<3lovebaby<3 Skrevet 30. januar 2007 #1 Skrevet 30. januar 2007 Vi skal snart døpe vår lille datter og lurer på om det er noe som vet hvor gammel en fadder må være? altså minimumsalder? Hørte før at de måtte være konfirmert, men vet ikke hvor betydningsfult det er og om det er slik i hele tatt. Skal ringe kirken etterhvert her når de åpner...lurte bare på om noen viste?
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 30. januar 2007 #2 Skrevet 30. januar 2007 Du kan lese alt om dåp på kirken.no )
mai mammaen til to Skrevet 30. januar 2007 #3 Skrevet 30. januar 2007 tror de må være 15 år..sambo sin bror var fadder her og han var 16 år
<3lovebaby<3 Skrevet 30. januar 2007 Forfatter #4 Skrevet 30. januar 2007 Takk, da fikk jeg svar på spørsmålet mitt...det var 15 år!
JuniGutt06+OktoberJente08 Skrevet 30. januar 2007 #5 Skrevet 30. januar 2007 men i spesielle situasjoner kan det gis unntak. KJenner en som var fadder da hun var 12. Hun tok seg veldig mye av babyen mens den var liten så foreldrene til babyen fikk innvilget et unntak. Tror ikke det er såå vanskelig egentlig.
Næsningsfrua Skrevet 30. januar 2007 #6 Skrevet 30. januar 2007 Min sønn var 14 år da han var fadder for lillebror, men var akkurat konfirmert.
Skogro Skrevet 30. januar 2007 #7 Skrevet 30. januar 2007 vi har 2 jenter på 14 og 16 år som vi ønsket som faddere for minsten. Men det var helt uaktuellt at hun på 14 kunne være, selv om hun skal konfirmeres nå og fyller 15 i år.
Ellen+to små Skrevet 30. januar 2007 #8 Skrevet 30. januar 2007 Jeg har akkurat erfart at det har litt å si hvordan presten er også. På hjemmesida til Den norske kirke, står det jo f.eks at alle faddere må være medlemmer i statskirka. Snakka med presten på hjemstedet mitt i stad, og hun sa at hun ikke ville ha problemer med at broren min (som ikke er medlem) skal være fadder for en av jentene mine, så lenge han ikke hadde noe i mot dåpen som handling. Så, det spørs nok litt hvor liberal eller konservativ presten er. Tror nok det samme kan gjelde litt for aldersgrensene.
Mamma'n t A & M + lille Emma Skrevet 30. januar 2007 #9 Skrevet 30. januar 2007 Man ska i utg pkt vær 15 år, men vi hadd ei som bare va 14 da vi døpt litjpia i november. Trur d e individuelt fra prest t prest ka dæm syns e greit....
selfangerkjerringa Skrevet 30. januar 2007 #10 Skrevet 30. januar 2007 Jeg fikk faktisk brev fra sognepresten i posten idag, med invitasjon til dåp Der fulgte med et informasjonsskriv fra den norske kirke, jeg siterer: "Ved dåpen skal barnet ha faddere. Det skal være minst to og høyst seks faddere. De må ha fylt 15 år. Som faddere kan det bare velges personer som er medlem av Den norske kirke, eller andre kristne som ikke forkaster barnedåpen. Foreldrene kan ikek være faddere."
*bolla pinnsvin* Skrevet 30. januar 2007 #11 Skrevet 30. januar 2007 Storesøsteren min var fadder på lillesøs da hun var 14 1/2. Barnedåpen var i mai og søs ble 15 i november. Ikke var hun konfirmert heller.
Gjest Skrevet 30. januar 2007 #12 Skrevet 30. januar 2007 Jeg er ikke konfirmert men likevel fadder så det går greit (så lenge man er medlem av den norske statskirke);-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå