Anonym bruker Skrevet 29. januar 2007 #1 Skrevet 29. januar 2007 når merket dere dette? og hvordan kom det? har en liten her som har vært plaget av eksem siden han var ca 2mnd. hadde bare i fjeset før, men nå er hele stumpen hans full av eksem, har alltid rundt munnen, og flere små områder med eksem på skuldre og armer,og overkroppen. har prøvt så og si alle kremer og salver som finnes for babyer, og fikk til og med en mild kortisonsalve av legen. men ikek noe virker... var på hs i dag, og da nevnte den ene helsesøstra at det kansje kunne være dette... har prøvt nesten alt for å se om det er noe han reagerer på...begynt med tøybleier, prøvt mange kremer, skiftet vaskepulver.... takk for svar=)
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2007 #2 Skrevet 29. januar 2007 Har du prøvd aderma?Dette er en krem som du får kjøpt på apoteket, og den er kjempegod.Husk å ikke bruk skyllemiddel når du vasker tøybleiene. Bruk helst vaskepulver uten parfyme. Ellers er det mange som har god erfaring med akupunktur og homeopati.
mamo82 *2 jenter* Skrevet 29. januar 2007 #3 Skrevet 29. januar 2007 Merket det med at hun var svært tørr i begynnelsen, også utviklet det seg bare mer og mer. Prøvde også mange kremer - de holdt huden hennes smidig, men tok ikke eksemen noe særlig. Brukte litt Hydrokortison 1% en periode, men hun var fin i en dag eller to så ble det like galt igjen. Fant til slutt kremen Avene TriXéra (apotek). Den er helt suveren, fikk en ny unge etter vi begynte med denne. Koster nesten 200, men den er drøy i bruk. Når vi passer på å smøre hele kroppen morgen og kveld er hun kjempefin i huden! Har forøvrig kutta ut skyllemiddel, og bruker vaskemiddel for sensitiv hud. Bruker som regel ikke såpe når jeg vasker henne, bare varmt vann og klut. Det kan jo være noe du spiser som fører til utbrudd dersom du ammer. Jeg fikk beskjed om at citrusfrukter kunne gi utbrudd - det stemte.. jeg hadde holdt meg unna helt til jula, da spiste jeg 1/2 mandarin, og hun fikk skikkelig kløe og utbrudd av det. Prøv TriXéra-kremen, jeg tror du kan bli overrasket.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2007 #4 Skrevet 29. januar 2007 takk for svar=) bruker ikke skyllemiddel på tøybleiene nei...bruker nautral vaskepulver... har prøvt Hydrokortison 1%, men den virket ikek i det hele tatt...har ikke prøvt di andre kremene dere har nevnt, så får ta å prøve di=) bruker heller ikke såpe,fant fort ut at han ikke tålte det. bruker bare vann og klut på kroppen, og vann og mesoft på stumpen. bruker av og til babyolje og babysjampoo når han dusjes/bades...trenger noe med lukt pga han gulper masse. eg ammer ja, men veldig lite. spiser ikke sitrusfrukter,og ikke han heller får det. men drikker appelsinjuice da...kan det påvirke? han har også hele tiden hatt tørr hud. kremen eg prøver nå er a-creme, for den virker bra på kuldeeksem som eg har, og håpte den ville virke på han og, men ser dårligt ut...smører han morgen og kveld. smører kun der han har eksem. kan leger bekrefte det viss det er atopisk eksem? vil det plage han livet ut, eller kan han vokse det av seg? tusen takk for hjelp=)
*toppris* Skrevet 29. januar 2007 #5 Skrevet 29. januar 2007 appelsinjuice inneholder sitrus..pga det er lagd av appelsiner.. div smågodt inneholder også dett, noen yogurter osv... sjokolade fx kan være med på å videreutvikle allergien også jordbær.. min lillebror på 2 år har dette han også.. hver gang han får i seg noe han ikke tåler så eksploderer det i rumpa hans og hn får utslett i ansikt osv.. til tide har det vært så voldsomt at det rett og slett er åpne sår i baken!!! usjusj... vaskemiddelet det går i med han er neutral, kjempegodt middel. holder ham unna ALT med sitrus, jordbær og sjokolade... av og til kommer utbruddene igjen, da har han fx spist ketchup etc... kan ha tilleggsallergier, men det er slikt man finner ut av etterhvert... det du å passe på er at det ikke blir værre og videreutvikler seg, at du finner ut hva barnet ikke tåler etterhvert slik at du vet det selv... mamma fikk ikke ta noen test på ham siden han er så liten og han er to år, men det kan være legen som ikke vil,.. vet det finnes tester an kan ta, men fikk beskjed om at pga alder og at det gav så lite utslag var det ikke vits... det beste var å prøve seg frem selv... på rumpa brukes det zink salve,noe som faktisk har hjulpet... i ansikt osv er helosan bra hvis det er åpne sår, men mener det ikke skal komme i øynene fx... husker ikke helt... lykke til:)
