Gå til innhold

Jævla drit kommune!

Anbefalte innlegg

Skrevet

E d noen her som går på svagerskapskurs??

I den kommunen eg bor så skal dem ikkje sette opp svagerskapskurs, eller nån andre kurs for gravide før i juni.

Eg har termin i mai, åg da hjelpe d fint lite at dem sett d opp i juni.

Lurte på ka man lære på de svagerskapskursan??

Dettan e mitt første gull, åg eg føle at eg treng all den informasjon eg kan få... Synes at d e skikkeli dårli av kommunen at de ikkje har bedre tilbud når d gjeld gravide.

Åg jordmora som man blir sendt til må man jo nesten drege informasjon ut av, ho har bestandi dårli tid..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du greier deg fint hvis du leser et par bøker om fødsler i forkant. Gå på biblioteket, eller bestill bøker via internett og få dem rett hjem i postkassa.

Skrevet

Her er det heller ikke noe til tilbud!

Snakket først med legen min ... visste ingenting,

så snakket jeg med helsestasjonen vi sogner til, de hadde et to-timers kurs for de som gikk til jordmor (det gjør ikke jeg, for jeg står på venteliste), ringte til fødeklinikken og de visste ingenting.

Det er da for søren ingen som arrangerer slike kurs her, og om de gjør det så er det ingen som vil fortelle meg om det.

Hører om venninder som har gått på kurs over flere kvelder, men de fins da ikke lenger! Dette er vår første også, så jeg har lyst til å høre litt om hva jeg har i vente. Og fins det noen tips til hvordan en kan gjøre det hele lettere, så vil jeg også høre om det!

Har flere bøker om fødsel og graviditet, men synes de gir en alt for generell innføring. Det er ikke noe jeg selv kan bruke, da de ikke forklarer teknikkene på et slikt detaljnivå at det går an å lære dem!

Helt enig med devilinu, dette er alt for dårlig!

Skrevet

Synes også at de bøkene eg har blir for generell..

Har prata me mange som har hvert på kurs som f.eks:

Førstegansforeldre (lære hvordan de eventuelt skal takle hverdagen når den blir så forandra osv)..

Ågså kurs for fremtidige alenemødre, kunne virkeli trengt et sånt kurs...da kommer man jo i kontakt me andre alenemødre, åg man får et slags nytt sosialtnettverk.

Mange kommuner har mange tilbud, også har ikkje denna kommunen tilbud om svagerskapskurs en gang..

Jordmora sa sist gang eg va der at eg kunne gå på et barselmøte, for å få info.

D e jo fint at ho foreslår ting, men å gå på et barselmøte, der d e masse nybakte foreldra i lykkerus, ska e liksom da gå rundt å greve og spørre dem om deres graviditet åg fødsel, synes d blir alt for dumt.

"Hallo, eg e gravid, kjenne ingen av dåkker, men kordan va fødseln dåkkers egentli??"

Nei synes at d blir alt for pinlig:P

D e lite vi kan gjøre, men d e no bra at d e nån som e enig i hvertfall, at sånn her ska d ikkje være!

*måtte bare få d litt ut:)*

Skrevet

Hehe, helsestasjonen her ble overlykkelig når vi ville stå på venteliste!

de sa at jo flere av de som ikke får jordmor-timer som skriver seg på venteliste jo bedre. For hvis de kan få en måte å vise "sjefene" hvor stort behovet egentlig er får de kanskje litt mere penger neste år!

Synes kommunene på sin hjemmeside burde informere om litt mer enn bare telefon-nummer til helsestasjonene! De kunne skrive litt om hva man har krav på og hvor man kan få ulik informasjon, og hvilke tilbud de har.

Det er håpløst å famle rundt i bline alene!

Har hørt at Amathea har kurs for kommende aleneforeldre, men vet jo ikke om det er aktuelt der du bor ...

Vi får krysse fingrene og håpe på greie fødsler begge to!

Skrevet

Har dere undersøkt om dere kan gå på kurs i nabokommunene da?

Skrevet

Har du "På vei" av Nylander? Jeg synes den gir ganske godt bilde, jeg. Og jordmor må også gi deg en dobbelttime mot slutten, som skal være en fødselsforberedende samtale. Min jordmor forrige gang var ikke særlig meddelsom til vanlig hun heller, men den timen vra bra:-)

Kjenner ingen som har gått på kurs jeg- vi hørte liksom ikke noe bra om de kursene så....

Kunne hvertfall mer enn nok da fødselen startet- tror de følte jeg visste for mye og var for "låst" i alt jeg hadde bestemt meg for på forhånd.

Skrevet

Nabokommunene har desverre enda dårligere tilbud.. må reise 2timer hver vei visst jeg skal få me meg nåkka kurs...åg å bruke 4tima i reisetid d orke eg ikkje åg på dettan føre så blir d sikkert 6tima..

Så d e nok ikkje ei muligheit.

Skrevet

Nei den har eg ikkje:)

Ska kanksje prøve å få tak i den da.

Ja kanskje eg klare å få en dobbelttime, får håpe d hjelpe litt.

Synes bare at d e så urettferdi at d skal være sånn, men d e jo ingenting man kan gjøre nåkka me, legen min e no i hverfall veldi hjelpsom i forhold til jordmora..

Hehe, d e jo bra at din fødsel gikk så fint, ska lese den boka! Takk for tipset!

Så får vi håpe at dem som får tilbud om svagerskapskurs i juni blir meir belært. åg får meir hjelp:)

Skrevet

Fødsel gikk fint og fint fru Blom...Mareritt, skal jeg si deg. Men det var meg og det går nok mye finere med deg og meg selv også denne gangen.

Uansett, på forhånd leste jeg alt og øvde f.eks på sånn pesing som de sier er bra når man har pressrier ,men ikke får lov til å presse. Og så hadde jeg og to gravide venninner laaange diskusjoner om vi skulle føde på Storke eller vanlig avdeling osv osv. Kort sagt, jeg hadde oversikt og en plan:-)))

Men så gikk jeg 13 dager over tiden, og plutselig var det ikke lenger lov å føde på Storken og så viste det seg at jeg hadde lite fostervann og her måtte babyen overvåkes og jeg settes i gang...og alle mine planer o bare forsvant. Og jeg var sta også ser du, "nei, det og det skulle jeg ikke ha" Osv

Poenget mitt er at når man setter seg veldig godt inn i dette, så er det lett å låse seg og få problemer med å takle at ingenting blir slik man så det for seg. På en måte så er det kjekkere å "vite" litt mindre og heller være mer villig til å stole på jordmødrene og ta ting som de kommer. Jeg tror det aller beste er å en kombinasjon av dette siste og det å ha kunnskap nok til å føle seg trygg.

Det er hvertfall det jeg gåt for denne gangen:-)

Lykke til med kunnskapsjakten!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...