Gå til innhold

hvor lang tid gikk det fra mattilvenninga starta, til 3-4 faste måltider til all slags mat??


NEI-TIL-LAKEN

Anbefalte innlegg

1)når starta dere tilvenning av mat?

 

2)hvor lenge var det prøvesmaking før bebisen spiste en hel skål med grøt evt et helt middagsglass?

 

3)hvor mange måltider gir dere for dag (ikke rene puppemåltider,bare fast føde)?

 

4)hva spiser barnet ditt?t barn å drikke (alle variantene)

 

5)hva får dit

 

6)bare meg som er litt "treig" med maten?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1)når starta dere tilvenning av mat?

 

Starta med grøt ved 4 mnd, middag ved 5 mnd og brødskive ved 6 mnd

 

2)hvor lenge var det prøvesmaking før bebisen spiste en hel skål med grøt evt et helt middagsglass?

 

Tok vel 1-2 uker før hun spiste mer enn 3 skjeer grøt, men er litt småspist og spiser bare 1/3 - 1/2 middagsglass nå..

 

3)hvor mange måltider gir dere for dag (ikke rene puppemåltider,bare fast føde)?

 

3 Grøt, middagsglass og brødskive + frukt

 

4)hva spiser barnet ditt?t barn å drikke (alle variantene)

 

Drikker masse vann til alle måltider, mme ellers. Spiser det som tilbys henne, men varierer hvor mye..

 

5)hva får dit

 

??

 

6)bare meg som er litt "treig" med maten?

 

Sikkert ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1)når starta dere tilvenning av mat?

 

2)hvor lenge var det prøvesmaking før bebisen spiste en hel skål med grøt evt et helt middagsglass?

 

3)hvor mange måltider gir dere for dag (ikke rene puppemåltider,bare fast føde)?

 

4)hva spiser barnet ditt?

 

5)hva får ditt barn å drikke (alle variantene)

 

6)bare meg som er litt "treig" med maten?

 

 

slik skulle det stå!!!!!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Da han var 5 mnd, måtte vi begynne med litt fruktmos og banan. Jeg hadde hatt omgangssyke og mistet nesten melka, så måtte få i han litt mat mens jeg pumpet som en gal! Grøt begynte vi med da han var 5,5 mnd.

 

2) En hel porsjon med maisgrøt brukte vi en uke på å få han opp i. Så begynte vi med havregrøt og brukte va to uker før vi var oppe i to fulle porsjoner om dagen. Middagsglass har vi gitt i bare en ukes tid og han spiser omtrent et halvt glass om gangen nå.

 

3) Han får to grøt + 1/2 middag (blir nok ganske snart 1 hel middag, da) + litt frukt som mellommåltid (er sååå interessert når mamma spiser)

 

4) Her går det i Nestlé havregrøt (6 mnd) med banan/aprikos og Småfolk havregrøt (6 mnd) med eple. Middag er litt forskjellige glass og i går laget jeg faktisk middag selv av kokt potet, mais og gulrot med litt smør. Knallsuksess :)

 

5) Mm, mme (hvis jeg er på trening/kamp eller noe) og vann.

 

6) Helt sikkert ikke! Det er bare det at Sigurd er et matvrak, så her nytter det ikke å holde igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Når han var 4 mnd begynte vi med grøt

 

2. Tok ca 1 uke før han spiste en porsjon grøt.

 

3. Nå får han 1 porsjon grøt på formiddagen, ett middagsglass til middag og en porsjon grøt til kveldsmat.

 

4. Havregrøt med banan og aprikos+sviskemos, hjemmelaget middag bestående av poteter, gulrøtter, brokkoli, kålerabi, røde linser, rapsolje og noen ganger kylling.

 

5. Drikker vann til de faste måltidene og mme til frokost og kvelds.

 

6. Alt er individuelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Per begynte å smake i 4 mnd-alder, men det var fordi han var misfornøyd med bare puppen - merket at han klaget selv om han hadde spist begge.