3 *guttemamma Skrevet 29. januar 2007 #6 Skrevet 29. januar 2007 Leger ser fort om det er atopisk eksem ja. Vi fikk det konstantert tidlig. to-tre mns alder. Begynte med tørre flekker hos oss også, men ble verre og verre. Fikk verkende eksem under haka og bak ørene.Han ble prikktestet da han var nesten 6 mnd. testet positivt på egg og melk han da. og reagerer i tillegg på citrus tror jeg. Han ble MYE bedre når jeg kuttet ut egg og melk fra mitt kosthold (ammer) Og merker fort på ham hvis jeg spiser noe med melk i. Enda har han litt utslett, spesielt på hendene. og vi må nok regne med at han kommer til å ha eksem leenge. Mange vokser seg sterkere slik at de tåler mere, men sjeldent man vokser det av seg tror jeg. Sønn nr to hadde noen tørrflekker bare. Men ingen matallergi. Han har vokst det av seg stort sett, men kan plutselig reagere på et eller annet så han får elveblest m kløe. Men det er heldigvis sjelden. Jeg anbefaler å få henvisning til spesialist slik at du får sjekket gutten din å få riktig behandling
m-mamma Skrevet 30. januar 2007 #7 Skrevet 30. januar 2007 Ikke bruk ull rett på kroppen - men det vet du kanskje
BenedicteKS Skrevet 30. januar 2007 #8 Skrevet 30. januar 2007 Hydrokortison tynner ut huden og er ikke bra å bruke hverken for store eller små...men A-Creme har hjulpet babyen til en venninne av meg...tror den er kjempe fin...gå inn å les om den på www.a-creme.no
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2007 #9 Skrevet 30. januar 2007 www.eksemskolen.no www.barnelegesenteret.com
lykkelig mamma!!!!!! Skrevet 30. januar 2007 #10 Skrevet 30. januar 2007 Gutten min, har i følge legen, barneeksem. Men det er akkurat som dere med atopisk eksem beskriver det...hva er egentlig forskjellen?? Det som jeg har funnet ut hjelper litt nå, er locobase. Det er en veldig fet krem, smører hele han med det minimum 2 ganger om dagen. Også i korte perioder hvor det er ille, bruker vi Mildison kortisonsalve. Har sluttet med ull mot huden. Bruker ikke såpe, men bader han med olje 2-3 ganger i uka. Har prøvd a-creme vi også, men det hjalp ingenting her. Har ikke funnet ut at det er noe jeg spiser han reagerer på..
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2007 #11 Skrevet 30. januar 2007 takk for svar=) har prøvt locobase me også, men hjalp ikke noe særlig. eg bruker ullbukser utfor bleiebuksene...kan dette gjøre noe skade? ulla er joi kke inntil huden, er jo utpå bleien.
gerd Skrevet 30. januar 2007 #12 Skrevet 30. januar 2007 Ikke ull på kroppen - gjelder jo beina også - om det var lange bukser du snakket om. Unngå all appelsin og sitron - både i juice/annen drikke og som mat. Dersom du kutter ut egg og melk fra kosten din i tillegg til sjokolade, reker, jordbær, kiwi, paprika, kan du gjeninnføre en ting om gangen da det ikke er sikkert barnet reagerer på alt dette (du må jo også ha mat). Bruk badeolje i badevannet og ikke bad mer enn toppen to ganger i uka. Smør gjerne med en krem med karbamin (mer enn 5% svir ofte). - Eucerin f.eks. Svake kortisonkremer er bra i korte perioder. To ganger om dagen i en uke. Det er ikke noe poeng å bare smøre en gang om dagen, det utelater effekten. IKKE klorbad. Gjerne sol når dette blir aktuelt ;-) (men med faktor) Dersom du merker det har effekt å slutte med ull mot kroppen bør du også vurdere om du skal la barnet ligge på en bomullsklut på saueskinnet - kan iritere å ha dette rett mot huden. Og - de aller fleste vokser eksemet av seg, men tørr og ømfintlig hudtype vil de alltdi ha. Det er sjelden allergi involvert, men overømfintlighet for enkelte matvarer.. Kommer ikke på mer nå...
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2007 #13 Skrevet 30. januar 2007 takk for svar=) det er ikke lange ullbukser han har nei. eg pleier ikek spise så mye av det du har nevnt. gutten min skal ikek ha melkeprodukter heller til han er over året, siden han har reagert på dette før. men han har ikke kumelksallergi, men var snakk om melkeinntoleranse eg ammer ikke mye,for har nesten ikke melk igjen,men han får det lille eg har hver 3 time, og kun pupp etter leggetid til me står opp.kan han bli påvirket av det eg spiser når det er så lite mm ? han ligger ikke på saueskinn, men har et hjemmestrikket ullteppe rundt seg om natten pga det er kaldt på soveromet...bør eg heller ha babytepper rundt han? bader aldri i klor, og han dusjer/bader ca 1 gang i uka, av og til to,da med litt babyolje. smører han morgen og kveld. takk for hjelp=)
Veravera Skrevet 30. januar 2007 #14 Skrevet 30. januar 2007 sjekk ut denne: http://www.helsenytt.no/artikler/atopisk_eksem.htm
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2007 #15 Skrevet 30. januar 2007 takk=) har lest linken, og utrolig masse av dette stemte...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå