Gå til innhold

er det vanlig med separasjonsangst ved barnehagestart?

Anbefalte innlegg

Skrevet

datteren vår blir 1 år om noen uker, og hun skal da begynne i barnehagen... og hun er veldig blid og smiler hele dagen, så jeg håper ikke hun nå skal få det vondt og tro at vi "forlater" henne.... noen som har erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jenta mi skulle begynne i barnehagen slo separasjonsangsten ut i fullt monn. Det var IKKE moro :-( (Hun var 11 mndr. og er nå 16 mndr)

I en ukes tid var det gråt når jeg dro og gråt når jeg hentet. Jeg ga opp å være der ei stund slik som jeg hadde planlagt for da gråt hun hele tiden. Det roet seg så fort jeg reiste og personalet sendte mms med bilde av henne lekende og smilende. Hun er/var en trygg og blid unge - og jeg hadde egentlig ikke forventet at hun skulle reagere slik. Vi hadde vært på besøk i barnehagen et par ganger og hun hadde sittet på fanget til personale og lekt litt med de andre barna. Men det gikk seg til. Og personale trøstet meg med at de barna som reagerer med separasjonsangst er ikke nødvendigvis nervøse og redde - men har rett og slett en normal tilknytning til sine foreldre. Barn som ikke får nok oppmerksomhet av foreldre har lettere for å knytte seg til andre voksne. De mangler på en måte tilhørighet. Det er viktig at du ikke "stikker" av men sier hadet og at du kommer snart tilbake. Det er ikke lett når du ser et rødt, gråtende fjes som kaver etter deg - men det er viktig at du ikke bare blir borte. Dette var ihvertfall min erfaring med barnehagestart. Nå er hun så fornøyd og blid både når jeg henter og bringer og hun storkoser seg i barnehagen. Hvor vanlig det er at barn reagerer slik som frøkna mi gjorde vet jeg ikke. Separasjonsangst opplever man jo i andre situasjoner enn i barnehagen også. Da Bestemor skulle passe frøkna noen timer en lørdag, da var det plutselig ikke så gromt å være der lenger heller. Men nå fungerer det greit også. Uansett - lykke til med barnehagestart.

Skrevet

Det er veldig vanlig at de får en periode med skriking ved levering og henting.

Dette ble vi forberedt på at det kunne skje, men vi var heldige og slapp det. Og det var vist unntaket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...