 

Nå spiser han 2 porsjoner grøt om dagen og er 6 mnd. Det begynte ikke for fullt før han fikk havre/hvetegrøt, for han likte ikke så godt mais og ris. Han var vel ca 5,5 mnd før han spiste en helt porsjon.

 

Han drikker litt vann etter grøten og spiser gjerne litt eplemos, også tar han litt pupp innimellom. Klarer ikke helt å holde kontroll på når...

 

Han liker ingen middagsglass eller fruktpureglass, unntatt svisker, så jeg lager selv eplemos og skal prøve søtpotet. Han likte ikke potet. Mulig jeg tester ut gulrot og blomkål også snart. Skal lage mye og fryse ned. Bra side med oppskrifter er www.danielsbok.com

 

Ei venninne av meg har 3-mann nå samtidig med meg, og hun valgte å vente lengst mulig med grøt. Må vel ses an litt hvordan barnet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Vi startet med fruktpure når hun var 4,5 måned, grøt når hun var 5 måneder

 

2) Hun fikk 1 ts grøtpulver i ei lita uke, økte deretter med 1ts annenhver dag i ei uke og så har hun fått spise opp mot en full porsjon, så mye hun har hatt lyst på. Middagsglassene har vi nettopp startet med - hun får 2-3 ts og øker det gradvis tenkte jeg.

 

3) 3 måltider. Grøt og frukt til frokost. Grønnsaksblanding til middag og grøt og frukt til kvelds.

 

4) Havregrøt, sviskemos, fruktmoser og grønnsaksblanding +babykjeks

 

5) mm og vann

 

6) Tror det er viktig å se an hva barnet vil. Maja har hele tiden vært interessert i maten vår, så det var naturlig å begynne å la henne smake på, samtidig som det var et forsøk på å få henne til å sove hele natten ( uten hell forøvrig :-) hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1)begynte å introdusere mat da han var ca 5,5 mnd. Da var han så interressert i når me spiste at eg fant ut det var på tide med fast føde. Hadde nok melk til han, så det var ikkje det som avgjorde det.

 

2)begynte med 1 skje, så to skjeer osv. Tok vel en uke. Spiser nesten en porsjon no, men får i tillegg en halv boks fruktpure etter grøten.

 

3)hadde lenge bare et måltid midt på dagen når me prøvde ut grøt, frukpure, banan og kiwi. Økte så til to, og no er me begynt med 3 måltider. Grøt til frukost + litt frisk frukt, tilvenning til potet til middag + litt grøt siden det er mest smaksprøver av middagsmaten enda. Grøt og litt fruktpure til kvelds. Drikker vann og sviskesaft. Skal prøve med eplejuice snart.

 

4)over.

 

5)mm før hvert måltid, sviskesaft og vann.

 

6)nei. eg hadde tenkt å vente til han var 6 mnd men begynte litt før pga den store interressen fra hans side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, gutten min er et matvrak! Synes han spiser utrolig mye i tillegg til mm hos meg først.... Andre matglade der ute? Noen ganger har han fått mm, en porsjon grøt, en halv fruktpure og litt sviskesaft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Ca 5,5 mnd. Jeg fullammet frem til da, og selv om veksten hans ifølge HS var fin, så følte jeg selv at det ble for lite.. Startet med grøt :o)

 

2) Han får bare to halve porsjoner grøt ennå. Jeg gir han mm først, så grøt og mm igjen frokost og kvelds. (han er nå 6,5 mnd)

 

3) Ingen hele måltider med kun fast føde ennå.

 

4) Masse mm ennå, Havregrøt med Ris og Hvete, Havregrøt med fersken og banan, eplemos, pærepure, Maisgrøt, potet, gulrot, kålrot, vann. All middag og frukt hjemmelaget, fortsatt bare smaksprøver :o)

 

5) Nei, føler selv at jeg er "treg" jeg :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...