Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei ! Håper noen her kan svare meg på en noe "delikat" problemstilling...Har ei venninne som har bipolar lidelse(også kalt manisk depressiv) og som snart er i gang med prøverør befruktning. Det vi i venne -gjengen lurer på er om man blir tilbudt prøverør selv om man har en psykisk lidelse? Tror ikke hun kommer til å fortelle evt. leger om sin lidelse og da lurer vi på om de vil fange det opp likevel,siden hun går permanent på medisiner . Det er lite hyggelig å være vitne til at hun skal bli gravid når hun ikke er i stand til ta vare på seg selv engang(i maniske perioder) Mannen hennes har vi gitt opp,han ser ikke problemet.Vil hun bli tilbudt prøverør eller vil legene oppdage dette? Har prøvd å finne svar på div. klinikker og der står det ikke noe om mors helse annet enn det rent fysiske.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8004483-pr%C3%B8ver%C3%B8r-for-psykisk-syke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du fremstiller her er som du selv sier en noe delikat problemstilling.

Jeg kan vel ikke egentlig garantere at din venninnes sykdomsbilde vil bli fanget opp,samtidig som det ville forbause meg noe annet...

Deres venninne og hennes mann/samboer må inn til parsamtale på den klinikken /sykehuset de søker behandling hos.Videre vil jeg anta at legene der,på lik linje med legene på den klinikken jeg hører til,vil ha navn på henvisende lege og fastlege.Jeg vil jo tro at disse blir brukt til å innhente evt .opplysninger..Men på en annen side så vet man jo ikke hvor gjennomtenkt dette er hos din venninne..Kan jo hende at hennes fastlege ikke har disse opplysningene om hennes tilstand....?

En skremmende problemstilling du skildrer...om den er sann.

Uansett så er vel ikke dette rette fora for videre debattering vedrørende din venninnes tilstand.Ekte bekymring,og grunn til bekymring krever vel engasjement...

Lykke til videre.Jeg håper denne historien ender på en måte alle kan leve med.

Hilsen

I og med at hun går permanent på medesiner og har en diagnose, så regner jeg med at dette vil bli tatt i betraktning, da klinikkene/sykehusene har tilgang på all data om brukeren.

De vil bla spørre om medikamentbruk, hvorfor en går på disse medesinene og sådan.

Men.. en må huske at en ikke skjærer alle over en kam her, det fins folk som har mindre lidelser som får prøverør. Og jeg ser ikke noe negativt i det. Det er mange der ute som er deprimerte, som har mindre psykiske lidelser.

De blir vel individuelt sjekket opp, tror jeg.

Dette er et vanskelig tema og jeg selv har sett tilfeller der jeg virkelig har fått hakeslepp. Der en mor som har blitt fratatt sine barn, går hen og søker om prøverør.

Altså, de ble anbefalt å søke, men om de får det innvilget, er en annen sak. I det tilfellet der, så håper jeg virkelig ikke at det blir noe ivf på dem, for hun er knapt skikket til å ta ansvar for seg selv og ikke skikket til å ta seg av et barn eller to på fulltid.

En får sette lit til systemet,at de fanger opp de som skal fanges opp.

Kanskje dere bør snakke litt med venninna deres, og fortelle henne hva hun gir seg ut på, at dette ikke er helt bra før hun får kontroll på sin lidelse. En kan jo bli bedre av sånt, men kanskje er ikke tiden inne for ivf akkurat nå?

Ønsker dere lykke til .

Ble noe beroliget, tro meg når jeg sier at jeg skriver ikke her for morro skyld. Et av symptomene ved bipolar lidelse er nemlig mangel på selvinnsikt spesielt i de maniske periodene,så å appelere til fornuft hos vedkommende er ikke et alternatviv. Takk for fine svar av damer jeg beundrer, dere er tapre,stå på !!!! :)

Hei

Vet ikke om jeg kan hjelpe men her er et råd jeg fikk av en psykiater ang en venninne av meg som har den samme lidelsen.

Skal du prøve å snakke henne til fornuft bør du snakke med henne når hun er i den depressive perioden sin, fordi da vil hun kunne lytte til deg. I den maniske vil hun være fylt av sin egen uovervinnelighet og ikke lytte...........

Ikke lett å stå og se på som venninne det her, skulle hun få igjennom alt vil det være viktig at dere tør å melde deres bekymring til evt barnevern hvis dere ser at det går dårlig.............Barnevernet kan gå inn med mange hjelpetiltak og det skal mye til at de fjerner barnet fra dem, men hvis de gjør det er det absolutt nødvendig!

Lykke til:o)

Annonse

Tenkte bare litt på....

Har ikke vi mennesker generelt lett for å lukke ørene når noen kommer med gode råd som vi ikke ønsker å høre?

Forteller du til venninnen din at hun kanskje ikke bør få barn, blir hun kanskje enda mer oppsatt på å få det?

Jeg tror ikke det vil være en riktig fremgangsmåte å fortelle at de bør vurdere mer på om de har evne til å ta vare på barn.

Spill heller på medisinene hennes! Hvis de holder skjult for legen hvilke medisiner hun går på, er det vanskelig for legen å se sykdommen!

Vi har bare tilbragt et par minutter på klinikkene om gangen. Jeg kunne jo vært det uhyret jeg, som klarte å holde meg selv i tømmene akkurat da....

Jeg har ikke erfaring med at klinikkene henter inn opplysninger selv, de har bare det de får. (Jeg måtte selv fortelle om min sykdom og medisinbruk)

Det du kan fortelle er jo at all medisinbruk vil påvirke de hun skal ta under behandlingen. Det er jo snakk om spray, sprøyter og gel.

Tar hun andre medikament samtidig, må det i mange tilfeller tenkes over og tilpasses av behandlende lege.

De medisinene hun tar kan i verste fall ødelegge hennes mulighet til å lykkes! Derfor er det en veldig avgjørende faktor at klinikken får vite dette!

Takk for kloke svar. Jeg tar alle råd til meg. Jeg må manne meg opp å spørre om hun skal nevne medisin bruk og hva legene sier til dette.Er det den som skal få ivf som bestemmer hvilke journal opplysninger som gis fra fastlege? Spør ikke ivf legene om man er psyko sosial stabil og om man har fortid på dette området eller er de opptatt av kun "tekniske" ting? Blir litt oppgitt om man kan selektere egne viktige sykdomsopplysninger. Hun har en slektning som er gyneokolog og som etter sigende skal hjelpe de slik at prosessen går fortere,forstå det den som kan. Jeg tror vedkommende slektning iallefall delvis er infomert om henne tilstand. Nå sier hun selv hun er på vei til å bli psykisk syk igjen,men vi rundt henne har sett det i over ett år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...