Gå til innhold

er så sliten....han vil ikke sove...

Anbefalte innlegg

har en gutt på 10 mnd som de siste ukene har sluttet å sove om natten..sover heller ikke noe særlig på dagtid...

han sover ikke mere enn max 40 min om gangen og skriker leenge. vet han ikke har vondt, for de gangene jeg har gitt opp å prøve å få han til å sove igjen og tatt han med utpå stua blir han stille med en gang. er heller ikke sulten.

selv om jeg tar han opp på soverommet og prøver å roe han så bare skriker han. har prøvd å sette meg ved sengen hans også,men han blir bare hysterisk når han ikke får komme opp...

kjenner ikke igjen ungen min, han har alltid sovet godt om natten og

jeg kjenner jeg er fullstendig tom og går på veggen snart.

har knapt nok sovet de siste ukene

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8005401-er-s%C3%A5-slitenhan-vil-ikke-sove/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Har gutten din noe skjema, har dere en fast rytme?

Den beste sovemedisinen er å sove nok! Han burde sove 14 timer pr dag! En lur på formiddagen og en lang lur etter lunsj og så en lang natt. Regn sammen så du får til 14 timer. Det fungerer! Men det tar tid å lære de små hvordan ting fungerer. Når jenta mi var 10 måneder hadde jeg dette skjema.

7.15 morgon grøt

9.30 banan

10.00-11.15 formiddagslur

11.30 varm lunsj

gå ut

14.30 yoghurt med eple

15.30-16.45 ettermiddagslur

17.00 velling

19.15 middag

20.15 natt (11 tim)

Det ser kanskje kjedelig ut med så faste dager, men det er faktisk veldig greit for da vet jeg hva som gjelder.

En annen ting er at ved 8-10 mnd alder går de gjennom en fase hvor de oppdager sitt eget jeg og det kan være ganske stressende... La han vite at du er der for han og at allt er greit.

Håper det ordner seg for dere.

Hei.

Vi sliter også med urolige netter. Kjempe slitsomt!

Vi har hatt kontakt med søvnterapaut, for her i huset har det gått på helsa løs!

Vår gutt er litt mindre enn din, 6 mndr, men jeg lærte mye av søvnterapauten som gjelder alle barn.

Du skriver at du har tatt han opp i stua. (Har gjort det selv ja!)

Disse barna lærer fort! Så han har nok funnet ut at om han bare holder lenge nok ut, får han oppmerksomhet.

Så her er litt av oppskriften vi fikk:

Fast leggtid hver kveld (+faste rutiner før legging)

Når han våkner igjen etter legging, skal vi gå inn til han, si en settning (vi sier "Nå er det natta, Emrik skal sove"), så gå ut igjen.

Slik skal vi fortsette, men øke 2 -3 min hver gang vi går inn. Og vi skal si samme settningen hver gang. Etter 15 -20 min kan vi ta han opp (vis vi føler behov), holde han fast inntill oss, roe ned, for så å legge han tilbake, med samme settning.

Han skal ALDRI tas ut fra soverommet. Må man skifte bæsjebleie, skal det gjøres på rommet.

Slik skal vi holde på til han gir seg.

Vi har bare hatt en natt med dette opplegget, men det har gått veldig bra! 3 timer med gråt i natt, kunne vært verre... (Vi slutter også med sutten i samme slengen.)

Men vi fikk beskjed om at natt 3 ofte var den tøffeste.

Anbefaler deg å prøve dette, selv om det krever en hel del.

Som søvnterapauten sa til oss; "barn har mange fikse ideer". Så det kan jo være at sønnen din sov litt dårlig en natt, fikk oppmerksomhet (naturligvis), og deretter har dere kommet i en "ond sirkel"...

Her er siden til søvnterapauten: www.sovekarin.no

Lykke til!

Er enig med forrige skriver på at ha faste leggetider og rutiner. Og å ha en fast setning som du sire for å roe han ned. Min setning er, god natt og sov så godt, vi ses i morra. På dagen har jeg sov så godt, vi ses etterpå. Dette bruker jeg som ett verktøy for å vise barnet at det er greit, jeg passer på, det er ikke farlig, du kan sove så godt. For å roe ner barnet, burde man ikke ta det opp fra senga ( da får han bekreftet sine skrik, det nytter å skrike...) men roe i senga, puffe på rumpa, rytmisk og sikkert. Når han har roet seg, går du ut av rommet samtidig som du sier din setning.

Når han hisser seg opp igjen, går du in og puffer, det kan ta mellom 2 og 45 min så det er bare og holde ut, før gutten sovner (men er rolig) går du ut samtidig som du sier din setning. Dette kan pågå ganske mye første natta, etter natt tre er det ganske rolig, da holder det nok med setninga, for da erhan vant med at når setninga sies, er det natt og da skal man sove! Men om du tar han opp fra senga, så vet han at om han skriker nok, så blir han tatt opp.

Håper dere begge to får sove hele netter snart!

Hiver meg litt på igjen jeg ;-)

Jeg holdt på med denne puffingen. Fungerte kjempe fint syntes jeg. Han roet seg jo så fort!

Men jeg fikk streng beskjed fra søvnterapauten om å IKKE bruke denne "Anna Wahlgren-metoden". Dette fordi puffingen gir barnet stimuli, stimuli lærer ikke barnet å sove selv.

Så vi fikk beskjed om at han selv skal finne roen uten noe form for stimuli. (Man skal heller ikke ha sengehimmel, uro o.l.)

Vi kunne ta han opp, så han ikke skriker seg vekk/spyr, men han SKAL sovne i sengen selv.

Men det viktigste, sa hun, var å følge én metode til punkt å prikke.

Så om man følger opplegget til Anna Wahlgren, bør man sikkert gjøre det akkurat slik hun beskriver. Hører at hennes metode har fungert for mange;-)

Hiver meg også ;-)

Er helt enig med null stimuli, sove er deilig, ikke gøy...

Denne puffingen er ikke ment som stimuli, men for å roe ner. Og dette brukes bare første og andre natt, etter det tar setninga over. (Det er litt som pavlovs hunder, vet dere. Når bjella ringer, vannes det i munnen, når setninga sies, sover man...) Puffing er ikke ment som underholdning. Og jeg synes ikke det er nødvendig at barn skriker seg til sømne. De blir rolige, etterpå sovner de, selv i senga si.

Jeg sjekket hjemmesiden til søvnterapauten og hun bruker den såkalte skrikemetoden. Jeg er ikke enig i den, men smaken er som baken, delt. Jeg liker Anna Wahlgrens måte nettopp fordi det ikke er en skrikemetode, ja, ungene skriker, men ikke på samme grunnlag. Litt vanskelig å forklare. De får hjelp til å roe seg ner, de vet at de er trygge at de kan sove søtt... Anna Wahlgren har også egen hjemmeside, på svensk, men der er også nordmenn... Og der finns også mennesker som hjelper å få barn til å sove, via nett, gratis!

Uansett så håper jeg at dere får sove snart.

Annonse

hei. hi her.

vi har veldig faste rutiner som har fungert veldig bra, og har ikke hatt noe problem med søvn tidligere, heller ikke hatt problemer med å roe han. de gangene han er blitt tat opp(ut av rommet) erdet for å gå på badet. da roer han seg idet vi er ute av soverommet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...