står klart at det i de aller fleste tilfeller går bra med setefødsel, husk at det ikke er alle hodefødsler som går bra heller om du tenker deg om....
marikatte *i ammetåke*;) Skrevet 30. januar 2007 #18 Skrevet 30. januar 2007 http://www.mammanett.no/design.php?side=Graviditet/svplager/seteleie_tverrleie
Har den kuleste jenten på 3 Skrevet 30. januar 2007 #19 Skrevet 30. januar 2007 Det er feil å si at hun har rett til det, for vi har ikke selvbestemt keisersnitt i Norge. Dersom legene anser farene for komplikasjoner som større ved ks enn ved den aktuelle setefødselen, så vil de ikke gjøre det. Men selvfølgelig: det skal jo tas menneskelige hensyn oppi det hele, kvinnen vil gjerne ha flere barn en gang. Da er det en fordel at ikke fødselen blir alt for traumatisk...
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2007 #20 Skrevet 30. januar 2007 Merkelig at min jm sier at det bestemmer jeg selv... hmmm
marikatte *i ammetåke*;) Skrevet 30. januar 2007 #21 Skrevet 30. januar 2007 At man generelt bestemmer om man skal ha KS? Det er i alle fall feil, det må søkes om så sant det ikke er spesielle ting som taler for det fra starten av.
LillaGumman 07.02.07. Skrevet 30. januar 2007 #22 Skrevet 30. januar 2007 Tror det er høyst uvanlig å "nekte" den fødende å få ks (legen min hadde aldri vært bort i det), men det er riktig at vi ikke i utgangspunktet kan bestemme det selv!
Lilah Skrevet 30. januar 2007 #23 Skrevet 30. januar 2007 Jeg er ikke ute på misjon for KS nei! Selv skal jeg gjøre alt jeg kan for å slippe KS! Noe som ikke har blitt nevnt her enda er akupunktur! Akupunktur i en lilletå skal stimulere til at babyen snur seg om den ligger i seteleie! Det er jo verdt ett forsøk. Skal starte med dette på torsdag, om den fortsatt sitter på rompa. Noe den gjorde for en uke siden..
marikatte *i ammetåke*;) Skrevet 30. januar 2007 #24 Skrevet 30. januar 2007 Vet du at det er de som har opplevd sexuelle overgrep som ikke får innvilget KS?
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2007 #25 Skrevet 30. januar 2007 Var ikke dette snakk om i forbindelse med setefødsel??? Jeg vet at man i utgangspunktet ikke kan bestemme ks selv, men det var vel ikke det som var spm. heller...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå